۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۶۶۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ دسته: تولید
۰

فخریان با بیان اینکه در بخش هایی که توان داخلی وجود دارد نباید از شرکت های خارجی استفاده شود، گفت: ورود فروشگاه های زنجیره ای خارجی زمانی که توان داخلی وجود دارد نباید، صورت گیرد.

امیرخسرو فخریان رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) با اشاره به نقش فروشگاه های زنجیره ای در نظام توزیع کشور، تاثیر ورود خارجی ها به این بخش را تشریح کرد.

فخریان با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۴۵۰ شعبه فروشگاه زنجیره ای در سطح کشور وجود دارد و بیش از یک میلیون مترمربع زیربنای فروشگاه های زنجیره ای است، گفت: با این حال سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع کماکان کمتر از ۱۰ درصد است.

فروشگاه های زنجیره ای باعث بهبود نظام توزیع هستند

وی افزود: در اغلب کشورهایی که دارای ساختار نظام یافته در نظام توزیع هستند، بیش از ۸۰ درصد توزیع کالا و خدمات آنها توسط فروشگاههای زنجیره ای صورت می پذیرد و به این ترتیب می توان گفت که ایجاد فروشگاه های زنجیره ای با استانداردهای روز دنیا نتایج مثبتی برای چابک سازی نظام توزیع و بهره ور نمودن آن به همراه دارد.

رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای در مورد مزایای ایجاد فروشگاه های زنجیره ای گفت: بطور معمول فروشگاه های زنجیره ای این مزیت را دارند که با حذف واسطه ها و کاهش قیمت محصولات، قدرت خرید خانوار را افزایش دهند و در پی افزایش قدرت خرید خانوار، رفاه عمومی افزایش و رونق اقتصادی شکل می گیرد.

وی بیان داشت: در فروشگاه های زنجیره ای، نیازهای عمده خانوارها در دسترس است و ضمن صرفه جویی در وقت خرید برای خانوار، امکان مقایسه انواع کالاهای مشابه با یکدیگر از نزدیک نیز فراهم می شود. از طرفی با توجه به حذف واسطه های غیرضرور و ارائه کالاها با قیمت مشخص و تخفیف ویژه در مقاطع خاص این امکان به وجود می آید که اجناس با قیمت ارزان و مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

فروشگاه های خارجی در شرایطی که توان داخلی وجود دارد نباید وارد کشور شوند

فخریان در مورد ورود خارجی ها در بازار خرده فروشی کشور گفت: طبیعی است که ورود سرمایه گذار خارجی به این حوزه موجب انتقال تکنولوژی، دانش و سرمایه می‌شود. اما نکته قابل توجه و تامل آن است که در ورود سرمایه گذار خارجی مطالعه و تحقیق صورت گیرد تا آن ها در بخش هایی که ضرورت احساس می شود، سرمایه گذاری کنند و از ظرفیت، توانایی و دانش فنی آنها به نحو مطلوب بهره برداری شود.

وی افزود: به‌طور کلی ایجاد رقابت سالم در هر بازاری باعث سازندگی خواهد بود، اما لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که اکنون فروشگاه‌های ایرانی تقریبا نیازهای بازار را تامین می‌کنند و قابلیت مدیریت را دارند. در شرایط فعلی اغلب فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران با استفاده از تمام امکانات داخلی نیازهایشان را از طریق فناوری های مورد نیاز مثل سیستم لجستیک‌ کالا، نرم‌افزارهای مورد نیاز و غیره برطرف می‌کنند.

فخریان تصریح کرد: ابتدا باید از متخصصان و انجمن نظرخواهی شود و پس از آن هرگونه اقدامی صورت پذیرد، در حالی که امروز سرمایه‌گذاران خارجی همه مجوزها و هماهنگی‌ها را انجام می‌دهند و تازه در آخرین مرحله به انجمن مراجعه می‌کنند.

 وی در ادامه گفت: همواره بر این باور هستم که در بخش هایی که پتانسیل های لازم وجود دارد، با استفاده از توان داخلی می توان فعالیت ها را توسعه داد. هدف و باور ما بر این است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای حمایت و تقویت تولیدات داخلی را دنبال کنند.

مدیر فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش افزود: تاکید ما این است که فعالیت سرمایه گذاران خارجی در صنعت فروشگاه های زنجیره ای تنها با ارائه مدل های علمی و نوین و خلاقانه و آن هم در بخش هایی که کمبود و توان داخلی وجود دارد، باید انجام پذیرد.

فروشگاه های زنجیره ای به رونق تولید و اشتغال در کشور کمک می کند

وی با بیان اینکه  فروشگاه های زنجیره ای با حمایت از تولیدات داخلی و اشتغال زایی در کشور و همچنین با ایجاد رقابت و خلاقیت و افزایش بهره وری کمک شایانی به اقتصاد کشور خواهند کرد، گفت: مهم ترین مزیت آنها افزایش شفافیت مالی است که از این محل منافع بسیاری برای اقتصاد ملی در بردارند. امیدواریم با رشد و توسعه فروشگاه های زنجیره ای در کشور ساختار نظام توزیع در کشور کارآمد، هدفمند و بهره ور شود و رفاه عمومی، رونق اقتصادی و عدالت اجتماعی پدید آید.

فخریان در پایان گفت: تاکنون فروشگاه های زنجیره ای کشور در بحث حمایت از تولیدات داخلی کمک شایانی به دولت داشتند و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند. فروشگاه های زنجیره ای با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تولیدات ایرانی و همچنین اشتغال پایدار، نقش بسزایی در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ایفا نمودند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.