۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۰۰۵۷ ۰۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

با رسیدن موعد اجرایی شدن قانون قیصر، ولید المعلم وزیر خارجه کشور سوریه در نشستی به راهکار دولت این کشور جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا پرداخت. استفاده از ظرفیت همکاری کشورهای متحد سوریه یعنی چین، روسیه و ایران، مهمترین راهبرد کشور سوریه است که انتظار می‌رود به کمک آن، تاثیرات قانون قیصر را به حداقل برساند.

مسیر اقتصاد/ قانون قیصر (سزار) با هدف اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کشور سوریه از تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ به مدت ۵ سال به مرحله اجرا درآمد. به موجب این قانون تحریمی، دولت آمریکا می‌تواند هر شخص، گروه و یا حکومتی را که به دولت سوریه کمک مالی، کالایی یا فناوری برساند تحریم کند.

بخش‌های تحت تحریم قانون قیصر شامل بخش انرژی، صنعت حمل و نقل هوایی، سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی سوریه، بانک مرکزی سوریه است. همچنین اشخاص، گروه‌ها و دولت‌هایی که در تهیه هواپیما و تجهیزات آن، بازسازی سوریه و در صنعت انرژی به این کشور یاری رساند مورد تحریم آمریکا قرار خواهد گرفت.

راهبرد سوریه جهت کاهش تاثیر تحریم آمریکا

هفته گذشته ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در کنفرانسی مطبوعاتی به موضوع قانون قیصر و راهبردهای سوریه جهت مقابله با آن اشاره کرد و اعمال قانون قیصر توسط آمریکا را به مثابه شلیک آخرین گلوله از اسلحه آمریکایی‌ها در جنگ علیه کشور سوریه است که از جنگ نظامی و سیاسی به جنگ اقتصادی تبدیل شده است.

آیا سوریه می‌تواند با تحریم های آمریکا مقابله کند؟

ولید المعلم با بیان اینکه مقابله با تحریم‌های آمریکا هرچند دشواری‌های بسیاری دارد اما غیر ممکن نیست، گفت: «جهت اطمینان خاطر مردم سوریه، دولت مشتاق است که برنامه‌ها و راهبردهای خود جهت مقابله با این تحریم‌ها را رسانه‌ای کند، اما ترجیح می‌دهیم که با سکوت خود جلوی سوءاستفاده دشمنان از این برنامه‌ها را بگیریم.»

سفر هیأت اقتصادی ایرانی به سوریه

این گفته وزیر امور خارجه که غلبه بر تحریم‌های آمریکایی امکان‌پذیر است از پشتیبانی عملیاتی نیز برخوردار است. همزمان با روز اجرایی‌شدن قانون قیصر، هیأتی از ایران به ریاست حسن دانایی‌فر رییس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه درباره گسترش همکاری‌های اقتصادی گفتگو کردند. این موضوع نشان می‌دهد که مسئولان اقتصادی سوریه و ایران از هوشیاری مناسبی جهت افزایش تبادلات و تجارت دو جانبه ایران و سوریه برخوردارند.

علاوه بر این سفیر روسیه در سوریه نیز در مصاحبه‌های خود هموراه بر این نکته تاکید دارد که کشور روسیه هیچگاه سوریه را در این شرایط سخت ترک نخواهد کرد و در کنار مردم سوریه ایستاده است.

ولید المعلم به فضاسازی برخی رسانه‌های سوری و خارجی جهت برهم‌زدن روابط سوریه و متحدانش نیز اشاره کرد و گفت که بسیاری از این تلاش‌ها برای بی‌ثبات کردن روابط بین سوریه و متحدان آن، به ویژه روسیه، با استفاده از نفوذ در وب سایت‌های روسی و انتشار مقالاتی در مخالفت با دولت سوریه درج شده که تلاشی بی‌نتیجه خواهد بود.

ادامه همکاری روسیه و ایران در زمینه‌های اقتصادی با سوریه

پیش از این سفیر روسیه نیز در واکنش به اینگونه فضاسازی‌ها گفته بود که موضع رسمی روسیه نسبت به اطلاعات دروغی که درباره سوریه در رسانه‌های روسی منتشر می‌شود، منفی است و شایعات موجود در مورد اختلافات در روابط روسیه و سوریه بی‌پایه و اساس و تنها یک خرابکاری رسانه‌ای است.

در زمینه همکاری ایران و سوریه نیز اخیرا بسیاری از رسانه‌های آمریکایی و عبری خبر کاهش حضور ایران در سوریه را تبلیغ می‌کردند؛ این در حالیست که مقامات سوری دائماً تأکید می‌کنند که حضور ایران در سوریه قانونی و با هماهنگی با کشور سوریه است و طرف ایرانی نیز گفته است که تا زمانی که سوریه خواستار این حضور باشد، در سوریه باقی خواهد ماند.

رفتار خصمانه آمریکا با کشورهای منطقه سبب شده است که اکثر مردم سوریه قانون قیصر را راهی جدید برای سلطه آمریکا بدانند که به‌وسیله آن اهداف خود را دنبال کند. به عبارت دیگر در این شرایط مردم سوریه راهی جز مقابله و مقاومت در برابر خواسته‌های نامشروع آمریکا ندارند.

اگرچه قانون قیصر به سلاحی آمریکایی علیه دولت و مردم سوریه تشابه دارد اما با حضور متحدان نظامی و سیاسی سوریه و اعلام همراهی و همکاری اقتصادی علیه آمریکا، این قانون نه جنگی یک‌طرفه، بلکه یک رویارویی چندجانبه است. علاوه بر این با توجه به ساختار اقتصادی سوریه، تاثیر این تحریم، بسیار کمتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود.

همانگونه که در ابتدای جنگ نیابتی علیه سوریه بسیاری از کشورها پس از پیروزی ملت سوریه علیه تروریست به جمع متحدان و حامیان دولت و مردم سوریه پیوستند، در جنگ اقتصادی نیز همین موضوع مورد انتظار است و تنها به زمان نیاز دارد.

منبع: أثر پرس

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.