۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۴۲۱ ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲ دسته: کشاورزی
۰

دوشنبه هفته جاری تفاهم نامه ای بین موسسه تحقیقات آب و شرکت FKA آلمان به امضا رسیده که بر اساس آن این شرکت ضمن سرمایه‌گذاری برای بارورسازی ابرهای ایران با استفاده از تجهیزات مدرن و فناوری نوین، دامنه همکاری‌های خود را در ایران گسترش خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد، ابرها منبع ارزشمندی از آب هستند و استفاده نکردن از آن ها، سبب می شود هر ساله مقادیر زیادی آب با کیفیت از مرزهای کشور خارج شود. به همین دلیل بارورسازی ابرها یکی از روش های تولید آب جدید در سطح زمین محسوب می شود.

در همین خصوص مرتضی افتخاری رئیس موسسه تحقیقات آب گفت: در بارورسازی ابر آب جدید تولید می‌شود زیرا به قسمتی از ابر که پتانسیل بارش ندارد، آیروسل تزریق می‌شود و زمینه سقوط بیشتر قطره‌های آب فراهم می‌شود.

وی افزود: ابری که به سمت پایین دست حرکت می‌کند با عبور از روی کوه‌ها دوباره خود را بازسازی می کند، بنابراین بارورسازی روی پایین دست تاثیر منفی نمی‌گذارد. ابری که وارد ایران می‌شود را تا هفت بار می‌توانیم بارور کنیم و وقتی ابر به افغانستان می‌رسد خود را بازسازی کرده و باز هم قدرت بارش دارد.

شرکت آلمانی ابرهای ایران را بارور می کند

به گزارش ایسنا، دوشنبه هفته جاری تفاهم نامه ای بین موسسه تحقیقات آب و شرکت FKA  آلمان به امضا رسیده که بر اساس آن این شرکت ضمن سرمایه‌گذاری برای بارورسازی ابرهای ایران با استفاده از تجهیزات مدرن و فناوری نوین، دامنه همکاری‌های خود را در ایران گسترش خواهد داد.

الکسی شیلین نماینده این شرکت گفت: این شرکت می تواند هواپیماهای مورد نیاز برای باروری ابرها را در اختیار ایران قرار دهد تا در طرح های بارور کردن ابرها هم قدرت عملیات و هم دقت انتخاب محل افزایش یابد.

ایران تنها کشور مجهز به فناوری باروری ابر در منطقه

فرید گلکار، مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان این که ایران تنها کشور مجهز به فناوری باروری ابر در منطقه است، گفت: متاسفانه این مرکز فقط ۲ فروند هواپیمای استیجاری از اوکراین در اختیار دارد که تجهیزات این هواپیماها نیز مستهلک شده است.

گلکار در مقایسه اقتصادی بین راهکارهای طبیعی برای استحصال آب و استحصال از طریق باروری ابرها گفت: شیرین کردن ۱۰۰۰ متر مکعب آب شور حدود ۲ هزار دلار، انتقال بین حوضه ای ۱۰۰۰ متر مکعب آب حدود ۴۰۰ دلار، تغذیه مصنوعی ۱۰۰۰ متر مکعب از سفره‌های آب زیرزمینی حدود ۲۳۰ دلار و تصفیه ۱۰۰۰ متر مکعب فاضلاب حدود ۲۲۰ دلار هزینه در بر دارد؛ در حالیکه برای استحصال ۱۰۰۰ متر مکعب آب از طریق باروری ابرها فقط نیاز به ۱۵ دلار سرمایه گذاری است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.