۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۱۵۴ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: مسعود صباغی
۰

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی فعالیت های اقتصادی متنوعی در حوزه های خدمات، انرژی، صنعت و معدن، کشاورزی و ساختمان دارد که از طریق شرکت های تابع خود، این فعالیت ها را انجام می دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین نهاد های غیر دولتی در ایران است که در اسفند ماه سال ۵۷ به دستور رهبر کبیر انقلاب تشکیل شد.

همانطور که در قسمت اول و دوم این مجموعه گزارش اشاره شد، بنیاد مستضعفان  با هدف تملک دارایی های خاندان پهلوی و وابستگان آن ها جهت استفاده برای اقشار محروم و مستضعف جامعه تشکیل گردید.

ریاست این نهاد تا کنونن بر عهده ۶ نفر بوده است که محمد سعیدی کیا به عنوان آخرین نفر از سال ۹۳ تا کنون، عهده دار این مسئولیت بوده است. اساسنامه بنیاد مستضعفان که در آخرین مرحله در سال ۱۳۸۳ مورد اصلاح قرار گرفته است شامل ۱۹ ماده می باشد و که مهمترین اهداف و فعالیت های این نهاد در حوزه اقتصادی، فرهنگی و محرومیت زدایی می باشد.

در این گزارش به بررسی فعالیت های اقتصادی بنیاد در حوزه خدمات پرداخته می شود.

بنياد مستضعفان دارای چندين شرکت زير مجموعه مي باشد که در عرصه های مختلف اقتصادی مشغول به فعاليت مي باشند. فعاليت های شرکت های مذکور به صورت زير طبقه بندی مي شوند:

  • خدمات
  • صنعت و معدن
  • انرژی
  • ساختمان
  • کشاورزی

فعالیت های اقتصادی بنیاد مجموعه اي از فعاليتهای توليدی و خدماتی در داخل و خارج از کشور است كه توسط شركت ها و واحد هاي تحت پوشش بنياد به منظور حداکثر نمودن ارزش ترکيب بهينه دارائی و سهام همچنين رشد بازده کل اقتصادی صورت مي پذيرد . بنياد در ۵ معاونت تخصصي و ۸ واحد مستقل و ۲۰ هلدينگ و مجموعاً در ۲۰۷شركت فعاليت مي نمايد.

فعالیت های اقتصادی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در حوزه خدمات شامل مجموعه های زیر می باشد:

خدمات بانکداری

بانك سينا

بانک سينا از ابتداي شروع فعاليت خود با نام مؤسسه مالي و اعتباري بنياد در سال ۱۳۶۴ با سرمايه ۱۰ ميليارد ریال و با هدف اوليه انجام عمليات پولي، مالي و اعتباري و تأمين نيازهاي مالي بنگاه هاي اقتصادي و جذب سپرده هاي عمومي در جهت اعطاي تسهيلات اعتباري به بخشهاي مختلف اقتصادي، تأسيس گرديده است.

این بانک با ربع قرن تجربه در حوزه هاي مالي، اعتباري و بانکي، مفتخر است که با داشتن نيروهاي با تجربه و دلسوز، ساختار متحول فعاليت هاي بانکي و حضور مؤثر در بازار پولي و بانکي کشور، با سرمايه اي بالغ بر ۴۰۰۰ ميليارد ریال و داشتن ۲۶۸ شعبه تمام مکانيزه و online در سراسر کشور، مشغول فعاليت و خدمتگزاري به مردم عزيز کشورمان باشد.

کارگيري پيشرفته ترين سخت افزارها و نرم افزارهاي بانکي، توسعه فعاليتهاي آموزشي به منظور ارتقاء سطح توانمندي تخصصي کارکنان بانک، تکميل خدمات بانکي براي جلب رضايت مشتريان در سطوح مختلف اجتماعي بخشي از تلاشهاي بانک در اين زمينه بوده است.

در همایش مدیران ستادی بانک سینا که با محوریت بحث و گفتگو و تصمیم گیری در مورد حمایت بانک از طرح های کوچک و متوسط مناطق محروم و روستایی برگزار شد، مهندس سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه توجه به توسعه کسب و کارهای زودبازده و همچنین اشتغال در مناطق محروم کشور، گفت: بنیاد مستضعفان اقدامات گسترده ای را در این زمینه آغاز و به اجرا رسانده و با انتخاب منطقه قلعه گنج به عنوان منطقه نمونه اجرای آزمایشی  اقتصاد مقاومتی، از دو سال قبل تاکنون طرح های مناسبی را عملیاتی ساخته است.

