۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۷۹۵۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ دسته: روغن و دانه های روغنی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت هند به منظور کاهش وابستگی به واردات روغن، اقدام به افزایش تعرفه واردات روغن پالم کرده است تا از این طریق بتواند انگیزه کشاورزان را برای تولید داخلی دانه های روغنی افزایش دهد. در این راستا صنایع روغن‌کشی هند ضمن حمایت از تصمیم دولت، خواستار به کارگیری درآمد حاصل از افزایش تعرفه واردات روغن برای حمایت از افزایش تولید دانه های روغنی شدند.

به گزارش مسیر اقتصاد هند دومین کشور پرجمعیت جهان برنامه های مختلفی را برای تولید محصولات کشاورزی جهت تامین امنیت غذایی اجرا می کند. دولت هندوستان همواره حمایت از تولید محصولات اساسی نظیر گندم، برنج و دانه های روغنی را در دستور کار داشته است. حمایت از تولید دانه های روغنی در هند برای کاهش وابستگی به واردات روغن طی سال های اخیر افزایش یافته و اخیرا دولت نیز برنامه هایی برای بهبود وضعیت تولید داخلی این محصولات داشته است. در حال حاضر سرانه مصرف روغن نباتی در هند به بیش از ۱۸ کیلوگرم در سال می رسد.

بر اساس گزارش های آماری، بیش از ۶۰ درصد روغن مصرفی در هند از طریق واردات تامین می شود و کشاورزان هندی سهم کمتری در بازار روغن نباتی این کشور دارند. روغن پالم و سویا عمده روغن مصرفی مردم هند را تشکیل می دهند.

افزایش تعرفه واردات پالم در هند به منظور حمایت از تولید دانه های روغنی

دولت هند به منظور افزایش سهم تولید داخلی در تامین نیاز روغن این کشور اقدام به افزایش تعرفه واردات و کاهش هزینه های تولید کرده است. طبق اعلام مقامات هندی اجرای این برنامه ها باعث افزایش تولید دانه های روغنی تا سال ۲۰۲۳ خواهد شد.

پالم وارداتی بیش از ۴۵ درصد روغن مصرفی در هند را تشکیل می دهد به همین منظور دولت برای افزایش انگیزه کشاورزان اقدام به افزایش تعرفه واردات این محصول کرده است.

بررسی ها نشان می دهد افزایش تعرفه واردات روغن پالم به ۴۴ درصد کمک شایانی به کشاورزان این کشور در جهت بهبود تولید دانه های روغنی خواهد کرد. از سویی دیگر دولت از محل درآمد حاصل از این افزایش تعرفه گمرکی، حمایت های مختلفی از کشاورزان خواهد داشت.

حمایت صنایع روغن کشی هند از تصمیم دولت برای افزایش تعرفه واردات

اخیرا بررسی ها نشان می دهد با افزایش تعرفه واردات روغن پالم در هند، قیمت روغن های نباتی با افزایش چند درصدی مواجه شده است. به عنوان مثال قیمت پالم وارداتی در هند حدود ۳۵ تا ۴۷ درصد رشد داشته و این موضوع باعث نگرانی برخی از مقامات دولتی شده است.

علیرغم افزایش قابل توجه قیمت روغن های نباتی در بازار هند اما صنایع روغن کشی این کشور از اقدام دولت در جهت افزایش تعرفه روغن های وارداتی حمایت کرده و خواستار تداوم اجرای این سیاست شده است.

بر اساس اعلام این صنایع، دولت می تواند درآمد حاصل از افزایش تعرفه واردات روغن پالم را صرف حمایت از تولید دانه های روغنی کند. به همین منظور دولت درآمد ۴.۲ میلیارد دلاری از محل افزایش تعرفه واردات پالم داشته است که این میزان درآمد با افزایش قیمت جهانی پالم به ۵.۶ میلیارد دلار نیز خواهد رسید.

خودکفایی هند در تولید دانه های روغنی تا سال ۲۰۳۰

طبق اعلام موسسه تحقیقاتی DGTR، دولت هند برنامه‌ی بلندمدت برای افزایش درآمد کشاورزان و خودکفایی در تولید دانه های روغنی تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار دارد که افزایش تعرفه واردات قدم اول این برنامه است.

استراتژی دولت هند به منظور تامین روغن های خوراکی، بهداشتی و صنعتی از طریق تولید دانه های روغنی نظیر سویا، کلزا، گلرنگ، آفتابگردان، بادام زمینی، کنجد، خردل، کتان، پنبه، نارگیل خواهد بود.

بر اساس اعلام دولت هند علیرغم عدم افزایش سطح اراضی کشاورزی مخصوص دانه های روغنی اما تولید در واحد سطح این محصولات به دلیل استفاده از بذور جدید بهبود یافته است. انتظار می رود با حمایت دولت از تولید بذور جدید و کاهش هزینه های تولید، رشد تولید این محصولات با افزایش مناسبی روبرو شود.

منابع:

اسپوتنیک

لایومینت

رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.