۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۲۰ ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶ دسته: تولید
۰

در زمینه های مختلفی از جمله کشاورزی، معادن و صنعت ظرفیت های بسیار خوبی در کشور داریم؛ لذا مسئولین باید به جای شعاردادن، عمل کنند.

عین الله شریف پور نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد به تشریح راهکارهایی برای ایجاد اشتغال در بخش های مختلف کشور پرداخت.

شریف پور با اشاره به وجود ظرفیت های متعدد در همه مناطق کشور گفت: یکی از ظرفیت های مهم جهت ابجاد اشتغال در کشور بخش کشاورزی و هم چنین صنابع تبدیلی کشاورزی است. لذا اگر حمایتها از این بخش صورت گیرد و هم چنین تسهیلات برای اشتغال در بخش کشاورزی ارائه شود، می توان بیکاری در بسیاری از استان ها را تا حد زیادی کاهش داد.

وی در ادامه یکی دیگر از ظرفیت های کشور را در بخش صنعت و معدن دانست و افزود: در بخش معادن کشور ما یکی از ثروتمندترین کشورهاست. اگر سرمایه گذاری در این بخش افزایش یابد و هم چنین از خام فروشی محصولات معدنی جلوگیری شود می تواند موجب اشتغالزایی در کشور شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تکمیل صحبت هایش گفت: خام فروشی باعث می شود که ما محصولات معدنی را به قیمت بسیار ناچیز بفروشیم و برای کشور مقصد ایجاد اشتغال کنیم. در صورتی که این اشتغال باید در کشور خودمان ایجاد شود. یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز جلوگیری از همین خام فروشی است.

وی در ادامه به ظرفیت های بخش صنعت کشور اشاره کرد و گفت: در بخش صنعت یکی از اولویت ها راه اندازی مجدد کارخانجاتی است که در شرایط رکود تعطیل یا نیمه تعطیل هستند. البته این کار باید به کمک دولت و تولید کننده ها انجام شود. همچنین باید کارخانجات از لحاظ دستگاه ها و تکنولوژی بروز شوند تا قیمت تمام شده محصول کاهش یافته و توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد.

شریف پور در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرد: یکی از گره های اصلی در بخش صنعت بحث سرمایه در گردش است زیرا سرمایه در گردش معمولا توسط بانک ها به صورت یکساله ارائه می شود و معمولا فرایند تولید محصول بیش از یکسال زمان می برد و تولید کننده ها با مشکل مواجه می شوند. لذا بانک بعد از یک سال آن سرمایه را مشمول سود و در صورت عدم پرداخت جریمه می کند.

لذا باید سرمایه در گردش در بخش تولید از یکسال به دوسال افزایش یابد و برای سال دوم هم سودی دریافت نشود تا قیمت محصول تولیدی افزایش پیدا نکند و قدرت رقابت با محصولات خارجی هم در داخل و هم در خارج از کشور را داشته باشد. در نتیجه اگر بخش صنعت ما رونق بگیرد می تواند اشتغال زیادی در کشور ایجاد کند.

وی در ادامه به مدیریت واردات جهت کمک به تولید داخلی اشاره کرد و گفت: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری ما باید به داخل کشور تکیه کنیم و درونزا عمل بکنیم. لذا باید کالایی که مشابه داخلی دارد واردات آنرا با اعمال تعرفه بالا محدود کنیم. البته تولید کنندگان داخلی باید متعهد باشند محصولات با کیفیت تولید کنند. زیرا اگر کیفیت کالای داخلی با کالای خارجی برابر باشد مردم ما با تعصبی که دارند حتما کالای داخلی را می خرند.

شریف پور در تکمیل صحبت هایش گفت: خوشبختانه در کمیسیون اقتصادی مجلس قرار است حدود ۷۰۰۰ کالا مورد آمایش قرار بگیرند تا کالاهایی که در داخل به میزان کافی تولید می شوند افزایش تعرفه واردات اعمال شود تا محصول داخلی قیمتی پایین تر از مشابه خارجی داشته باشد.

وی در پایان گفت: در کشور ما در گذشته برای رفع مشکلات مردم از جمله اشتغال عدد و رقم هایی به مردم قول داده شد و عملی نشد و موجب ناامیدی مردم شده است. لذا افراد باید از دادن وعده هایی که ممکن است محقق نشود جلوگیری کنند و هر وقت آن کار انجام شد به مردم گزارش دهند. یعنی به جای شعار دادن باید کار انجام شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.