۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۳۴۳ ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷ دسته: کشاورزی
۰

خالد جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، افزایش قیمت سال گذشته گوجه فرنگی را دلیل تولید مازاد بر الگوی این محصول از سوی کشاورزان عنوان کرد و افزود: افزایش تولید و عرضه گوجه فرنگی در سال جاری به کاهش شدید قیمت و متضرر شدن کشاورزان منجر شده است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد بر اساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی هزینه تولید هر کیلوگرم گوجه فرنگی از زمان کاشت تا زمان برداشت در مناطق پر آب کشور بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ تومان است و در مناطق کم آب نیز این هزینه بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ تومان است که با این احتساب کشاورزان بدون شک دچار خسارت های بسیاری می شوند.

از همین رو وزارت جهاد کشاورزی امسال اجرای طرح خرید حمایتی گوجه فرنگی با قیمت هر کیلوگرم هزار تومان را در دستور کار خود قرار داد تا هم قیمت بازار را کنترل کرده باشد و هم از ضرر و زیان به کشاورزان جلوگیری شود.

از آنجا که کشاورزی یکی از اصلی ترین منابع درآمدی مردم کردستان محسوب می شود و امسال گوجه کاران کردستانی نیز همچون دیگر کشاورزان کشور سطح زیر کشت گوجه فرنگی خود را بدون رعایت الگوی کشت، که از سوی سازمان جهاد کشاورزی کردستان تدوین شده بود، افزایش دادند، مشکلات این حوزه گریبان آنان را نیز گرفت.

تولید مازاد برالگوی کشت گوجه فرنگی دلیل کاهش قیمت و ضرر کشاورزان

خالد جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار داشت: در سال زراعی جاری بیش از هزار و ۸۰۰ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت این محصول رفته است در حالی که الگوی کشت تعریف شده از سوی این سازمان تنها ۹۰۰ هکتار بود.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمتی که سال گذشته گوجه فرنگی داشت کشاورزان خود اقدام به افزایش سطح زیر کشت این محصول کردند و از همین رو امسال با توجه به افزایش تولید در کشور با مشکل عرضه مواجه شده و رغبتی برای برداشت محصول خود ندارند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از کشاورزان خرید حمایتی گوجه فرنگی را در دستور کار خود قرار داد تا به تبع آن جهاد کشاورزی کردستان اقدام به این کار کند و سازمان تعاون روستایی و کارخانجات صنایع تبدیلی خرید این محصول را آغاز کردند.

عدم مجوز ورود گوجه فرنگی به بازار اقلیم کردستان عراق

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه امسال پیش بینی می شود ۱۲۰ هزار تن از این محصول در استان برداشت شود، ادامه داد: از آنجایی که ظرفیت تنها کارخانه رب سازی موجود در استان بسیار پایین است نمی توان به موقع این محصول را فراوری کرد و بخش عمده آن در حال فاسد شدن و کپک زدن است.

جعفری یادآور شد: در کنار این مشکل امسال با عدم مجوز ورود گوجه فرنگی به بازار اقلیم کردستان عراق بودیم و امکان صادرات این محصول وجود ندارد و همین مسئله باعث شده کشاورزان در صورت عدم دخالت به موقع دولت با ضرر و زیان بسیاری مواجه شوند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.