وی ضمن قدردانی از تلاشهای مسئولان بانک سینا در حمایت از مناطق محروم گفت: اقدامات بانک سینا در حمایت از طرح های اشتغالزا در مناطق کمتر توسعه یافته که از طریق انعقاد تفاهم نامه همکاری با بنیاد علوی، کمیته امداد و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری آغاز شده گام مثبتی در رونق بخشی به این مناطق به شمار می آید.

خدمات مالی و سرمایه گذاری

شرکت مادر تخصصي مالي و سرمايه گذاري سينا

شرکت مديريت سرمايه گذاري سينا فعاليت رسمي خود را از سال ۱۳۸۳ در بازار سرمايه کشور آغاز نموده است. اين شرکت در سال ۱۳۸۸ بر اساس ابلاغيه بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي تحت عنوان شرکت مادر تخصصي مالي و سرمايه گذاري سينا تغيير ماهيت داده است.

فعاليت هاي اصلي اين شرکت سرمايه گذاري و مشارکت در سهام شرکت هاي فعال در بازارهای مالي مي باشد به همین منظور با توسعه و تکمیل بخش ارائه خدمات و به کارگیری روش ها و ابزارهای نوین مالی از طریق شرکت های تحت پوشش خود در پی توسعه فعالیت های در بازارهای کشور است. سرمایه فعلی شرکت ۱۰۰۰ میلیارد ریال است و شركت هاي گروه شركت مادر تخصصي مالي و سرمايه گذاري سينا عبارتند از:

  • بيمه سينا
  • كارگزاري بهگزين
  • مديريت سرمايه گذاري كوثربهمن
  • ليزينگ جامع سينا
  • تجارت همراه سينا
  • کارگزاری سینا

ارتباطات و فن آوري اطلاعات سينا

هلدينگ مادر تخصصي ارتباطات و فن آوري ارتباطات سينا مشتمل بر دو شركت گسترش الكترونيك و ايران برنا مي باشد.

شرکت گسترش الکترونيک

فعاليت اصلي شركت گسترش الكترونيك مشتمل بر موارد زیر مي باشد:

  • بسترسازي براي سرمايه گذاري در پروژه هاي بزرگ مخابراتي
  • انجام كليه امور مالي، اقتصادي، بازرگاني و سرمايه گذاري در بخش الكترونيك
  • تاسيس و توسعه شبكه هاي مخابراتي و كامپيوتري به عنوان اپراتور و عرضه كننده خدمات مربوطه
  • حمايت و پشتيباني از كليه طرحهاي علمي، تحقيقاتي و اجرايي در زمينه تجارت الكترونيك
  • سرمايه گذاري در امر خدمات طراحي، مهندسي، نصب، راه اندازي، نوسازي تعمير و نگهداري انواع سيستم ها
  • فعاليت و سرمايه گذاري در واردات و صادرات و خدمات و فن آوري در صنايع الكترونيكي

ضمنا ۵۱ درصد از سهام شرکت ایرانسل متعلق به شرکت گسترش الکترونیک ایران می باشد.

شرکت ایران برنا

فعالیت شرکت عبارتست از انجام کلیه امور بازرگانی و خدماتی مربوط به تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات از طریق اینترنت و رایانه و شبکه های ماهواره ای مجاز که مغایر با قوانین و مقررات کشور نباشد و هر گونه خدماتی که از طریق صنعت رایانه ای امکان پذیر باشد. همچنین انجام خدمات فرهنگی و آموزشی الکترونیکی مرتبط، طراحی و پیاده سازی سیستم های مرتبط، فروش تجهیزات مخابراتی و …

خدمات تفریحی و گردشگری 

شرکت مادرتخصصي سياحتي و مراكز تفريحي پارسيان

شركت مادر تخصصي سياحتي و مراکز تفريحي پارسيان، در آبان ماه سال ۱۳۸۶ تشكيل گرديده و فعاليت گروه سابق هتلها، آژانسها و مراكز تفريحي نهاد مذكور را در قالب وسيع تر و متناسب با ويژگي هاي اجتماعي، اقتصادي كنوني كشور تجديد سازمان داده و دنبال نموده است.

فعاليت هاي اصلي اين شركت شامل:

  • اداره بهينه اقتصادي شركت ها و واحدهاي تحت پوشش
  • حمايت و هدايت برنامه هاي خدماتي شركت ها و واحدهاي تحت پوشش در راستاي سياست هاي كلان دولت و بنياد
  • خريد و فروش سهام و سرمايه گذاري جهت ايجاد واحدهاي جديد و يا توسعه يا انحلال واحدهاي موجود در راستاي سياست هاي مصوب بنياد
  • ترتيب انجام برنامه هاي آموزشي به منظور بهبود روش مديريت
  • تربيت پرسنل فني مورد نياز شركت ها و واحدهاي تحت پوشش مي باشد.

