۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۱۳۳ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مجید شاکری کارشناس پولی و بانکی، در نشست «هدایت هوشمندانه اعتبارات بانکی در نهضت ملی مسکن»، توسعه شهری را ابزار حکمرانی اقتصادی دانست و افزود: به دلیل مشکلات ترازنامه‌ای بانک‌ها و سودده بودن فرآیند ساخت مسکن، بار اصلی تامین منابع لازم برای ساخت بافت‌های مسکونی جدید، باید از طریق مشارکت مردمی انجام شود. تهاتر نفت برای ساخت مسکن نیز تنها در صورتی قابل توجیه است که منابع ارزی آن صرف واردات فناوری‌های جدید ساخت مسکن شود.

به گزارش مسیر اقتصاد هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «مسکن؛ پیشران تولید» یکم اسفند ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. در نشست اول این همایش با موضوع «هدایت هوشمندانه اعتبارات بانکی در نهضت ملی مسکن»، مجید شاکری کارشناس پولی و بانکی، گفت: در مورد تامین مالی مسکن، سوال معمولا به این صورت مطرح می‌شود که تامین مالی ساخت و خرید مسکن چگونه باید باشد. اما این سوال درست نیست. در این ناحیه کمبودی نیست. بلکه سوال اصلی، نبود بافت مسکونی مناسب است که از چند لحاط مهم است.

اولویت تامین مالی «توسعه بافت مسکونی» نسبت به «ساخت مسکن»

وی ادامه داد: در بافت مسکونی مناسب نحوه تامین مالی فرق می‌کند. خیلی از روش‌های فعلی تامین مالی برای ایجاد بافت مسکونی جواب نمی‌دهد. تفاوت بافت مسکونی با مسکن این است که به طور مثال در تهران تراکم خالص با بقیه شهرهای بزرگ دنیا یکی است (نسبت تعداد افراد با متراژ) اما تراکم ناخالص یعنی نسبت جمعیت به مستحدثات شهری بسیار بالاست. بنابراین باید مسکن را در هم بندی با توسعه بافت شهری ببینیم. در این صورت تامین مالی و نوع ساخت و مالیات‌های حوزه مسکن متفاوت خواهد شد. بافت مسکونی صرفا به معنای ساخت مسجد و بیمارستان در کنار مسکن نیست، بلکه یک مسیر است که به طور تدریجی احساس همسایگی ایجاد می شود. نگاه درست این است که از توسعه شهری به عنوان ابزار تغییر حکمرانی اقتصادی استفاده کنیم. بنابراین بعضی مدل‌های تامین مالی اصلا به این مدل نمی‌خورد.

شاکری در پاسخ به این سوال که چرا به تقاضای در حوزه مسکن جواب داده نشده است، گفت: در گذشته قیمت مسکونی لوکس و تجاری هم بند بودند. اما از سال ۸۶ به بعد این بازارها از همدیگر به طور کامل جدا شدند. در سال ۹۹ در مورد قیمت چه اتفاقی افتاده است؟ قیمت در ۱۷ محله تهران تغییر پیدا می‌کند و به کل کشور سرایت می‌کند. درست است که بخشی از این تغییر به هزینه ساخت برمی‌گردد اما آنچه به طور جدی تغییر می‌کند موقعیت سکونت است، ما دچار فقر شدید بافت مسکونی در کشور و افزایش قیمت همسایگی هستیم.

«مشارکت مردمی» مسیر اصلی تامین مالی ایجاد بافت‌های مسکونی

این کارشناس پولی و بانکی ادامه داد: در تامین مالی برای بافت مناسب شانس استفاده از روش‌های مشارکت بیشتر از مدل ساخت مسکن است. به خصوص که دنبال گسترش عرضی شهر هستیم. اگر دولت نگاه غیرانتفاعی به زمینهای خودش داشته باشد بسیار اشتباه است. آیا می توانیم از محل تسهیلات برای بخش مسکن تامین مالی کنیم ؟ نمی توانیم. اینطور نیست که فکر کنیم بانک امکان انتخاب نسبت به وام‌های پرداختی خودش دارد. به دلایلی کل عرضه تسهیلات جدید در یک سال از قبل تصاحب شده است. چرا که به دلیل افزایش قیمت‌های اسمی خودبخود تعهدات بانک زیاد شده است.

شاکری برنامه بانک مرکزی در کنترل ترازنامه بانک‌ها را در تضاد با فشار تامین مالی ساخت در نهضت مالی مسکن دانست و افزود: در نهضت ملی مسکن به بانکها فشار می آید که به بخش مسکن وام بدهند. اما بانک مشکلی به اسم کنترل ترازنامه دارد که بانک را از پرداخت وام بلندمدت عاجز می کند. بانک‌ها در شرایط تورمی از بسیاری از ابزارهای مالی مثل MBS نمی‌توانند استفاده کنند. بنابراین ۴ سال دیگر می‌گویند بانکها همراهی نکردند. چرا که این طرح با کنترل ترازنامه بانک مرکزی معارض است و برنده این طرح، دارندگان کنونی مسکن هستند. امروزه با شروع مسکن مهر تفاوت دارد چرا که نرخ های تورم بسیار متفاوت است.

وی افزود: آیا سیاستگذار می خواهد به سوال سکونت پاسخ دهد یا مالکیت؟ در قانون اساسی هم بحث مالکیت نیست و فقط بحث دسترسی به مسکن است. اگر بحث مالکیت باشد باید تا جای ممکن کوچک و ارزان باشد. اما اگر فقط سکونت باشد آیا می‌توان با مولدسازی دارایی‌ها و املاک دولت مسکن قابل سکونت برای مردم فراهم کرد؟

تهاتر نفت فقط برای واردات فناوری ساخت مسکن قابل توجیه است

شاکری ضمن انتقاد از تهاتر نفت برای ساخت مسکن گفت: تهاتر نفت با ساخت مسکن طرح اشتباهی است. ما موضوع تهاتر را باید در طرحهایی استفاده کنیم که سایش تحریمی و انتقال فناوری داشته باشد. تهاتر نفت با فناوری ساخت مسکن البته موضوع دیگری است که اگر بتوانیم به این سمت برویم بسیار طرح مناسبی است.

وی در پایان گفت: پیشنهاد من این است که زمین‌های بزرگ دولت در داخل شهرها یا حاشیه کلان شهرها طرح شهری تعریف کنیم که زمین به علاوه جوازات و مستحدثات آن با نقشه شهری از قبل طراحی شده، در قالب یک صندوق REIT قرار بگیرد، و دولت صرفا سیاستگذار باقی بماند.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.