۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۳۶۹۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: اقتصاد دریا، تولید
۰

بررسی وضعیت اشتغال جهانی در صنایع اقیانوسی بر مبنای راهبردهای مختلف نشان می‌دهد در افق زمانی ۲۰۳۰ این صنایع در حدود ۴۰ میلیون نفر اشتغال‌زایی خواهند داشت و با رشد بیش از ۳.۶ درصدی، ارزش افزوده‌ای بالغ بر ۳ هزار میلیارد دلار تولید خواهند کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از نکات کلیدی که دولت‌ها در اتخاذ تصمیم و قاعده‌گذاری صنایع تولیدی به آن توجه دارند، میزان اشتغالزایی آن‌ها است. به همین منظور، نهادهای مختلفی در جهان به ارزیابی و بررسی وضعیت اشتغال صنایع اعم از دریایی و غیر دریایی و روند تغییرات آن در گذشته و آینده می‌پردازند.

اشتغال ۴۰ میلیون نفر در صنایع دریایی در افق زمانی ۲۰۳۰

در کشورهایی که به دریا و آبراهه‌های بین المللی دسترسی دارند، حوزه اقتصاد دریا دارای اهمیت است. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰، در ده صنعت مبتنی بر اقیانوس، در مجموع ۱.۵ هزار میلیارد دلار ارزش افزوده به میزان ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و اشتغال تمام وقت برای تقریبا ۳۰ میلیون نفر ایجاد کرده است.

علاوه بر این، برآوردهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می‌دهد در افق زمانی سال ۲۰۳۰، وضعیت اشتغال در صنایع مبتنی بر اقیانوس ۴۰ میلیون نفر خواهد بود که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۰ بدون تغییر و در حدود یک درصد از نیروی کار جهانی (حدود ۳.۸ میلیارد نفر) است.

سهم بالای صید صنعتی و گردشگری ساحلی در اقتصاد دریا

بر مبنای همین برآورد، بخش‌های صید صنعتی و گردشگری ساحلی و دریایی بیشترین سهم را خواهند داشت و از نظر سطح رشد نیز احتمالا همه صنایع اقیانوسی به استثنای صید ماهی، شاهد رشدی سریعتر نسبت به کل نیروی کار جهانی خواهند بود.

همانطور که در جدول زیر قابل مشاهده است نرخ رشد مرکب سالانه ارزش افزوده ایجاد شده در صنایع مبتنی بر اقیانوس بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۳۰ در حدود ۳.۵ درصد تخمین زده می‌شود که مشابه نرخ رشد کل ارزش افزوده ناخالص اقتصاد جهانی است.

نتایج مشابه سناریوهای مختلف روند صنایع اقیانوسی

برآوردهای فوق‌الذکر بر مبنای یک سناریوی معمولی انجام شده است. در دو سناریوی دیگر با فرض رشد پایدار و رشد ناپایدار صنایع مبتنی بر اقیانوس نیز نتایج فوق تنها با تفاوت‌های نسبتا کوچکی در کل ارزش افزوده مورد انتظار است.

محرک‌هایی که این دو سناریوی جایگزین را شکل می‌دهند شامل رشد اقتصادی، توسعه فناوری، مقررات دولتی، وضعیت آب و هوا و محیط زیست اقیانوس تا سال ۲۰۳۰ است:

  • در سناریوی پایدار فرض می‌شود رشد اقتصادی بالاست و میزان تخریب محیط زیست کم است و تحقق این دو مورد به دلیل توسعه فناوری‌های سازگار و دوستدار آب و هوا همراه با یک چارچوب حمایت دولتی است که ارائه مشوق‌های مناسب زمینه را برای انجام فعالیت اقتصاد اقیانوسی رو به رشد و همراه با رعایت استانداردهای زیست محیطی فراهم می‌کند.
  • در سناریوی ناپایدار فرض می‌شود رشد اقتصادی پایین است و میزان تخریب محیط زیست بالا است. در اینجا اقتصاد اقیانوسی همراه با تغییرات سریع‌تر از حد انتظار آب و هوایی و نرخ پایین نوآوری فناوری، چشم انداز چالش برانگیزی را پس از سال ۲۰۳۰ تجربه می‌کند.

ارزش افزوده اقتصاد اقیانوسی در افق زمانی ۲۰۳۰ بر مبنای سناریوهای معمولی، پایدار و ناپایدار به ترتیب ۳، ۳.۲ و ۲.۸ تریلیون دلار است. به طور مشابه، سطح اشتغال اقتصاد اقیانوسی در افق زمانی ۲۰۳۰ بر مبنای سناریوهای معمولی، پایدار و ناپایدار به ترتیب ۴۰، ۴۳ و ۳۶ میلیون نفر خواهد بود. با این وجود، این موارد، برآوردهای محافظه کارانه‌ای هستند چرا که همه صنایع مبتنی بر اقیانوس را در برنگرفته‌اند و تنها اشتغال مستقیم و ارزش افزوده مستقیم را در نظر گرفته‌اند.

منابع:

اقیانوس پایدار برای همه: بهره گیری از مزایای اقتصادهای اقیانوسی پایدار برای کشورهای در حال توسعه، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ۲۰۲۰

گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با عنوان اقتصاد اقیانوسی در افق ۲۰۳۰

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.