۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۰۰۵ ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ دسته: کشاورزی
۰

خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه راهکار ایجاد و تثبیت اشتغال در بخش کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی است، گفت: سال گذشته و در هفت ماهه امسال ۱۷۰ طرح تولیدی و اشتغالزا در بخش کشاورزی به چرخه تولید بازگشته‌اند.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد استان اردبیل در بخش کشاورزی ظرفیت ممتاز توسعه‌ای به شمار می‌رود که به رغم بالا بودن ارزش افزوده در تولید و عرضه محصولات این بخش چرخه معیوب این استان نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی است که سبب شده است خام‌فروشی محصولات بزرگترین آسیب و تهدید را برای فعالان بخش کشاورزی رقم بزند.

رونق مجدد طرح‌های راکد بخش کشاورزی با ایجاد صنایع تبدیلی

خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: براساس سیاست‌های حمایتی دولت در بخش تولید و اشتغال و نامگذاری سالجاری به نام رونق تولید سعی در شناسایی طرح‌های راکد و غیرفعال کشاورزی در اردبیل داشتیم. با شناسایی ۳۸۰ واحد تولیدی محصولات کشاورزی در استان در بخش دام و طیور، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و آبزیان سعی شد تا با همکاری بخش خصوصی این واحدها به چرخه تولید بازگردند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: در تعامل با فرمانداران و همراهی خوب کمیته حمایت قضائی و ستاد تسهیل معایب این واحدها برطرف شد؛ به طوری که در پایان سال ۹۷ موفق شدیم ۱۲۰ واحد کشاورزی راکد و غیرفعال را احیا کنیم.

تثبیت اشتغال رویکرد اصلی در احیای واحدها

نیکشاد هدفگذاری اصلی جهاد کشاورزی را در کنار تقویت تولید، موضوع اشتغالزایی اعلام کرد و گفت: با فعال شدن این واحدها برای ۵۱۵ نفر تثبیت اشتغال و یا اشتغال جدید مهیا شده است. مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در احیای این واحدها ۸۰ میلیارد تومان است و همچنان بر این باوریم که در بخش کشاورزی به عنوان بخش مزیت‌دار توسعه این استان زمینه سرمایه‌گذاری و تولید و اشتغال به همت بخش خصوصی مهیا می‌شود.

نیکشاد تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان اردبیل سعی کرده است تا به اشکال مختلف سیاست‌های حمایتی خود را از بخش کشاورزی و کشاورزان استان اردبیل که اهرم توسعه اقتصادی منطقه محسوب می‌شوند، گسترش دهد.

ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی راه برون رفت از رکود اقتصادی

عضو شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل ادامه داد: این روند حمایتی در سالجاری نیز با شناسایی ۱۰۵ طرح راکد شروع شده است. در هفت ماهه امسال با حمایت و همراهی مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها ۵۰ طرح با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد ریال به چرخه تولید بازگشته‌اند تا اشتغال ۴۸۰ نفری در اردبیل را شاهد باشیم.

وی ضرورت توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی را به عنوان اصلی‌ترین راهکار در برون‌رفت از رکود اقتصادی این استان یادآور شد و اظهار کرد: صنایع تبدیلی هم در فرآوری محصولات زراعی و هم باغی مورد نیاز این استان است و ضریب سرمایه‌گذاری در این بخش همچنان پائین به نظر می‌رسد.

نیکشاد در پایان اظهار امیدواری کرد با راه‌اندازی شهرک مشترک مرزی و با همراهی سرمایه‌گذاران این بخش تحول یابد، تا فرصت صادرات محصولات متنوع فراهم آید.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.