۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۸۴۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

سالانه ۳۵ درصد محصولات کشاورزی کشور بصورت ضایعات از چرخه مصرف خارج می شود که این میزان دورریز معادل غذای ۲۵ میلیون نفر در سال و ۱۲,۵ درصد درآمدهای نفتی کشور است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، هدررفت موادغذایی از جمله معضلاتی است که اکثر کشورهای جهان گرفتار آن هستند و سالانه حجم انبوهی از مواد غذایی که می‌تواند وعده غذایی چندین میلیون انسان در جهان باشد، به سطل‌های زباله سپرده می‌شود.

در  ایران نیز در حالی که بسیاری از مردم با مشکل گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند، هر ساله بخش عظیمی از مواد غذایی تولیدی به هدر می رود.

برآوردهای فائو نشان می‌دهد هر روز به ازای هر نفر ۱۳۴ کیلو کالری غذا در ایران به هدر می‌رود. یعنی سرانه هدر رفت روزانه غذا در ایران ۱۳۴ کیلوکالری است.

غذای ۲۵ میلیون نفر در سال دور ریخته می شود

در همین خصوص مهدی کریمی تفرشی، رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی گفت: سالانه ١٣٠ میلیون تن مواد غذایی در کشور تولید می شود که ۲۵ میلیون تن آن هدر می رود.

همچنین طبق گفته مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور سالانه ۳۵ درصد محصولات کشاورزی کشور بصورت ضایعات از چرخه مصرف خارج می شود که این میزان دورریز معادل غذای ۲۵ میلیون نفر در سال و ۱۲,۵ درصد درآمدهای نفتی کشور است.

ایران جزو ۳ کشور اول در دورریز غذا

به گزارش خبرگزاری میزان، ایران جزو سه کشور اول دنیا در زمینه دور ریز مواد غذایی محسوب می شود و به اندازه ۱۰ کشور بزرگ اروپایی هر سال دوریز دارد؛ این در حالی است که بند ۸ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف اشاره دارد.

صنایع تکمیلی، راه چاره برای کاهش دورریز

یکی از بهترین و موثرترین راهکارهای که کارشناسان برای کاهش حجم ضایعات محصولات کشاورزی و مواد غذایی عنوان می کنند ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

این صنایع با تبدیل مواد غذایی دورریختنی به مواد جدید و قابل استفاده، از هدررفت غذا جلوگیری می کند.

امید است با بکارگیری و توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی در کشور در سالی که به سال اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است، شاهد جلوگیری از این میزان اسراف در مواد غذایی در کشور باشیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.