۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۶۳۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶ دسته: تولید
۰

فاطمی امین گفت: با ورود کشورهای خارجی در حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، آنها اطلاعات بازار ایران را به دست می آوردند و می توانند کالاهای مدنظرشان را بر اساس سلیقه مصرفی ایرانیان وارد کشور نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، مهندس سیدرضا فاطمی امین شب گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی، به ظرفیت های صادراتی کشور در تعامل با بازار کشورهای همسایه که مغفول مانده اشاره کرد و همچنین تبعات ورود فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تشریح نمود.

فروشگاه های زنجیره ای می خواهند قدرت را در اقتصاد کشور دست بگیرند

فاطمی امین به نقل قولی از رئیس سازمان توسعه و تجارت مبنی بر اینکه کشور های آلمان و فرانسه قصد ورود به حوزه فروشگاه های زنجیره ای در ایران را دارند اشاره کرد و گفت: این مسئول، خبر سرمایه گذاری کشورهای اروپایی در حوزه ی فروشگاه های زنجیره ای را به صورتی جذاب و مناسب عنوان کرده بود در حالی که این اقدام از طرف کشور های خارجی به این معناست که آن ها قصد دارند قدرت را در اقتصاد کشور ما در دست بگیرند.

وی افزود: در حدود ۲۰ سال پیش قدرت در تولید بود ولی در شرایط امروز قدرت در بازار است. زیرا در حال حاضر تولید اکثر کالاها یا تجهیزات در عرض یک یا چند سال امکان پذیر است اما بازار است که قدرت ایجاد می کند و اطلاعات مهم را در اختیار شرکت ها قرار می دهد. از این اطلاعات مشخص می شود که مصرف کننده ها چه کالاهایی را بیشتر مصرف می کنند و راه را برای واردات به کشور گشوده و به واردات جهت می دهد.

کسب اطلاعات از بازار، هدف کشورها برای تاسیس فروشگاه زنجیره ای

این کارشناس حوزه صنعت گفت: مسئولان نگاهشان به ورود کشورها به حوزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان جذب سرمایه گذاری خارجی است. در حالی که این کشور ها از این طریق اطلاعات ارزشمندی از بازار مصرف کنندگان ایرانی و سلایق آن ها به دست می آورند و از این طریق می توانند بازار کالای ایران را تصاحب کنند. در حال حاضر فروشگاه های زنجیره ای هستند که تولید را مدیریت می کنند یعنی فروشگاه های زنجیره ای تعیین می کنند چه کالاهایی برای عرضه لازم است که تولید شوند.

عدم هدایت امکانات در جهت صادرات کالا به همسایگان

وی در رابطه با مشکلات صادرات در کشور گفت: برای صادرات به کشورهای همسایه زیرساخت‌هایی مثل جاده‌ و کارخانه، منابع طبیعی و غیره فراهم است و مشکل کار در این موارد نیست بلکه مشکل اصلی در به کار گرفتن و هدایت این امکانات جهت صادرات است که نیاز به یک هوشمندی دارد اما متاسفانه در این حوزه هوشمندی نمی‌بینیم.

برند ایران به دلیل صادرات غیرمرغوب خراب شده است

فاطمی امین در رابطه با استفاده نکردن از ظرفیت کشور عراق برای صادرات گفت: برند ملی ما در عراق به دلیل صادرات محصولات غیرمرغوب ایرانی خراب شده است. ما در ایران صادرکننده نمونه داریم که به آلمان صادرات دارد اما محصولاتش را در مالزی تولید می‌کند که روی کالا حک بشود “ساخت مالزی” و این امر به این دلیل است که برند ملی ایران خراب شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.