۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۷۳۶ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

چین از یکسو در ابتکار موسوم به «یک کمربند–یک راه» جایگاه ویژه‌ای برای کشورهای غرب آسیا قائل است و از سوی دیگر این منطقه بزرگ‌ترین تأمین کننده انرژی پکن محسوب می‌شود. چین و کشورهای غرب آسیا در سال‌های گذشته همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود در حوزه مالیات، سرمایه‌گذاری زیرساختی و مذاکره به منظور انعقاد توافق تجارت آزاد دوجانبه و چندجانبه را افزایش داده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد چین آرام آرام در حال تعمیق روابط اقتصادی و تجاری خود با کشورهای غرب آسیا است و فرصت‌های جدیدی را به منظور افزایش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه به کشورهای این منطقه مهم جغرافیایی پیشنهاد می‌کند. برای تسهیل فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری، چین مجموعه‌ای از موافقتنامه‌های مالیاتی و معاهدات سرمایه‌گذاری دوجانبه را با این کشورها امضاء کرده است.

غرب آسیا منطقه‌ای استراتژیک برای چین

منطقه غرب آسیا یک محور مهم در ابتکار چین موسوم به «یک کمربند-یک راه» می‌باشد و افزایش بی‌سابقه سرمایه‌گذاری چین در حوزه‌های زیرساختی در این منطقه، به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس را در پی داشته است. کشورهای حوزه خلیج فارس به جهت نیاز مبرم چین تأمین انرژی خود به صورت پایدار، یک نقطه کلیدی در سیاست خارجی این کشور محسوب می‌شوند.

گفتنی است چین در راستای تعمیق همگرایی اقتصادی و تجاری خود با غرب آسیا موفق شد با تعریف منافع متقابل با کشورهای این منطقه استراتژیک، در سال ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا پیشی گرفته و به بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشورها تبدیل شود.

معاهدات مالیاتی چین و کشورهای غرب آسیا

چین و کشورهای غرب آسیا سابقه‌ای طولانی در همکاری‌های اقتصادی و تجاری دارند. اولین معاهده اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین چین و این کشورها در سال ۱۹۸۹ میلادی امضاء شد. این همکاری در سال‌های بعدی به حوزه‌های تجارت و سرمایه‌گذاری نیز گسترش یافت.

چین در حال حاضر با ۸ کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، کویت، عمان، سوریه و رژیم صهیونیستی قراردادهای مالیاتی مختلفی از جمله «مالیات بر درآمد مربوط به سرمایه‌گذاری مشترک»، «مالیات بر درآمد مربوط به شرکت‌های خارجی»، «مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی»، «اجتناب از اخذ مالیات مضاعف» و مواردی از این قبیل به منظور تسهیل حضور و فعالیت تجار و سرمایه‌گذاران خود در این کشورها، به امضاء رسانده است.

قراردادهای سرمایه‌گذاری دوجانبه چین و کشورهای غرب آسیا

چین همچنین قراردادهای سرمایه‌گذاری دوجانبه با ۱۲ کشور منطقه غرب آسیا به امضاء رسانده است:

در موافقتنامه‌های سرمایه‌گذاری دوجانبه، دو کشور متعهد می‌شوند رفتاری را که با سرمایه‌گذاران خود انجام می‌دهند، در برابر سرمایه‌گذار کشور مقابل نیز تضمین کنند. محتویات قراردادهای سرمایه‌گذاری دوجانبه با تغییرات جزیی شامل نوع سرمایه‌گذاری، جبران خسارت، مکانیسم حل اختلاف‌ها و مواردی از این قبیل است.

موافقتنامه‌های سرمایه‌گذاری دوجانبه (BIT)[۱] کشورهای طرف قرارداد را از سلب مالکیت یا ملی کردن دارایی‌های یک شرکت خارجی در حوزه قضایی خود منع می‌کند؛ مگر در مواردی که نیازهای منطقی داخلی برای انجام این کار (با پرداخت غرامت عادلانه) وجود داشته باشد.

چین در حال مذاکره برای انعقاد توافق تجارت آزاد

چین در حال حاضر موافقتنامه تجارت آزاد (FTA)[۲] با هیچ کدام از کشوری منطقه غرب آسیا ندارد اما یکی از برنامه‌های اصلی این کشور برای این منطقه حساس ژئوپلیتیکی، انعقاد توافقات تجاری دوجانیه و چندجانبه است. مذاکرات طولانی مدت چین درباره توافق تجاری با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC)[۳] شامل (بحرین، کویت, امارات، عربستان، قطر و عمان) پس از ۹ دوره مذاکره بنا به دلایل دیپلماتیک، متوقف شد. با این حال پس از بازدید نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از استان جیانگ‌سو در چین، طرفین متعهد شدند مذاکرات برای انعقاد توافق تجارت آزاد را بدون تعیین زمان مشخصی تا حصول نتیجه نهایی ادامه دهند.

قابل ذکر است چین در سال‌های گذشته مذاکراتی را با کشورهای فلسطین و رژیم صهیونیستی برای انعقاد توافق تجارت آزاد انجام داده است که تا کنون به نتیجه ملموسی نرسیده است.

پی‌نوشت:

[۱] Bilateral Investment treaties

[۲] Free Trade Agreement

[۳] Gulf Cooperation Council

منبع:

China Briefing

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.