۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۸۰۲ ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰ دسته: حمل و نقل
۰

اتحادیه اروپا به تازگی قانون شبکه حمل و نقل میان اروپایی TEN-T را تصویب کرده است که براساس آن شبکه حمل و نقل در هر سه حوزه ریلی، جاده‌ای و دریایی در داخل این اتحادیه و مرزهای خارجی، تا سال ۲۰۵۰ توسعه خواهد یافت. ساخت ۱۶۰ کیلومتر خط ریلی پرسرعت برای جابه‌جایی مسافر، افزایش تعداد واگن‌های قطار باری و رساندن سرعت قطارها به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ازجمله برنامه‌های اتحادیه اروپا در قانون جدید در حوزه حمل و نقل ریلی است.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه و پارلمان اروپا در مورد تصویب قانون توسعه شبکه حمل و نقل هوشمند و فراتر از مرزهای کشورها (TEN-T) به یک توافق موقت دست یافتند. قانون جدید با هدف ایجاد یک شبکه حمل و نقل سراسری، پایدار، قابل اعتماد و استاندارد تدوین شده است.

«اسکار پوئنته» وزیر حمل و نقل و تحرک پایدار اسپانیا، مقررات و دستورالعمل‌های شبکه TEN-T  را ابزاری مناسب برای سیاست‌های حمل و نقل در اتحادیه اروپا دانسته که می‌تواند ضمن تقویت انسجام در میان کشورهای این اتحادیه، فرصت‌های شغلی بیشتری را نیز به همراه داشته باشد.

توسعه شبکه متصل ریلی-جاده‌ای-دریایی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۵۰

شبکه حمل و نقل میان اروپایی، اتحادیه اروپا (TEN-T) که برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل یکپارچه، سریع و با استانداردهای بالا در سراسر اتحادیه اروپا طراحی شده است شامل راه‌آهن‌ها، آبراه‌های داخلی، مسیرهای کشتیرانی دریایی کوتاه و جاده‌ها است.این شبکه که با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و اجتماعی در میان کشورهای اروپایی ایجاد خواهد شد، قرار است وابستگی این کشورها به سوخت‌های فسیلی را کاهش داده و از ناوگان حمل و نقل برقی استفاده کند.

این قانون توسعه شبکه حمل و نقل را در سه مرحله پیش بینی کرده است. مرحله اول که تا سال ۲۰۳۰ تکمیل می‌شود بر روی شبکه اصلی و اتصال شهرهای بزرگ اروپا متمرکز است. مرحله دوم تا سال ۲۰۴۰ شبکه داخلی دورن کشورها را توسعه خواهد داد و مرحله سوم تا سال ۲۰۵۰ روی بخش وسیع‌تر یعنی گسترس حمل و نقل در تمام مناطق اروپا متکرکز خواهد شد.

در این قانون که توسعه شبکه حمل و نقل چندوجهی و مبتنی بر ادغام هر سه حوزه جاده‌ای، ریلی و دریایی پیش بینی شده است، ۹ راهگذر (کریدور) جدید برای جابجایی مسافر و کالا ایجاد خواهد شد. افزایش تعداد واگن‌های قطار باری و رساندن طول هر قطار  به ۷۴۰ متر  و با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و ساخت ۱۶۰ کیلومتر خطوط پرسرعت مسافری از دیگر مفاد قانون جدید است. چیزی که جابجایی مسافر در کمتر از ۲۵ دقیقه در مرزهای داخلی اتحادیه اروپا را تضمین می‌کند.

ایجاد پایانه چند وجهی در مسیرهای پرتردد

تقویت سیستم حمل و نقل شهری برای جابجایی مسافر و بار تا سال ۲۰۲۷ نیز در توافقنامه جدید پیش بینی شده است. براین اساس، تمام ۴۲۴ شهر بزرگی که در امتداد شبکه TEN-T قرار گرفته‌اند ملزم به توسعه حمل و نقل شهری پایدار، به‌ویژه بهبود حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های پیاده رو و دوچرخه سواری هستند. ایجاد یک پایانه چندوجهی تا پایال ۲۰۴۰ در مسیرهای پرتردد شهری از دیگر برنامه‌های توسعه سیستم حمل و نقل پایدار شهری در اروپا است.

نمایندگان پارلمان اروپا، دولت‌ها را متقاعد کرده‌اند موضوع جابجایی نیروها و تجهیزات نظامی را نیز در توسعه شبکه حمل و نقل این قاره در نظر داشته باشند و ظرف یکسال آینده برای آن برنامه ریزی کنند. چهارچوب این برنامه باید مبتنی بر پیوند بیشتر با شبکه حمل و نقل اوکراین و مولداوی و قطع اتصال با روسیه و بلاروس باشد.

منبع: سایت اخبار تخصصی راه آهن

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.