۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۷۸۹۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰ دسته: ترانزیت ریلی، حمل و نقل کارشناس: روح الله مهدوی
۰

چین طی ۱۰ سال گذشته به میزان ۶۱۷ میلیارد دلار برای توسعه راه‌آهن در مناطق دورافتاده و کشورهای در حال توسعه سرمایه‌گذاری کرده است. چینی‌ها از راه آهن به عنوان پیشران توسعه باکیفیت یاد می‌کنند و بنا دارند شبکه ریلی خود را تا پایان سال ۲۰۲۵ به طول ۱۶۵ هزار کیلومتر توسعه دهند که ۵۰ هزار کیلومتر آن از نوع پرسرعت خواهد بود.

مسیر اقتصاد/ چین در حال جایگزینی سیاست توسعه باکیفیت[۱] با سیاست توسعه سریع[۲] است که در گذشته دنبال می‌شد. چینی‌ها در رویکرد جدید خود بیشتر بر ارتقاء علم، فناوری، نوآوری و ارزش افزوده محصولات متمرکز شده‌اند. بر اساس چشم‌انداز ترسیم شده، چین تا سال ۲۰۳۵ به یک کشور توسعه یافته و الگو تبدیل خواهد شد. توسعه راه‌آهن و فناوری‌های نوین در این بخش، یکی از برنامه‌های کلیدی این کشور برای تحقق اهداف فوق است.

ایجاد ۱۶۵ هزار کیلومتر راه‌آهن تا سال ۲۰۲۵

به گفته مدیر شرکت دولتی راه‌آهن چین، این کشور به دنبال ایجاد یک سیستم راه آهن مدرن با تمرکز بر توسعه خطوط پرسرعت، خدمات هوشمند، نوآوری، ایمنی، بهره‌برداری موثر و ارتقاء حکمرانی است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته طول شبکه راه آهن تا سال ۲۰۲۵ به ۱۶۵ هزار کیلومتر خواهد رسید که ۵۰ هزار کیلومتر آن از نوع پرسرعت است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۹۹.۵ درصد از شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر تا سال ۲۰۲۵ به شبکه راه آهن متصل خواهد شد. همچنین ۹۸ درصد از شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر به راه‌آهن سریع‌السیر دسترسی خواهند داشت.

اتصال ۱۰۸ شهر چین به ۲۰۸ شهر در اروپا با توسعه راه‌آهن

شبکه راه‌آهن چین در ده سال گذشته توسعه سریعی را تجربه نموده و دستاوردهای بزرگی داشته است. راه‌آهن چین در زمینه‌های خطوط پرسرعت، خطوط ارتفاع بالا، خطوط روی آب، خطوط بار سنگین و عملکرد در آب و هوای سرد، در میان بهترین‌های جهان قرار دارد.

راه‌آهن چین در حال حاضر ۱۰۸ شهر چین را به ۲۰۸ شهر در ۲۵ کشور اروپایی متصل نموده است. از زمان افتتاح خط آهن چین به اروپا در سال ۲۰۱۱ تاکنون ۶۵ هزار سرویس قطار، ۶.۰۴ میلیون واحد کانتینر را بین چین و اروپا جا به جا نموده است. بدین ترتیب به طور میانگین روزانه ۱۶ قطار از طریق این خطوط جا به جا شده است.

سرمایه‌گذاری ۶۱۷ میلیارد دلاری چین در توسعه خطوط راه آهن در سراسر جهان

چین نقش تعیین‌کننده‌ای در ترسیم آینده شبکه راه‌آهن بین‌المللی دارد. این کشور از ده سال پیش تاکنون به میزان ۶۱۷ میلیارد دلار برای ساخت راه‌آهن در مناطق دورافتاده و کمتر توسعه یافته جهان سرمایه‌گذاری نموده است. بدین ترتیب چینی‌ها به ۱۳۰ کشور جهان خدمات ریلی ارائه می‌دهند.

مشارکت چین در توسعه شبکه راه‌آهن بین‌المللی سهم این کشور از تعیین استانداردهای این حوزه را نیز افزایش داده است؛ این کشور اخیرا دو مورد از استانداردهای خود در زمینه طراحی زیرساخت‌های خطوط پرسرعت و تامین برق آن را به تصویب اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن رسانده است.

تشکیل اتحادیه به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی و فنی

اخیرا چین به به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های علمی و فنی خود، یک اتحادیه از شرکت‌های کلیدی، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی تشکیل داده است. این اتحادیه که مدیریت آن بر عهده شرکت راه‌آهن دولتی است، تحقیقات گسترده‌ای پیرامون فناوری‌های کلیدی، ترویج کاربردهای صنعتی نوآوری‌های صورت گرفته در توسعه راه‌آهن، ارتقاء آموزش و ارتباطات صورت داده است.

پینوشت:

[۱] High quality development

[۲] High speed development

منبع:

چاینا دیلی

انتهای پیام/حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.