۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۳۱۲ ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱ دسته: مسکن کارشناس: علی ملک زاده
۰

افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در سال ۲۰۲۲ بسیاری از خانواده‌های نیازمند به مسکن را در آمریکا تحت فشار قرار داده است. به گزارش مجله بیزنس اینسایدر ۵ راهکار توسط کارشناسان حوزه مسکن برای تسهیل دسترسی خانوارها به مسکن مقرون به صرفه در سال ۲۰۲۳ پیشنهاد شده است. اصلاح پهنه‌بندی (کاربری) در شهرها، اعطای مشوق‌های حاکمیتی (زمین رایگان، معافیت مالیاتی و…)، تنظیم‌گری برای ساخت مسکن متناسب با نیاز در شهرهایی مثل نیویورک، تسهیل تامین مالی روش‌های ساخت ارزان‌تر (خانه‌های پیش‌ساخته) و کمک به بهسازی خانه‌های موجود از جمله این راهکارهاست.

به گزارش مسیر اقتصاد ساخت مسکن مقرون به صرفه اقدام ساده‌ای برای همه دولت‌ها نیست. در حال حاضر، خرید مسکن در آمریکا سخت‌تر از همیشه شده است. در سال ۲۰۲۲، افزایش نجومی نرخ وام مسکن همراه با قیمت های تند مسکن، بسیاری را به کلی از بازار خارج کرد. در همین حال، تعداد بی‌شماری از مستاجرها شاهد افزایش پرداخت‌های ماهانه‌شان بودند. به حدی که بار اجاره‌بها به قدری افزایش یافته است که فرد بیش از ۳۰ درصد از درآمد خانوار خود را صرف هزینه‌های مسکن می‌کند. اگرچه در هفته‌های اخیر روند کاهشی قیمت مسکن و اجاره بها آغاز شد، اما بسیاری از خانوارهای آمریکایی همچنان تحت فشار هستند.

۵ راهکار تسهیل دسترسی به مسکن مقرون به صرفه در آمریکا

از سیاست پیشرفته‌سازی پهنه‌بندی شهری تا تسهیل ساختن مسکن برای سازندگان (چه آپارتمان‌های سنتی یا خانه‌های پیش ساخته) اقداماتی وجود دارد که مجریان، وام‌دهندگان مسکن و دولت‌های محلی می‌توانند در سال ۲۰۲۳ انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که افراد بیشتری به مسکن مقرون به صرفه دسترسی دارند.

کارشناسان می گویند راه حل‌ها ساده نیستند. در ارتباط با اراده سیاسی برای مقرون به صرفه‌تر کردن مسکن در سراسر کشور در سال‌های آینده، موانع زیادی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد.

اصلاح پهنه‌بندی (کاربری) در حاشیه شهرها بر اساس نیازهای روز

۱- دولت‌های محلی باید در سیاست‌های منسوخ منطقه بندی بازنگری کرده و بر اساس نیازهای امروزی آن را اصلاح کنند.

جورج رایتو، اقتصاددان ارشد در سایت مشاوران املاک آمریکا گفت: همه چیز به منطقه بندی (پهنه بندی) بر می‌گردد. او گفت که در واقع منطقه بندی در بسیاری از نقاط، حدود ۶۰ سال است که منسوخ شده است. رایتو توضیح داد که برای مقرون به صرفه شدن مسکن، شهرها باید منطقه بندی شوند تا امکان ساخت مسکن با تعداد بیشتر دورتر از مرکز شهر فراهم شود.

او گفت که هوستون تا حد زیادی به همین دلیل توانسته مسکن خود را مقرون به صرفه نگه دارد. در نتیجه مسکن های بیشتری ساخته می شود و عرضه مسکن، قیمت ها را پایین نگه می دارد. البته هنگام طراحی قوانین منطقه‌بندی جدید شهرها، باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که چگونه کل (شهر) ضمن به حداقل رساندن تأثیر منفی بر بافت و زیست اصلی شهر با واحدهای مسکونی جدید توسعه یابد.

جف تاکر، اقتصاددان ارشد زیلو، نیز به اینسایدر گفت که بزرگترین مانع بر سر راه مسکن ارزان قیمت «اصلاح منطقه‌بندی» است. این ماموریتی است که در کالیفرنیا در حال انجام است. در این سال، چندین قانون جدید مسکن به عنوان ابزاری برای کاهش بحران مسکن به مجلس قانونگذاری این ایالت ارائه شد.

دو مورد از مهم‌ترین لایحه‌های مسکن، که در ماه سپتامبر به امضا رسیدند، مجوز ساخت خانه در آن زمین‌هایی که قبلاً به عنوان زمین‌های غیرمسکونی طبقه‌بندی شده بودند را می‌دهد. این بدان معناست که خانه‌ها را می‌توان در مکان‌هایی ساخت که قبلاً برای مصارف تجاری مانند خرده‌فروشی و ادارات پیش‌بینی و اعلام کاربری شده بودند.

اعطای مشوق‌های حاکمیتی (زمین رایگان، معافیت مالیاتی و…) برای افزایش انگیزه مشارکت خصوصی

۲- دولت‌های محلی می‌توانند برای تامین هزینه‌های بسیار بالای ساخت، مشارکت خصوصی و دولتی ایجاد کنند.

