۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۱۸۴ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

حسن ظفری مدیرکل شهری بنیاد مسکن، در نشست «الزامات ساخت انبوه مسکن مبتنی بر الگوهای بهینه شهرسازی»، گام اول توسعه شهرسازی را ایجاد اشتغال دانست و افزود: حساب ۱۰۰ امام یک ظرفیت بسیار خوب برای ساخت مسکن حمایتی است اما در شرایط امروز کارآمدی دهه ۶۰ را ندارد و نیازمند محرک، همبستگی و همدلی بیشتری است.

به گزارش مسیر اقتصاد هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «مسکن؛ پیشران تولید» یکم اسفند ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. در نشست دوم این همایش با موضوع «الزامات ساخت انبوه مسکن مبتنی بر الگوهای بهینه شهرسازی»، حسن ظفری مدیرکل شهری بنیاد مسکن گفت: وقتی عقبه مسکن مهر و سایر طرح های مسکن سازی را نگاه می‌کنیم متوجه می شویم که هدف این طرح ها مسکن ساختن برای همه اقشار نبوده بلکه ساختن مسکن حمایتی مدنظر است. حساب ۱۰۰ امام یک ظرفیت بسیار خوب برای ساخت مسکن حمایتی است اما در شرایط امروز کارآمدی دهه ۶۰ را ندارد و نیازمند محرک، همبستگی و همدلی بیشتری است.

ایجاد اشتغال باید اولین گام توسعه شهرسازی در کشور باشد

وی افزود: در بحث مسکن روستایی، پرسش اصلی اینجاست که آیا گام اول کشور برای توسعه، گام درستی بود؟ آیا توسعه را در قالب ارائه خدمات و فرهنگ و… دیده ایم و همه اینها توام با هم اتفاق افتاد و آیا زیرساخت هم برای توسعه ایجاد شد یا خیر؟ متاسفانه اینطور نبوده است. توسعه شهرسازی ابتدا باید با ایجاد اشتغال شروع شود و نه افزایش سطح دسترسی به خدمات. بدون ایجاد اشتغال مهاجرت معکوس از روستاها به شهرهای بزرگ اتفاق افتاده است که باید برای آینده مد نظر قرار گیرد.

ظفری در ادامه گفت: مسکن معیشت محور در مسیر غلطی قرار دارد چراکه روستایی ها نیازی به ارائه خدمات آن چنانی ندارند. علت این مشکل آن است که ما مبانی توسعه را درست تدوین نکرده‌ایم.

مشکل مسکن روستایی کمبود عرضه زمین نیست

وی در پایان گفت: بنیاد مسکن به اندازه کافی زمین تامین کرده و اگر جایی کمبود زمین داریم باید در سطح کلان سیاست گذاری تامین زمین انجام شود. به نظر می آید اشتغال و اقتصاد جزء لاینفک مسکن روستایی است. مردم در حال حاضر نتیجه سیاست های نادرست توسعه را تحمل می‌کنند. لذا با اصلاح ساختار اقتصاد و اشتغال و کالبد می توان به کمک روستاها آمد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.