۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۷۱۹ ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دکتر شاکری عضو هیئت علمی و مسئول بسیج اساتید دانشگاه امیرکبیر گفت: از ابتدا «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» شعارهای اصلی انقلاب اسلامی بوده‌اند و نظام در طول دهه‌های اخیر در تحقق این سه شعار اساسی کارنامه موفقی داشته است. جمهوری اسلامی ایران امروز مستقل ترین کشور جهان است و شعار آزادی نیز تا حد قابل قبولی در ابعاد داخلی و خارجی محقق شده است. علاوه بر این جمهوری اسلامی توانسته به خوبی دو شعار جمهوریت و اسلامیت را ترکیب نموده و مدل حکومتی مبتنی بر ولایت فقیه را به جهانیان معرفی نماید.

دکتر شاکری عضو هیئت علمی و مسئول بسیج اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: ما از ابتدای انقلاب اسلامی سه شعار اصلی داشتیم که توسط مردم و امام خمینی(ره) گفته و به عنوان یک مطالبه پیگیری می شد. این سه شعار اساسی عبارتند از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی.

ایران اسلامی، مستقل ترین کشور امروز جهان

شاکری در بیان میزان پیشرفت در آرمان های انقلاب گفت: به لطف خدا شعار «استقلال» به طور کامل برقرار شده است. هیچ یک از تصمیم گیری های داخلی و خارجی، انتصابات مسئولین، مراودات بین المللی و به طور کلی هیچ کدام از اقدامات تجاری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داخلی و بین المللی ما تابع هیچ کشور و هیچ قدرت جهانی نیست.

وی افزود: لذا مستقل ترین کشوری که در حال حاضر صرفا متکی بر خودش و برای خودش تصمیم می گیرد جمهوری اسلامی ایران است. حال آن که تا قبل از انقلاب اسلامی، بیش از ۶۰ هزار مستشار آمریکایی در کشور حضور داشتند و علاوه بر این که همه هزینه آن ها به عهده دولت ایران بود، در سطح مجلس، هیئت دولت، مدیران، کارهای بزرگ اقتصادی، توسعه های تجاری و غیره کلا با دستور و تایید آمریکا انجام می شد. این ها در کتاب های زیادی که خاطرات اطرافیان دربار است به خوبی گفته شده است.

تحقق شعار آزادی در بعد داخلی و خارجی

عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر تصریح کرد: در خصوص شعار «آزادی» نیز از لحاظ بعد خارجی، بخاطر این که مستقل هستیم، در دنیا آزاد هم هستیم، یعنی کشور ما به هر شکلی که بخواهد می تواند روابطش را با کشور های دیگر تنظیم کند. از لحاظ بعد داخلی هم سلایق گوناگونی طی این ۴ دهه انقلاب در دولت حاکم بوده و سکان اجرایی کشور را بدست داشته، از چپ چپ تا راست تا میانه رو تا متمایل به جناح راست تا حامی مستضعفان و پایین دستان که همه این ها توسط مردم انتخاب شدند و مردم در همه انتخابات ها آزادند تا مسئولین مجلس، دولت، شورای شهر و غیره را انتخاب کنند.

وی افزود: ما یکی از پر انتخابات ترین کشورهای دنیا هستیم. به طور متوسط ما سالی ۱ الی ۱.۵ انتخابات برگزار کرده ایم. در واقع غیر از دولت موقت، همه دولت های ما براساس قانون اساسی و انتخابات حاکم شده اند. در نشریات و مطبوعاتی هم که به طور حضوری و کتبا چاپ و توزیع می شوند طیف های مختلفی از اظهارنظرهای گوناگون سیاسی را مشاهده می کنیم. در دانشگاه ها تفکرات و جبهه ها و سلیقه های گوناگونی تحت عنوان تشکل های دانشجویی فعالیت های مستمر و گسترده ای دارند.

دکتر شاکری گفت: در انتخاباتی که در داخل کشور انجام می شود رقابت های سنگینی بین طیف ها و سلایق گوناگون برقرار است که در هر دوره یکی از این سلایق توانسته نظر مردم را به خود جلب کند. حتی فراتر از این ها در برخی نطق ها و سخنرانی ها و اظهارنظر ها، برخی افراد اظهار نظر هایی می کنند و در سایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر می کنند که به نظر می رسد زاویه اساسی با خواست عمومی مردم دارد؛ از این حیث هم که آزادی بیان و آزادی فعالیت های اجتماعی در کشور به نحو گسترده ای در کشور برقرار است.

الگوی ولایت فقیه در جمهوری اسلامی

وی افزود: در جمهوری اسلامی ما یک مدلی را بر مبنای ولایت مطلقه فقیه ارائه دادیم که آن را منبعث از آموزه های دینی خودمان و اهل بیت می دانیم و سعی کرده ایم این آموزه های دینی را در چهارچوب های مدیریتی و تصمیمات قانونی پیاده کنیم و به منصه ظهور برسانیم.

جمهوریت تا چه حد در کشور محقق شده است

مسئول بسیج اساتید دانشگاه امیرکبیر درخصوص تحقق شعار جمهوری اسلامی نیز گفت: جمهوریت با حضور مردم تحقق می یابد و اسلامیت با وجود فقهای شورای نگهبان و بررسی قوانینی که در مجلس تصویب می شود و مطابقت آن ها با قانون و شرع اعمال نظر می کنند و از این حیث جمهوری اسلامی و ترکیب این دو به خوبی برقرار است.

وی افزود: علاوه بر این نظارت مطلقه مقام ولایت فقیه آن سیاست های کلان و اصلی را در هدایت کشور به پیش به عهده دارد و در این چهار دهه انقلاب، هم در زمان حضور امام (ره) و هم در زمان حاضر که مقام معظم رهبری سکان دار ولایت عظمای فقیه هستند، در برهه های گوناگونی کشور را از ورطه های مختلفی که احتمال داشت کیان هر کشوری را به هم بزند به سلامتی عبور داده است و به نظر می آید که وجه اسلامی اش هم توانسته خودش را محقق کند البته ما تا جامعه و تمدن اسلامی فاصله داریم. الآن در مرحله دولت اسلامی هستیم. امیدواریم که به آن سمت هم حرکت کنیم.

انتهای پیامفرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.