۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۱۲۷ ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳ دسته: کشاورزی
۰

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه ریزی وزرات کشاورزی برای افزایش تولید ۵۰۰ هزار تنی شکر جهت خودکفایی تا سال ۱۴۰۰ گفت: بدین منظور توسعه کشت پاییزه چغندر قند که کشت دیم محسوب می شود، در دستور کار قرار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد، شاهرخ رمضان نژاد مشاور وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد در خصوص خودکفایی کشور در تولید شکر گفت: امیداورایم بتوانیم تا سال ۱۴۰۰ به این مهم دست یابیم.

وی افزود: تولید محصولات کشاورزی و غذا برای جمعیت رو به رشد کشور مهمترین جنبه مدیریت و راهبری بخش کشاورزی است. خوشبختانه در دولت مجموعه سیاست های وزرات جهاد کشاورزی به گونه ای طراحی شد که بتوانیم امنیت غذایی کشور را با اتکای  به تولید داخل به همراه داشته باشیم.

رمضان نژاد گفت: بعد از گندم، شکر دومین کالای راهبردی است که مهمترین اثر را در غذا و تامین انرژی دارد، به همین دلیل براساس برنامه هایی که تدوین کرده بودیم توانستیم در ۴ سال گذشته ۵۰ درصد در آن افزایش تولید داشته باشیم به طوری که تولید شکر از ۱.۱ میلیون تن در سال ۹۲ به ۱.۶۵ میلیون تن در سال ۹۶ رسیده است.

برنامه افزایش ۵۰۰ هزار تنی تولید شکر برای خودکفایی

وی با بیان اینکه نیاز کشور در حدود ۲.۱ میلیون تن است، گفت: برنامه وزرات جهاد کشاورزی تأمین ۵۰۰ هزار تن نیاز باقی مانده کشور تا سال ۱۴۰۰ است تا در تولید شکر به خودکفایی برسیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در خصوص چگونگی خودکفایی شکر گفت: ما در کشور برای تولید شکر با مشکلات اقلیمی و کم آبی روبرو هستیم لذا تمام برنامه های ما با هدف افزایش بهره وری است تا بتوانیم با کمترین نهاده بیشترین محصول را برداشت کنیم.

افزایش تولید شکر با کشت دیم

وی افزود: برنامه ما گسترش کشت چغندرقند پاییزه است که بخش زیادی از آب آن از باران تأمین می شود و کشت دیم محسوب می شود.

رمضان نژاد گفت: خوشبختانه دستاوردهای بسیار خوبی  در این زمینه داشتیم. ما این کار را با ۴ هزار هکتار زمین زیر کشت چغندر قند پاییزه شروع کردیم که امروز به ۲۰ هزار هکتار رسیده است و پیش بینی می شود تا چهار سال آینده این سطح زیر کشت به ۶۰ هزار هکتار چغندر قند پاییزه برسد و از آن چیزی حدود ۴۵۰ هزار تن چغندرقند به دست بیاید تا بتوانیم با آن به ۵۰۰ هزار تن تولید شکر مورد نیاز برای خودکفایی در سال ۱۴۰۰ برسیم.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: سیاست های دولت در حوزه قند و شکر به گونه ای طراحی شده که علاوه بر عدم وابستگی به خارج و حفظ منابع آبی، منافع همه ذینفعان در نظر گرفته شده است.

لزوم حضور بخش خصوصی در تولید شکر

وی با اشاره به حمایت دولت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بخش گفت: ما نیازمندیم تا برای رسیدن به خودکفایی در تولید شکر، در مناطق کشت چغندر قند پاییزه مثل خوزستان و ایلام کارخانه های فرآوری شکر ایجاد شوند.

رمضان نژاد در پایان گفت: برنامه دیگر وزرات جهاد کشاورزی این است نشا کاری را به جای بذر کاری چغندر قند ترویج دهد زیرا این روش سبب می شود یک سوم در مصرف آب صرفه جویی شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.