۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۳۳۱ ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ دسته: کشاورزی
۰

یک کارشناس شیلات گفت: ماهی تیلاپیا را می توان در مناطق کویری و مرکزی ایران مانند یزد، سمنان و قم که به آب های آزاد دسترسی ندارند، پرورش داد. وقتی در سال اقتصاد مقاومتی هستیم و یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخلی و مقابله با واردات محصولاتی است که مشابه داخلی دارند، پس ما باید از تولید داخلی آبزیانی مثل تیلاپیا در کشور حمایت کنیم.

مهندس داریوش کشاورزی کارشناس شیلات و تولید کننده ماهی قزل آلا در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: بنده و سایر دوستان تولیدکننده قزل آلا مخالف سرسخت واردات تیلاپیا هستیم و با تولید آن موافقیم.

وی با اشاره به کاهش قیمت ماهی قزل آلا در کشور گفت: یکی از عوامل عمده نابسامانی های بازار قزل الا واردات بی رویه ماهی تیلاپیا از کشور چین است.

کشاورزی با بیان مزایای ماهی تیلاپیا گفت: این ماهی تیغ و استخوان ندارد و بدون بو است و طعمی شبیه به مرغ دارد، به همین خاطر طرفدارانی زیادی در کشور دارد.

وی گفت: مخالف تولید این ماهی در کشور نیستم چون اعتقاد دارم این ماهی هم مانند سایر آبزیان باید در کشور تولید و پرورش داده شود، زیرا سبب اشتغالزایی گسترده در بخش شیلات می شود.

این تولید کننده ماهی قزل آلا افزود: متاسفانه تولید سایر آبزیان در کشور با مشکلات عدیده ای روبرو است و حمایت خاصی از تولید صورت نمی گیرد، این در حالی است که مسئولین انتظار دارند، ما با کشورهای خارجی رقابت هم بکنیم.

تولید ماهی تیلاپیا با تکیه بر محصولات بومی

کشاورزی خاطر نشان کرد: وقتی در سال اقتصاد مقاومتی هستیم و یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخلی و مقابله با واردات محصولاتی است که مشابه داخلی دارند، پس ما باید از تولید داخلی آبزیانی مثل تیلاپیا حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون واردات ماهی تیلاپیا به شکل گسترده ای در کشور رواج پیدا کرده و دلیل آن نفوذ فراوان واردکنندگان آن است، گفت: حتی اگر مسئولین دولتی برای چند ماه خبر از ممنوعیت واردات بدهند، ما مطمئن هستیم که چندین تن ذخیره در انباره ها و سردخانه هاشان موجود است.

این کارشناس شیلات گفت: به تازگی مطلع شده ام که در شمال و جنوب کشور به طور گسترده ماهی تیلاپیا تولید می شود.

کشاورزی گفت: اگر تیلاپیا به صورت قانونمند تولید شود و بتوانیم روی آن نظارت داشته باشیم، تیلاپیا می تواند در آبهای مرکزی که راهی به آبهای آزاد ندارد مثل سایر آبزیان تولید شود.

مناطق کویری و مرکزی، بهترین مکان برای پرورش تیلاپیا

وی افزود: ماهی تیلاپیا تکثیرش بسیار زیاد هست به همین دلیل می توان با آب چاه آن را در مناطق کویری و مرکزی کشور پرورش داد. برای مثال مرکز تحقیقات یزد روی این ماهی به طور ویژه کار می کند.

این تولید کننده قزل آلا در پایان گفت: به نظرم با اتخاذ برخی از تمهیدات و توسعه زیرساخت های بخش شیلات، می توان به تولید و پرورش این ماهی در استانهایی مانند یزد، کرمان و سیستان و حتی قم روی آورد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.