۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۷۰۰ ۰۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷ دسته: تولید
۰

تابش با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای خارجی باید نیروی انسانی داخلی را در سطوح مختلف سازمانی به کار بگیرند، گفت: حداقل ۸۰ درصد حجم فروش این فروشگاه ها باید کالاهای داخلی باشد.

دکتر عباس تابش مدیر کل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به نقش فروشگاه‌های زنجیره ای در نظام توزیع کشور، شرایط و الزامات ورود فروشگاه های زنجیره ای خارجی را برشمرد.

فروشگاه‌های زنجیره ای نظام توزیع را اصلاح می کنند

تابش با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره ای بخشی از نظام توزیع سازمان یافته کشورها در حوزه خرده فروشی کالا به شمار می روند، گفت: این فروشگاه ها به علت برخورداری از مزایای گوناگون مانند صرفه جویی های ناشی از مقیاس، به کارگیری استانداردهای مدیریتی و فنی، تنوع محصول و بسیاری موارد دیگر در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و در سیاستگذاری های دولتی نیز به آن ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلاح نظام توزیع سنتی نگریسته می شود.

سهم ۷ درصدی فروشگاه‌های زنجیره ای در خرده فروشی کشور

وی با بیان اینکه علی رغم اینکه در چند سال گذشته تعداد فروشگاه های زنجیره ای در کشور افزایش پیدا کرده است، اما به علت عدم سرمایه گذاری مناسب، نبود نگاه فنی و تخصصی به این عرصه این رشد درخور توجه نبوده است، گفت: سهم این فروشگاه ها در حال حاضر از خرده فروشی کالا کمتر از ۷ درصد برآورد می گردد.

تابش افزود: به همین دلیل توسعه این فروشگاه ها در زمره برنامه های عملیاتی اصلی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به شمار می رود و قرار است طی برنامه ششم توسعه سهم آن ها تا ۲۰ درصد ارتقا یابد.

مدیر کل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: با این وجود تمایل برای توسعه و افزایش سهم این فروشگاه ها تنها در فضای رقابتی رقم می خورد. به این معنا که هر چه فضا غیر رقابتی تر و انحصاری تر باشد صنعت احساس نیاز و الزام کمتری به توسعه و ارتقاء خواهد داشت.

وی در تکمیل صحبت هایش گفت: مضافاً اینکه فروشگاه های زنجیره ای فعلی با سطح کلاس و استاندارد جهانی فاصله قابل توجهی دارند و استفاده از پتانسیل های موجود در فروشگاه های پیشرفته غیر ایرانی می تواند مسیر این توسعه را تسریع و تسهیل نماید.

اعطای مجوز به فروشگاه های زنجیره ای خارجی با ضوابط خاص

تابش افزود: با این حال به منظور حمایت از فروشگاه های داخلی ضوابطی برای فعالیت فروشگاه های زنجیره ای خارجی در کشور مشخص گردیده که ملاک عمل برای صدور هرگونه مجوز برای این فروشگاه ها است. این موضوعی است که حتی در سند توسعه فروشگاه های زنجیره ای نیز مورد استناد قرار گرفته است.

وی ارائه برنامه مدون توسط این فروشگاه ها را یکی از ضوابط برشمرد و گفت: فروشگاه های خارجی متقاضی برای اخذ مجوز باید برنامه مدون (از نظر نوع سرمایه گذاری، نحوه عرضه کالا، تعداد شعب، برنامه های توسعه ای خصوصاً در زمینه زیرساختها و…) را ارائه دهند و این برنامه ها مورد بررسی قرار می گیرد.

لزوم استفاده ۸۰ درصدی از تولیدات داخلی

تابش در ادامه تصریح کرد: این فروشگاه ها باید نیروی انسانی داخلی را در سطوح مختلف سازمانی به ویژه در سطوح مدیریتی به کار بگیرند. همچنین حداقل ۸۰ درصد حجم فروش این فروشگاه ها باید کالاهای داخلی باشد. همچنین این فروشگاه ها ملزم می شوند که دانش فنی و مدیریت علمی را انتقال داده و آن را به نیروهای داخلی آموزش دهند.

وی در پایان گفت: فعالیت این فروشگاه ها باید با رعایت ضوابط وزارت امور اقتصادی و دارایی درخصوص جذب سرمایه های خارجی به داخل کشور انجام شود. همچنین اولویت فعالیت این فروشگاه ها در قالب مشارکت با فروشگاه های داخلی و یا فرانچایز خرده فروشی های سنتی موجود خواهد بود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.