۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۶۲۵ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

حسین درودیان کارشناس اقتصادی کیفیت تعریف پروژه‌ها در حوزه مسکن را به مراتب مهمتر از ابعاد آن‌ها دانست و افزود: بدون داشتن یک طرح کلان عملیاتی، صحبت از ساخت میلیونی مسکن راه به جایی نمی‌برد. وجه تمایز همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که در سال جاری به حوزه مسکن اختصاص دارد، غالب بودن نگاه اقتصادی، به ویژه اقتصاد مقاومتی و همچنین توجه به مسئله از زاویه سیاستگذاران و تصمیم سازان به منظور دنبال کردن اهداف ملی و منابع عمومی است.

حسین درودیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص نهضت ملی مسکن و عزم دولت سیزدهم برای ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: در حوزه مسکن قبل از اینکه درخصوص خوبی یا بدی ساخت ۴ میلیون مسکن صحبت شود، باید به این سئوال پاسخ بدهیم که مسئله ما در این بخش چیست؟ اگر طرح خوبی در حوزه مسکن تعریف شود، حتی اگر ابعاد چندان بزرگ و میلیونی نداشته باشد، میتواند به عنوان یک الگوی مناسب مطرح شود و به مرور ابعاد آن بزرگ شود و مشکلات بیشتری از این بخش را حل کند. بنابراین کیفیت تعریف پروژه، به مراتب از اهمیت بیشتری در مقایسه با ابعاد آن برخوردار است.

بدون «طرح کلان عملیاتی» ساخت میلیونی مسکن محقق نمی‌شود

وی نبود یک طرح عملیاتی دقیق را مهمترین چالش دولت سیزدهم در حوزه مسکن عنوان کرد و افزود: به زعم من مهمترین الگویی که باید در ساخت مسکن دنبال شود، به ترتیب سه بخش «اصلاح بافت‌های ناکارآمد در درون کلانشهرها»، «ساخت شهرهای اقماری نزدیک به شهرهای بزرگ» و «اتصال سریع و آسان شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ از طریق حمل و نقل عمومی» را شامل می‌شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اما دولت طرحی روی میز قرار نداده و تنها صحبت از ساخت ۴ میلیون مسکن به میان می‌آورد. درحالیکه اگر طرح کلان دولت مطرح شود، حتی اگر ابعاد آن بزرگ نباشد، می‌تواند به عنوان یک الگو راه خود را باز کند. نکته مهم در این زمینه اینکه وقتی یک طرح در حوزه مسکن کشور اجرا شد، امکان بازگشت در میانه راه آن وجود ندارد و این مسئله ضرورت تدوین یک طرح کلی قبل از شروع به احداث مسکن را دو چندان می‌کند.

تدوین یک طرح کلان جذاب در حوزه مسکن مشکل تامین مالی را حل می‌کند

وی افزود: مسئله تامین مالی طرح‌های کلان ساخت مسکن، که امروز چالش جدی دولت است نیز به داشتن طرح کلان در این زمینه مرتبط است. اگر طرح کلان دولت از جذابیت لازم برخودار باشد و افکار عمومی و مردم را قانع کند، سرمایه‌ها از بخش‌های مختلف برای آن تجهیز می‌شود، اما اگر طرح کلان دولت فاقد جذابیت باشد، یا همانند وضع فعلی، دولت فاقد یک طرح کلان عملیاتی باشد، تامین سرمایه مورد نیاز پروژه‌ها هم یک چالش جدی باقی می‌ماند.

درودیان گفت: برای بهبود شرایط تامین مالی لازم است دولت ابتدا یک طرح پایلوت در این زمینه با ابعاد نه چندان بزرگ اجرا کند و آن را به یک الگو تبدیل کند؛ در ادامه توسعه این طرح پایلوت، درصورت موفقیت، می‌تواند توجیه خوبی برای جذب سرمایه‌های مردمی باشد و دولت را از منابع بودجه‌ای و بانکی بی نیاز خواهد کرد.

بهبود کیفیت تصمیم گیری ها مهمترین نتیجه همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

درودیان در خصوص برگزاری هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «مسکن پیشران تولید» نیز گفت: مهمترین انتظار از این همایش این است که به بهبود کیفیت تصمیم گیری ها در حوزه مسکن منجر شود. به ویژه اگر نتیجه این همایش یک سری دستورکارهای جمعبندی شده باشد که کارشناسان درخصوص آن اتفاق نظر دارند و این دستورالعمل ها را به مسئولین تصمیم گیران منتقل کند، هدف این همایش محقق می‌شود. توسعه دانش و ایجاد فکر در بین تحلیلگران کشور نیز دومین اثر مهم چنین همایشی است.

وی افزود: وجه تمایز این همایش در مقایسه با دیگر همایش‌هایی که در حوزه مسکن برگزار می‌شود، غالب بودن نگاه اقتصادی، به ویژه اقتصاد مقاومتی و همچنین توجه به مسئله از زاویه سیاستگذاران و تصمیم سازان است. در دیگر همایش های حوزه مسکن به طور معمول نگاه اقتصادی کم رنگ است و این مسئله یک نقص محسوب می‌شود و علاوه بر این نگاه به مقوله مسکن در سطح خرد و به نوعی کاسب کارانه و تحلیل بازار با اهداف سرمایه‌گذارانه است؛ درحالیکه این همایش اهداف ملی و منافع عمومی را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.