۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۵۰۲ ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

فریبرز محمدی رئیس کمیته آمایش سرزمین، مدیریت شهری، مسکن و شهرسازی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در ساخت مسکن رعایت قوانین بهینه سازی مصرف انرژی بسیار مهم است و تسریع در ساخت مسکن نباید به عدم اجرای این قوانین منجر شود.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «الزامات بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان در طرح‌های ملی مسکن» روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار شد. این نشست، ششمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به ساخت مسکن باهدف کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی مورد بررسی قرار گرفت.

بهینه سازی مصرف انرژی نباید فدای تسریع در ساخت مسکن شود

فریبرز محمدی رئیس کمیته آمایش سرزمین، مدیریت شهری، مسکن و شهرسازی مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست گفت: مبحث مقررات ساختمان و مبحث ۱۹ یکی از مسائل کیفی است که نباید فدای کمیت شود. مجمع تشخیص از آنجا که در تدوین و ابلاغ سیاست‌های کلی مسئولیت دارد و باید بر اجرای این سیاست‌ها نظارت داشته باشد، باید صرفه جویی در انرژی در الگوی مصرف بخصوص در بخش مسکن را پایش و ارزیابی کند. اما در حال حاضر اجرایی شدن این سیاست‌ها جای نگرانی دارد. مبحث ۱۹ هم خارج از این رویه نیست که مورد اجرا قرار نگرفته است.

وی افزود: سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای اجرای قانون باید پس از آگاه سازی انجام شود، اما این یکی از مواردی است که مغفول مانده و باید پیش از تشویق و تنبیه ابتدا باید مجری را از مزایای اجرای قانون آگاه کرد. ما در مجمع تشخیص به بازنگری سیاست‌های انرژی و مسکن پرداخته ایم و جای خوشحالی دارد که در کارگروه‌های بازنگری سیاست‌ها اکثر متولیان عضو و دارای نظر و رای هستند که اجرایی شدن آن را تضمین می‌کند.

محمدی در پایان گفت: وقتی سیاست‌های کلی ابلاغ می شود به روسای سه قوه ابلاغ می‌شود بنابراین ضمانت حسن اجرای آن به عهده دستگاه‌های دولتی است و دولت و وزارت راه نمی تواند از اجرای این قوانین شانه خالی کند. ما در مجمع تشخیص به کلیات و جزئیات طرح جهش مسکن انتقاداتی داشتیم و قرار است به وزیر راه ابلاغ کنیم. اما پشتیبان این طرح هستیم و سعی می کنیم راه حل هایی برای اجرایی شدن و به سامان رسیدن این طرح ارائه دهیم. برخی موانع را باید دیگر سازمانها و ارگانها برطرف کنند. تعهداتی که بانکها در این طرح داده اند باید عملیاتی شود.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.