۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۹۰۶۷ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: سید بهزاد بقایی
۰

دولت مصر است خصوصی‌ سازی‌ دو باشگاه استقلال و پرسپوليس را در سال ۹۹ عملي نمايد. اتفاقی‌ كه با توجه به اصلاح نشدن ساختارهای‌ مالی‌ دو باشگاه و پيش بينی‌ نكردن منابع درآمدی‌ پايدار، تبعات قابل توجهی در پی‌ خواهد داشت.

مسیر اقتصاد/ دو باشگاه مردمی‌ استقلال و پرسپوليس كه در مجموع بيش از ۵۰ ميليون هوادار دارند و نتايجشان تأثيرات اجتماعی‌ بزرگی‌ در جامعه می‌ گذارد، چند سالی‌ است در پيچ و خم خصوصی‌ سازی‌ گرفتار آمده اند و دولت ها با توجه به هزينه های‌ بالای‌ آن ها، به دنبال خلاص شدن از دستشان هستند.

خصوصی‌ سازی‌ اين دو باشگاه چندین بار تا مرحله اجرايی‌ شدن پيش رفت و حتی‌ يك بار مزايده واگذاری‌ آن ها انجام گرفت؛ اما به دليل حساسيت واگذاری‌ اين دو باشگاه، خصوصی‌ سازی‌ ملغی‌ اعلام شد و استقلال و پرسپوليس همچنان دولتی‌ باقی‌ ماندند.

خصوصی‌ سازی‌ استقلال و پرسپوليس اما اين بار توسط دولت دوازدهم و از طريق بازار سرمايه در حال پيگيری‌ است و به نظر می‌ رسد دولت در تحقق اين هدف و خلاص شدن از دست اين دو باشگاه جدی‌ است.

بدهی‌ ۱۹۰ ميليارد تومانی‌ پرسپوليس و استقلال

جديت دولت در خصوصی‌ سازی‌ استقلال و پرسپوليس ستودنی‌ است اما واگذاری‌ اين دو باشگاه پيش نياز هايی‌ دارد كه دولت بايد قبل از اجرايی‌ شدن خصوصی‌ سازی‌، آن ها را عملياتی‌ نمايد.

اولين موردی‌ كه قبل از خصوصی‌ سازی‌ لازم است تعيين تكليف شود، بدهی‌ های‌ دو باشگاه است. طبق اعلام ابوالقاسم شمسی معاون سازمان خصوصی سازی در آخرین صورت‌های مالی که در تیرماه سال ٩٨ به تصویب مجمع رسیده، زیان انباشته باشگاه استقلال ۱۵۵میلیارد تومان و مبلغ بدهی‌ این باشگاه ۱۹۰ میلیارد تومان است كه ۵۶ میلیارد تومان از آن بدهی‌ مالیاتی است.

در باشگاه پرسپولیس نیز سود و زیان انباشت شده شرکت، طبق صورت‌های مالی خرداد ٩٨، ۱۳۵ میلیارد و جمع بدهی‌های آن مشابه باشگاه استقلال ۱۹۰ میلیارد تومان است كه از این مبلغ، ۷۵ میلیارد تومان آن بدهی مالیاتی است.[۱]

در سال گذشته نسبت به سروسامان دادن بدهی‌ دو باشگاه اقدام خاصی‌ صورت نگرفت و همچنان مشكل بدهی‌ های‌ داخلی‌ و خارجی‌ متعدد آن ها به قوت خود باقی‌ ماند تا هر روز خبر شكايت بازيكنان خارجي دو باشگاه و محكوميت استقلال و پرسپوليس در فيفا به گوش برسد.

اما در سال جاری دولت برای‌ سرو سامان دادن به اين بدهی‌ ها جدی‌ به نظر می‌ رسد. به گفته رئيس سازمان خصوصی‌ سازی‌ در فروردين ماه ۹۹، بدهی‌ های‌ دو باشگاه قبل از واگذاری‌ تعيين تكليف خواهند شد. تعیین تکلیف بدهی ها یکی از پیش‌نیازهای اساسی خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس است و انتظار می‌رود دولت در اجرای این وعده خود ثابت قدم باشد.

درآمدهايی‌ كه كفاف هزينه ها را نمی‌ دهد

به گفته افشين داوری‌ مدیر کل امور باشگاه‌های وزارت ورزش طی دو فصل ۹۶ – ۹۵ و ۹۷ – ۹۶ درآمدزایی هر یک از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سالانه بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان بوده است. البته در مورد رقم دقیق میزان درآمدها اختلاف نظرهایی میان اسپانسر و باشگاه‌ها وجود دارد اما به طور میانگین این رقم برای هر دو باشگاه وجود داشت.[۲]

ايرج عرب مدير عامل سابق پرسپوليس در ۱۹ خرداد ۹۸، ميزان هزينه های‌ سالانه باشگاه را حدود ۱۱۰ میلیارد تومان و مجموع درآمد‌ها را حدود ۶۱ میلیارد تومان عنوان كرد. يعنی‌ پرسپوليس سالانه بيش از ۵۰ ميليارد تومان بدهی‌ توليد می‌ كند. وضعيت استقلال هم از اين منظر بهتر نيست و آن هم بيش از ۴۰ تا ۵۰ ميليارد تومان بدهی‌ در سال توليد می‌ كند.

بنابراين درآمد های‌ دو باشگاه كفاف هزينه های‌ سالانه آن ها را نمی‌ دهد و بايد درآمد سالانه دو باشگاه از محل حق پخش تلويزيونی‌، بليت فروشی‌، اسپانسرينگ، تبليغات محيطی‌ و برندينگ افزايش يابد تا پرسپوليس و استقلال آماده واگذاری‌ شوند.

تبعات خصوصی‌ سازی‌ استقلال و پرسپوليس قبل از اصلاح ساختار مالی‌

با توجه به شرايط مالی‌ حاكم بر دو باشگاه، زيان انباشته ای‌ كه دارند و عدم كفاف درآمد هاي سالانه، در صورت خصوصی‌ سازی‌، دو باشگاه با مشكلات عديده مديريتی‌ و عملياتی‌ روبرو خواهند شد و حتی‌ بقای‌ آن ها به خطر خواهد افتاد كه تبعات اجتماعی‌ بزرگی‌ درپی‌ خواهد داشت. بنابراين دولت قبل از واگذاری‌ اين دو باشگاه بايد حتما نسبت به اصلاح ساختار مالی‌ پرسپوليس و استقلال اقدام نمايد تا دو باشگاه آمادگي لازم براي خصوصی‌ سازی‌ را كسب نمايند.

پينوشت:

[۱] خبرگزاری‌ آی‌ اسپورت: كد خبر ۵a367450d9ff

[۲] خبرگزاری‌ مهر: كد خبر ۴۶۳۴۹۷۳

انتهای‌ پيام/ دولت و حاكميت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.