۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۹۵۹ ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ دسته: کشاورزی
۰

غفاری با بیان این که حداقل ۳۰ درصد از مساحت کشور مناسب کشت دیم است، گفت: میانگین عملکرد کشت دیم ما در کشور حدود ۱۱۵۰ تا ۱۲۰۰ تن در هکتار است.

به گزارش مسیر اقتصاد عبدالعلی غفاری عضو هیت علمی موسسه تحقیقات دیم كشور در گفتگو با برنامه روستای ما در رادیو اقتصاد در خصوص وضعیت کشت دیم در روستاهای کشور گفت: میانگین عملکرد کشت دیم ما در کشور چیزی حدود ۱۱۵۰ تا ۱۲۰۰ تن در هکتار است.

وی در خصوص تعریف کشت دیم گفت: بعضی از افراد دیم کاری را با دیمی کاری اشتباه می گیرند. هر جایی که آب نباشد می گویند ما اینجا دیمی کاری می کنیم در صورتی که این اصلا درست نیست چون دیم یک تعریفی برای خودش دارد و تعریفی که در موسسه دیم کشور و مراکز بین المللی توافق شده بدین صورت نیست.

نحوه تعیین یک منطقه مناسب با کشت دیم

وی افزود: ما در تعریف کشت دیم بارندگی سالیانه یک منطقه را در نظر می گیریم، بعد تبخیر و تعرق مطلق را هم در نظر می گیریم. این بارندگی را در صورت و تبخیر و تعرق مطلق را در مخرج قرار می دهیم و عددی که بدست می آید، اگر در محدوده ۲ دهم یا ۵ دهم باشد آن منطقه مناسب دیم می باشد و به آن منطقه نیمه خشک اطلاق می شود و براساس طبقه بندی های اقلیمی که موسسه تحقیقات دیم در  بحث کشاورزی انجام داده است، چیزی حدود ۳۰ درصد مساحت کشور مناسب کشت دیم می باشد.

استان های متناسب با کشت دیم

غفاری در پاسخ به سوالی در خصوص استانهای مناسب کشت دیم گفت: بیشتر در مناطق غرب کشور و استانهایی مثل آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، شمال خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد، خراسان شمالی، اردبیل، مرکزی، قسمت های از خراسان رضوی و گرگان می توان کشت دیم داشت.

عضو هیت علمی موسسه تحقیقات دیم كشور  تاکید کرد: ما به کشاورزان توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به شروع فعالیت کشاورزی حتما به مراکز ترویج و تحقیقاتی مراجعه بکنند چون ما در استانهای فوق نمایندگی داریم و نوع کشت متناسب با آن منطقه، تاریخ کاشت، نحوه تهیه زمین و مقدار کود مورد نیاز را به کشاورزان اطلاع می دهیم که اگر آنها این توصیه ها را رعایت کنند، ما تضمین می‌کنیم دو سه برابر روش معمولی برداشت داشته باشند.

غفاری در پایان گفت: کشت دیم باید در جایی صورت بگیرد که شیب بالای ۱۲ درصد نداشته باشد چون وقتی شیب خیلی زیاد می شود، یا باید به صورت مرتع باشد و یا باید تراس بندی باشد؛ در غیر این صورت با شخم زدن توسط تراکتور، با یک بارندگی اندک آن منطقه دچار فرسایش خاک و سیلاب می شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.