۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۶۸۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمدرضا جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف، آموزش و اطلاع رسانی را حلقه مفقوده اجرای سامانه مودیان و قانون پایانه‌های فروشگاهی دانست و افزود: از جهت ایجاد شفافیت در مناسبات اقتصادی، این سامانه بسیار کارآمد است اما لازم است به طور تدریجی و با همراهی ذی نفعان تکمیل و اجرا شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «فرصت‌ها و چالش‌های سامانه مودیان» روز چهارشنبه ۹ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد. این نشست، اولین پیش نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی مورد بررسی قرار گرفت.

اطلاع رسانی و آموزش حلقه مفقوده تکمیل سامانه مودیان مالیاتی

محمدرضا جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف، در این نشست گفت: تا به حال ۲۰ سال از آغاز به کار طرح جامع مالیاتی گذشته و با وجود هزینه‌های کلان، حاصل آن فقط افزایش هزینه‌ها و بروکراسی بیشتر برای مودیان مالیاتی بوده است. متاسفانه اگر به شکل دستی تایید یک اظهار نامه به ۴ امضا نیاز داشت، در طرح جامع مالیاتی به ۱۶ امضا افزایش یافته است.

وی افزود: سامانه مودیان مالیاتی از جهت ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور بسیار کارآمد است و باید اجرایی شود. اما نکته مهمی که باید به آن توجه شود اینکه قانون باید با اقبال عمومی همراه شود و از سوی مودیان پذیرفته شود. این مهم نیز نیازمند اطلاع رسانی و آموزش کافی است که به عقیده من تا به حال اینطور نبوده است. در ماه‌های اخیر اقدامات متعددی در بخش‌های مختلف مربوط به حوزه مالیات به یکباره در دستورکار قرار گرفته که مخالفت فعالین کسب و کار را درپی داشته باشد و انتظار ما این است که از تکرار چنین اقداماتی جلوگیری شود. همچنین لازم است مودیان به مرور زمان در سامانه مودیان اضافه شوند و اینطور نباشد که بخواهیم در وقت کوتاهی همه مودیان را اضافه کنیم.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف در پایان تاکید کرد: اینکه تصور کنیم هدف اجرای سامانه مودیان مالیاتی، اخذ مالیات بیشتر از مودیان است، به عقیده من در اشتباه هستیم؛ چراکه در حال حاضر نیز دولت در بسیاری از موارد مالیات زیادی از مودیان اخذ میکند و اجرای قانونی همچون مالیات بر ارزش افزوده جای زیادی برای افزودن بر درآمدهای دولت از مسیر مالیات اصناف نگذاشته است.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.