طبق گزارش انجمن ملی وام مسکن فدرال (Fannie Mae)، هزینه فعلی ساخت یک خانه حدود ۱۰۰ هزار دلار از نظر مصالح و نیروی کار و بدون در نظر گرفتن سود ساخت و سرمایه‌گذاری است که این هزینه بالا به مصرف کننده اصابت می‌کند. لذا دولت های محلی باید وارد عمل شوند و شرایطی را فراهم کنند که مشوق ساخت مسکن باشد.

در فیلادلفیا و شیکاگو، دولت‌های محلی برنامه‌هایی را اجرا می‌کنند که زمین‌های با مالکیت عمومی را که مدت‌ها خالی است به صاحبان خانه‌ها و سازندگان خصوصی به قیمت کمتر از ۱ دلار می‌فروشند تا به ساخت‌وسازهای جدید کمک کنند و این بسته‌ها را در فهرست مالیاتی بازگردانند.

همچنین دولت‌های محلی می‌توانند معافیت‌های مالیاتی ارائه دهند یا فعالانه در هزینه ساخت و ساز در ازای بخشی از سهام در پروژه مشارکت کنند. کالیفرنیا قبلاً این کار را زمانی انجام داده است و بودجه‌ای را برای مسکن مقرون به صرفه اختصاص داده است. انتظار می‌رود که ۱۳ میلیارد دلار از بودجه خصوصی برای ساخت مسکن مقرون‌به‌صرفه صرف شود و هدف این است که ۱۳۴ هزار واحد مسکونی جدید تا سال ۲۰۲۷ ساخته شود.

تنظیم‌گری برای ساخت مسکن متناسب با نیاز و توسعه متوازن شهرهای آمریکا

۳- در شهرها باید انگیزه ساخت مسکن متناسب با نیاز ایجاد کرد نه فقط مسکن برای میلیاردرها

حاکمان دولت‌های محلی باید ساخت مسکن برای خانواده‌های معمولی را به جای افراد فوق ثروتمند در اولویت قرار دهند. قانونگذاران محلی همچنین باید سیاست هایی اتخاذ کنند که مشوق توزیع عادلانه مسکن، نرخ متعادل قیمت مسکن و مسکن متناسب با نیروی کار در شهرهایی مانند نیویورک باشد.

در نیویورک واحدهای لوکس بسیار زیادی وجود دارد که برای میلیاردرها طراحی شده‌اند، اما مسکن به اندازه کافی برای یک کارگر معمولی در شهری با ۸.۵ میلیون نفر جمعیت به اندازه کافی وجود ندارد. به همین دلیل، بسیاری از کسانی که در شهر زندگی و کار می‌کنند به سادگی نمی‌توانند مکان مقرون به صرفه‌ای برای زندگی پیدا کنند، زیرا خانه‌های با این محدوده قیمتی کم هستند.

تسهیل تامین مالی روش‌های ساخت مسکن ارزان‌تر (خانه‌های پیش‌ساخته) در آمریکا

۴- شرکت‌های ارائه دهنده وام مسکن می‌توانند تامین مالی خانه‌های ساخته شده و پیش‌ساخته را آسان‌تر کنند.

خانه‌های کوچک و پیش‌ساخته در چند سال اخیر خیلی کم مورد استفاده قرار گرفته‌اند. خرید این خانه‌های مینیمالیستی که معمولاً زیر ۵۰۰ فوت مربع است، می‌تواند حداقل ۱۰ هزار دلار هزینه داشته باشد که با قیمت‌های معمولی خانه که امسال به بیش از ۴۰۰ هزار دلار رسیده است، تفاوت بسیاری دارد. البته شرکت‌های تامین مالی کننده، از ارائه وام به این گونه خانه‌ها به علت قیمت کمتر و عدم امکان سوداگری نظیر اجاره‌دهی خودداری می‌کنند که این موانع باید برداشته شود.

کمک به بهسازی خانه‌های موجود و احیای بافت فرسوده

۵- دولت‌های محلی می‌توانند صاحبان خانه‌ها را تشویق کنند تا خانه‌های در حال تخریب یا متروکه را بازسازی کنند

حفظ موجودی مسکن در کشور گام مهمی در افزایش عرضه خانه‌های مقرون به صرفه است. واقعیت این است که ساخت خانه‌های بیشتر دشوار است. در واقع، نرخ بالای بازپرداخت وام مسکن و محدودیت‌های فشار عرضه، سازندگان خانه را از ساخت خانه‌ در سال ۲۰۲۲ منصرف کرده است و این موضوع، بحران مسکن مقرون به صرفه کشور را تشدید کرده است.

با کندی ساخت و ساز و افزایش قیمت مسکن، دولت‌های محلی می‌توانند برنامه‌های تعمیر و بهسازی خانه‌ها را برای کمک به شهروندان ارائه کنند. این روش می‌تواند موجب مالکیت تعداد بیشتری از خانواده‌ها در خانه‌های خود شود و در نهایت، واگذاری ملک را به یکی از اعضای خانواده یا جامعه آسان‌تر می‌کند.

این روش می‌تواند مشارکت سوداگرانی را که می‌توانند ملک را خریداری کرده و بعداً آن را بفروشند یا با صرف هزینه بهسازی به عنوان واحدهای اجاره‌ای پرهزینه به بازار عرضه کنند، حذف کند.

منبع: بیزینس اینسایدر

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.