۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۴۹۸ ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

حسن کریمی مشاور معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تاکید بر اینکه در نهضت ملی مسکن قوانین بهینه سازی مصرف انرژی اجرا می‌شود، گفت: در عین حال دغدغه اصلی وزارت مسکن، کاهش هزینه تمام شده ساخت و بار نشدن هزینه‌های زیرساختی بر دوش متقاضیان خرید در این طرح است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «الزامات بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان در طرح‌های ملی مسکن» روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار شد. این نشست، ششمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به ساخت مسکن باهدف کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی مورد بررسی قرار گرفت.

هزینه‌های تامین انرژی در ساخت مسکن نباید از متقاضیان اخذ شود

حسن کریمی مشاور معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این نشست با بیان اینکه از هدف ۴ میلیون واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن تا به حال برای ۲.۵ میلیون واحد مسکونی تامین زمین انجام شده است، گفت: در پروژه‌های ساخت مسکن قرار است تنها هزینه انشعابات از مردم دریافت شود و نباید دیگر هزینه‌های زیرساختی همچون هزینه انتقال انرژی از مردم اخذ شود. بازوی اجرایی اصلی طرح نهضت ملی مسکن، بنیاد مسکن است و نهادهای دیگری نیز در این طرح مشارکت دارند.

وی افزود: در سال‌های اخیر به طور سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مسکن در کشور ساخته شده است، ولی دولت سیزدهم قصد دارد با افزایش سه برابری، سالانه به طور میانگین یک میلیون مسکن بسازد و به تقاضا و نیاز انباشته مردم در بخش مسکن پاسخ بدهد.

در نهضت ملی مسکن قوانین بهینه سازی مصرف انرژی اجرا خواهد شد

کریمی ادامه داد: اکثر مباحث بهینه سازی به دفتر مقررات ملی و ساختمان برمی‌گردد. این دفتر بر روی چک لیست‌های مبحث ۱۹ هم کار کرده و به زودی ابلاغ می‌شود. ابلاغ این چک لیست کار پیچیده ای نیست و از طریق بارگذاری در سامانه و در هماهنگی با سازمان نظام مهندسی انجام می شود. مباحث بهینه سازی انرژی همواره مورد عمل بوده است و سازمان نظام مهندسی بحث‌های نظارتی و کیفیتی را کنترل و بررسی می‌کنند که در طراحی ساختمان مباحث عایق بندی، سیستم‌های جداره و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در نقشه‌های ساختمانی مراعات شود. همه این نقشه ها هم به تایید شهرداری و هم به تایید نظام مهندسی می‌رسد و در طرح‌های نهضت ملی مسکن هم مثل سابق مباحث بهینه سازی رعایت خواهد شد.

کاهش قیمت تمام شده دغدغه اصلی در بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان است

وی افزود: اما دغدغه‌های ما در ساخت مسکن خیلی زیاد است و برای هماهنگی بین نهادهای مجری طرح یک سال درگیر شدیم آن چنان که فرصتی برای اجرای پایلوت بهینه سازی انرژی در این طرح نداشتیم. بنابراین هیچ کس مخالفتی با مباحث بهینه سازی ندارد اما در عمل همه دغدغه ما در دولت و دغدغه مردم بحث هزینه و کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن است و باید این نکته مد نظر باشد که طرحهای بهینه سازی نباید به گرانتر شدن مسکن بینجامد.

مشاور معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پایان گفت: دولت سازنده نیست تا بتواند سیاست‌های بهینه سازی را اجرا کند، بلکه نقش تسهیل گری دارد و زمین را در اختیار سازندگان قرار می‌دهد و منابع مالی پروژه را تامین می‌کند. اگر نظام مهندسی اجرای مبحث ۱۹ در زمان طراحی را رد کند، منجر به عدم صدور مجوز توسط شهرداری ها می‌شود. کار ناظر نیز اجرا مطابق نقشه است و اگر در نقشه مبحث ۱۹ رعایت شده باشد ساختمان هم مطلوب خواهد بود. در طرح نهضت ملی هم قرار نیست از مقررات مبحث ۱۹ کار بیشتری انجام شود. اما اگر قرار است نکات خاصی در راستای بهینه سازی مصرف این طرح انجام دهیم، باید منابعی از سوی نهادهای متقاضی به این موضوع تخصیص یابد. سیاستگذاری مراعات این قوانین بر عهده وزارت راه است اما بحث کنترل کیفیت و نظارت بر حسن اجرای قوانین برعهده نظام مهندسی است.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.