۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۰۲۲ ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴ دسته: کشاورزی
۰

جانباز گفت: ۱۵ درصد محصولات کشاورزی در دنیا با آبیاری تولید می شوند و ۸۵ درصد دیگر این محصولات با آب باران و کشت دیم تولید می شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد حمید رضا جانباز مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک، در خصوص سیاست ها و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد گفت: با توجه به لزوم کاهش مصرف آب، خوشبختانه در برنامه پنجم و ششم و از سال ۹۳ تاکنون، دولت برای این که کشاورزان بتوانند مصرف  آب خوبی داشته باشند، سرمایه گذاری فراوانی انجام داده است تا به کشاورزان این امکان داده شود که با مدیریت بهینه مصرف آب، محصولات بیشتری برداشت کنند.

۸۵ درصد محصولات کشاورزی در دنیا با کشت دیم تولید می شود

جانباز ادامه داد: ۱۵ درصد محصولات کشاورزی در دنیا با آبیاری تولید می شوند و ۸۵ درصد دیگر این محصولات با آب باران و کشت دیم تولید می شوند، در اصل وقتی ما کالایی را وارد می کنیم این کالا با آب باران تولید شده است، یعنی برای آن انرژی مصرف نشده است و به بیلان آبی جهان هم آسیبی نرسیده است.

وی در خصوص برنامه های آتی دولت برای بهره وری در بحث آب گفت: از منظر سیاست گذاری، همزمان سه کار در کشور در حال انجام شدن است. اولین کار این است که ما  با هماهنگی اتاق بازرگانی کشور به دنبال این هستیم تا صادرات محصولات کشاورزی را به سمت محصولاتی ببریم که از آب کمتری در فرایند تولید آن استفاده شده است؛ مثلا عناب و زعفران در کشور آب کمی استفاده می کنند و برنج و گندم و ذرت علوفه ای و هندوانه آب زیادی مصرف می کنند.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک افزود: دوما ما به دنبال این هستیم که محصولاتی را وارد کنیم که آب بر هستند، مثلا مواد غذایی که برای دام مصرف می شود مثل یونجه و ذرت علوفه ای و سویا.

جانباز در پایان در خصوص سومین سیاست دولت در این خصوص گفت: سیاست سوم افزایش بهره وری است، در سال گذشته دولت چیزی حدود ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است تا راندمان و بهره وری آب را افزایش بدهد. در معاونت آب و خاک هم تصویب شده که در سال جاری چیزی حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بالا بردن سطح زیر ساخت ها اختصاص پیدا کند تا کشاورز این توانایی را پیدا کند تا از هر قطره آب بیشترین محصول را بدست بیاورد یعنی همزمان هم بهره وری و هم راندمان آب بالا رود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.