۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۱۹۰ ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

وحید عزیزی مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی، ضمن تاکید بر اینکه مقابله با فرار مالیاتی باید از دانه درشت‌ها آغاز شود، افزود: نباید یک تصور غیر واقعی از هوشمندسازی در مقابله با فرار مالیاتی ایجاد کنیم و برمبنای آن ابزارهای واقعی و کاربردی فعلی را از سازمان امور مالیاتی سلب کنیم؛ دوگان سازی بین هوشمندسازی و سایر ابزارها منطقی نیست.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «جایگاه عوامل انسانی و سامانه‌ها در تشخیص فرار مالیاتی» روز یکشنبه ۹ بهمن ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی برگزار شد. این نشست، هفتمین نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲ اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد. در این نشست به اهمیت مقابله با فرار مالیاتی و نقش عوامل انسانی و سامانه‌ها در این زمینه پرداخته شد.

دولت و سازمان امور مالیاتی در مبارزه با فرار مالیاتی جدی است

وحید عزیزی مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی، در این نشست گفت: در بحث مالیات ستانی به یک دو راهی رسیده‌ایم. امروز جدیت در بحث مالیات ستانی به سطح عموم مودیان رسیده است و برای عبور از این مرحله باید به جامعه اثبات کنیم که دولت و سازمان امور مالیاتی در مبارزه با فرار مالیاتی جدی است و با ذی نفعان نباید مسامحه کرد. در غیر اینصورت ناچار خواهیم شد بازگشت به عقب داشته باشیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه امروز نظام مالیاتی چه از جهت افزایش درآمدهای دولت چه تنظیم گری و چه جهت دهی به اطلاعات فعالان اقتصادی، مهم ترین بازوی اجرایی حاکمیت است. بنابراین انتظار می رود به همین اندازه دولت و حاکمیت، نقشی ویژه برای سازمان امور مالیاتی قائل شوند و این نهاد را به عنوان مرجعیت در اختیار داشتن اطلاعات اقتصادی مردم به رسمیت بشناسند.

مقابله با فرار مالیاتی باید معطوف به انتظارات جامعه باشد

این کارشناس مالیاتی اولویت مقابله با فرار مالیاتی را برخورد با فراریان شناخته شده در عموم مردم عنوان کرد و افزود: شاید فرار مالیاتی برخی اصناف مثل دسته ای از پزشکان در مجموع، عدد زیادی نباشد اما همه مردم با آن مواجه هستند و تلاش های این عده برای عدم پرداخت، احساس نااطمینانی به نظام مالیاتی را افزایش می دهد. همچنین مقابله با افراد و مصادیق بزرگی که حساسیت افکار عمومی روی آنها وجود دارد. برای اعتمادسازی اگر به عنوان مثال افرادی در بین متخلفان دارای روابط سیاسی و اقتصادی جدی هستند ابتدا باید با آنها برخورد شود تا دیگران عزم حاکمیت را درک کنند. حتی لازم است برای رساندن این احساس اطمینان درخصوص مقابله با فرار مالیاتی به مردم، دادگاه‌های مالیاتی افراد معروف تشکیل شود.

راه‌اندازی سامانه مودیان تنها در معاملات و مودیان خرد کاربرد جدی دارد

مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: راه‌اندازی سامانه مودیان اقدامی ضروری است اما باید توجه داشت که نمی توان از سامانه مودیان می­توان انتظار داشت کلیه مشکلات کشور را در مقابله با فرار مالیاتی رفع کند و در هیچ جای دنیا نیز چنین تجربه ای که بتوان به صورت سیستمی همه مسائل مربوط به نظام مالیاتی را با هوشمندسازی رفع کرد، وجود ندارد.

این کارشناس مالیاتی بیان داشت: در سایر کشورها نیز با وجود پیشرفت‌های سیستمی، دیگر ابزارهای سازمان امور مالیاتی مانند بازرسی مالیاتی، رسیدگی موردی به ریزتراکنش‌های بانکی، بررسی گزارش‌های مردمی و … با قوت حداکثری و با تعداد نیروی انسانی بالا مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین نباید یک تصور غیر واقعی از هوشمند سازی ایجاد کنیم و برمبنای آن ابزارهای واقعی و کاربردی فعلی را از سازمان امور مالیاتی سلب کنیم. به بیان دیگر نباید در این زمینه بین هوشمندسازی و سایر ابزارها، فضای دوگانه ایجاد کنیم.

دسترسی به هنگام به اطلاعات لازمه مقابله با فرار مالیاتی

عزیزی افزود: چطور می توانیم از هوشمندسازی صحبت کنیم وقتی اطلاعات بانکی یک مودی معروف بعد از خروج وی از کشور به دست سازمان امور مالیاتی برسد یا گزارش‌های فرار مالیاتی از سایر دستگاه ها نیز عمده گزارش‌ها مربوط به مواردی باشد که اطلاعات کامل ندارد یا جزو اطلاعاتی باشد که برای سازمان قابل رصد و تشخیص است.

وی در پایان افزود: باید سایر نهادها تعریف استاندارد دریافت اطلاعات اقتصادی از سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف را از سازمان امور مالیاتی بگیرند؛ این مهم لازمه استفاده بهینه از اطلاعات برای اموری همچون مقابله با فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی است. بحث دیگر استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در امر الگوهای کشف فرار مالیاتی است. به نظر من در این بخش هم به افرادی نیاز داریم که در رسیدگی با تجربه هستند و چندین سال در نظام مالیاتی کشور مشغول کار بوده‌اند و هم به افراد تازه نفس نیاز داریم که ذهنشان نسبت به فضای موجود قالب نگرفته باشد. الگوهای کشف فرار نیز در هر موضوع و صنفی باید ناظر به همان حوزه و به صورت تخصصی طراحی شود.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.