۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۶۰۵ ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

بنگلادش در حال ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای خود با ظرفیت ۲۴۰۰ مگاوات است که راکتور اول آن در سال ۲۰۲۳ و راکتور دوم آن نیز در سال ۲۰۲۴ به بهره‌برداری خواهد رسید. به گفته شیخ حسینا نخست وزیر بنگلادش، با احداث یک نیروگاه هسته‌ای دیگر مشکل تامین برق این کشور به کلی مرتفع خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد شیخ حسینا، نخست وزیر بنگلادش در دیدار با الکسی لیخاچوف، رئیس روس اتم خاطرنشان کرد که کار در نیروگاه روپور به نقطه عطف مهمی رسیده است و بنگلادش می خواهد پس از تکمیل اولین نیروگاه هسته‌ای خود، نیروگاه هسته ای دیگری بسازد.

حل بحران برق بنگلادش با احداث نیروگاه هسته‌ای جدید

وی پس از نصب مخزن تحت فشار در راکتور اول نیروگاه برق هسته‌ای روپور، گفت: اگر بتوانیم یک نیروگاه هسته‌ای دیگر بسازیم، دیگر با بحران خاموشی برق مواجه نخواهیم شد.

پیش بینی افزایش بی سابقه قیمت گاز در زمستان

لیخاچوف و حسینا در رویدادی به مناسبت نصب مخزن تحت فشار راکتور واحد اول روپور، اولین راکتور از دو راکتوری که در اولین نیروگاه هسته‌ای بنگلادش در دست ساخت است، شرکت کرده بودند.

حسینا، نخست وزیر بنگلادش از این اتفاق به عنوان «روز شادی و افتخار» برای مردم بنگلادش یاد کرد و گفت: ما موضع خود را در جهان هسته‌ای تثبیت و به استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای کمک می کنیم.

بحران برق با تکیه به منبع پاک، پایدار و مطمئن هسته‌ای حل می‌شود

حسینا ادامه داد: از آنجایی که تولید برق از طریق انرژی هسته‌ای، یک فرآیند با تولید کربن کم است، بنابراین سازگار با محیط زیست است. همچنین در راستای برنامه های ما برای پیشرفت کشور و دستیابی به توسعه پایدار کمک می کند.

لیخاچوف رئیس شرکت روس اتم در نیروگاه روپور گفت: توسعه تولید برق هسته‌ای نه تنها مشکل تامین انرژی جمهوری بنگلادش را حل می کند، بلکه به توسعه منطقه و بالا بردن استانداردهای زندگی مردم این کشور نیز کمک می کند. همکاری روسیه و بنگلادش ماهیت استراتژیک دارد و من مطمئن هستم که متخصصان روس و بنگالی بایستی علاوه بر این پروژه مشترک، در زمینه انرژی و سایر زمینه ها نیز همکاری خود را ادامه دهند.

ساخت نیروگاه روپور در نوامبر ۲۰۱۷ آغاز شده است و هم اکنون ۲۰۰۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند. راکتور اول این نیروگاه در سال ۲۰۲۳ و دومین راکتور در سال ۲۰۲۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

هر کدام از راکتورهای به کار رفته در نیروگاه روپور دارای ظرفیت تولید ۱۲۰۰ مگاوات برق هستند که در واقع نسخه ارتقا یافته راکتورهای ۱۰۰۰ مگاواتی به کارگیری شده در نیروگاه هسته‌ای بوشهر هستند. خنک سازی این راکتورها که توسط شرکت روس اتم ساخته شده اند با آب سبک انجام می شود که از طریق دریا یا رودخانه تامین خواهد شد.

منبع: اخبار جهان هسته‌ای

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.