۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۵۷۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

از آنجایی که روابط تجاری ایران و آفریقای جنوبی در حال گسترش است و در سال گذشته صادرات ایران به این کشور ۹۰ درصد افزایش یافته است، ضروری است تا کشور ایران با آفریقای جنوبی، اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه و همچنین قرارداد تجارت دوجانبه نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، مدیرکل دفتر عربی- آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش حدود ۹۰ درصدی صادرات به کشور آفریقای جنوبی طی سال ۱۳۹۵ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن گفت: صادرات کشورمان به آفریقای جنوبی طی سال ۱۳۹۴، ۲۲ میلیون دلار بوده و با افزایش ۲۰ میلیون دلاری به ۴۲ میلیون دلار طی سال ۱۳۹۵ رسیده که حاکی از رشد حدود ۹۰ درصدی است.

وی افزود: عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان به آفریقای جنوبی در سال ۱۳۹۵ شامل اوره، کف‌ پوش‌ها، ترانسفور ماتورهای دی الکتریک مایع، بوتان مایع، قیر نفت، موم پارافین، بیتومن، خمیرهای غذایی، خرما و استامینوفن بوده است.

پیلتن تشریح کرد: افزایش صادرات ایران به آفریقای جنوبی طی سال ۱۳۹۵ ناشی از افزایش صادرات کالاهایی مانند کف‌پوش‌ها، ترانسفورماتورهای دی الکتریک مایع، قیر نفت، موم پارافین، خمیرهای غذایی پخته نشده، خرما، کربن، مخلوط‌های قیری، پسته، مصنوعات پلاستیکی، قیر و آسفالت  و یا صادرات جدید کالاهایی مانند اوره، بوتان مایع، بیتومن، ترانسفورماتور، شیره و عصاره شیرین بیان، پلی اتیلن، روغن صنعتی، سیمان سفید بوده است.

لزوم انعقاد پیمان پولی و تجارت دوجانبه با آفریقای جنوبی

در جولای ۲۰۱۵ آفریقای جنوبی و چین اقدام به امضای پیمان پولی دوجانبه به مبلغ ۴.۸ میلیارد دلار کرده اند. هدف از این پیمان حمایت از تجارت و سرمایه گذاری و کاهش هزینه های تجاری میان چین و آفریقای جنوبی است.

این پیمان پولی دوجانبه در شرایطی امضاء شده است که تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور به سرعت در حال رشد بوده و می تواند به همکاری های مالی بین دو بانک مرکزی کمک شایانی کند.

نکته قابل توجهی که در مورد پیمان های پولی دوجانبه وجود دارد این است که طی آن در تجارت میان دو کشور، از ارزهای ملی استفاده شده و استفاده از دلار کنار گذاشته می شود؛ لذا بدین طریق عملیات مربوط به تبدیل و نقل و انتقال دلار حذف شده و هزینه تجارت کاهش می یابد که این اقدام منجر به تسهیل روابط تجاری می شود.

بنابراین استفاده از ارزهای ملی در تجارت میان طرفین، مشوق بزرگی برای بازرگانان بوده و روابط تجاری را بیش از پیش تقویت می نماید.

در خصوص تجارت دوجانبه نیز باید گفت که کشورها در حال حاضر به جای حضور در سازمان های جهانی از جمله WTO در حال حرکت به سمت انعقاد قراردادهای دوجانبه تجاری هستند و به این طریق، تجارت با کشور مدنظر خود را بهبود بخشیده و تسهیل می کنند.

از آنجایی که روابط تجاری ایران و آفریقای جنوبی در حال گسترش است، ضروری است تا ایران با آفریقای جنوبی، اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه و همچنین قرارداد تجارت دوجانبه نماید. در این زمینه ضروری است بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت پیش قدم شوند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.