شرکتهای تحت پوشش مادر تخصصی سیاحتی و مراکز تفریحی شامل:

  • شرکت هتل های بین المللی پارسیان مشتمل بر ۱۵ هتل و هتل کوثر اصفهان، توریست طوس مشهد، صفائیه یزد، هتل کوثر تهران، هتل عالی قاپو اصفهان، هتل پارسیان آزادی و هتل پارسیان استقلال.
  • تله کابین توچال، مجموعه فرهنگی ورزشی شهید چمران
  • مجتمع تفرحی ارم سبز، موسسه فرهنگی و ورزشی شلمچه
  • آژانس خدمات مسافرتی پرسپولیس، مجتمع بین المللی ایرانگردی و جهانگردی آزادی (آتیو)، شرکت پیشرو و سیاحت، شرکت موج سیاحت، شرکت آموزش مطالعات و مشاوره سیاحتی می باشد.

مهندس سعیدی کیا در جریان بازدید از مجموعه تفریحی ارم سبز در سال گذشته ضمن ابراز رضایت از عملکرد مجموعه ارم در راه اندازی دو دستگاه جدید بر دقت مضاعف پیمانکار خارجی و همچنین کنترل و بازرسی مجموعه کارشناسان ارم تاکید کرد. وی همچنین اقدامات انجام شده را گامی با ارزش در جهت احترام به مخاطبان و علاقمندان به شهربازی و پر کردن اوقات فراغت جوانان و خانواده ها دانست.

رئیس بنیاد مستضعفان همچنین در جریان نشست خبری خود در سال گذشته نیز در پاسخ به سوالی در خصوص روند واگذاری هتل های بنیاد مستضعفان، تشریح کرد: واگذاری و فروش کلیه هتل های بنیاد مستضعفان  در دستور کار قرار دارد. همانطور که آگهی فروش و اخبار آن را در رسانه ها ملاحظه کردید مزایده های مختلفی برای فروش هتل ها تا کنون برگزار شده است .

وی یادآور شد : پس از طی مراحل قانونی مزایده  هتل پارسیان گچسر به عنوان اولین هتل  واگذار شده بنیاد مستضعفان فروخته و به طور کامل  به خریدار تحویل داده شده است. برای هتل آزادی و هتل اوین هم مزایده گذاشتیم و توافقاتی صورت گرفته که در صورت تامین مالی از طریق خریدار این هتل ها نیز واگذار و به بخش خصوصی تحویل داده می شوند و برای سایر هتل ها نیز مزایده برگزار کردیم  و درحال فرآیند واگذاری  به سرمایه گذاران  و خریداران  بخش خصوصی بر اساس قوانین مصوب بنیاد هستیم.

خدمات حمل و نقل 

شرکت مديريت سرمايه گذاري ره نگار پارس

شركت مديريت سرمايه گذاري ره نگار پارس مشتمل بر ۴ رشته فعاليت حمل و نقل دريايي، ريلي، پخش و توزيع و خدمات بندري مي باشد.

شرکتهای زیر مجموعه این شرکت که در زمینه های فوق فعال می باشند عبارتند از:

  • شرکتهای بنیاد بارانداز
  • حمل و نقل بین المللی تهران
  • کشتیرانی بنیاد
  • راه آهن شرقی
  • بازرگانی امین
  • نمايندگي های کشتيراني

رشته فعاليت خدمات بندري در زمينه عمليات تخليه، بارگيري، بارشماري و بارنويسي، انبارداری، خدمات گمركي، توزیع و غیره فعاليت می نمايد. بنیاد بار اندازی شركت اپراتور انحصاري تخليه و بارگيري كالا در بنادر بوشهر و نوشهر بوده و صد در صد عمليات اين بنادر و بيش از پنجاه درصد از عمليات بندر امام خميني را بر عهده داشته و يکي از بزرگترين و كارآمدترين شركت هاي ارائه دهنده خدمات تخليه و بارگيري كالا و ساير خدمات بندري در كشور مي باشد.

شرکت حمل و نقل بین المللی تهران یکی از بزرگترین شرکتهای داخلی و بین المللی در زمينه حمل و نقل كالا به صورت كرير و فورواردر در ایران می باشد. در زمينه رشته فعاليت حمل و نقل ريلي شركت راه آهن شرقي بنياد اولين شرکتي است که هم در بخش باربری و هم در بخش مسافري فعال مي باشد.

در گزارش های آتی به دیگر فعالیت های اقتصادی بنیاد مستضعفان در سایر حوزه ها مثل صنعت، کشاورزی و انرژی پرداخته خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.