۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۳۴۱۰ ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

سازمان تجارت جهانی پس از ۶ سال حکم نهایی خود را درخصوص پرونده شکایت چین از محدودیت‌های تجاری آمریکا اعلام کرد. اما این حکم مورد انتقاد هردو طرف قرار گرفته است و نشان می‌دهد عملا شکایت در WTO فایده‌ای برای کشورهای جهان ندارد. طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده‌های تجاری، یکی از نقاط ضعف بزرگ سازمان تجارت جهانی است که موجب می‌شود عملا کشورها به جای دل خوش کردن به این سازمان، از ابتدا به اقدام متقابل علیه کشورهای قانون شکن روی بیاورند.

به گزارش مسیر اقتصاد در ابتدای ماه جاری میلادی سازمان تجارت جهانی پس از گذشت بیش از ۶ سال از روند بررسی پرونده شکایت چین از آمریکا، درخصوص وضع محدودیت‌های تجاری غیرقانونی، بالاخره حکم نهایی خود را صادر کرد. حکم صادر شده از سوی WTO به سود کشور چین است و به این کشور اجازه اقدام متقابل و وضع تعرفه واردات بر حدود ۳.۶ میلیارد دلار کالای آمریکایی را می‌دهد.

انتقاد هردو طرف از حکم نهایی WTO

با وجود این حکم صادر شده از سوی سازمان تجارت جهانی مورد انتقاد هر دو کشور آمریکا و چین قرار گرفته است.

آمریکایی‌ها معتقدند WTO نباید به چین اجازه وضع تعرفه واردات بر کالاهای آمریکایی را بدهد؛ دولت چین نیز معتقد است در این پرونده به آنچه مستحق آن بوده نرسیده است. مقامات چینی معتقدند WTO باید اجازه وضع تعرفه بر واردات بیش از ۷ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را به آن‌ها میداده است.

وضع محدودیت‌های ضد دامپینگ از سوی آمریکا خلاف قواعد WTO

در این پرونده که نزدیک به ۶ سال قبل از سوی چین در سازمان تجارت جهانی مطرح شده است، آمریکا متهم شده است که برخلاف قواعد WTO، اقدام به وضع محدودیت‌های ضد دامپینگ یا ضد بازارشکنی بر محصولات چینی نموده است.

وضع محدودیت‌های ضد دامپینگ در طول سال‌های اخیر بارها از سوی دولت آمریکا در دستورکار قرار گرفته است که در بسیاری از موارد با قواعد سازمان تجارت جهانی همخوانی ندارد.

علاوه بر این در طول سال‌های اخیر آمریکا روش جدیدی را در زمینه سنجش بازارشکنی دیگر کشورها در بازار داخلی خود دردستورکار قرار داده است که نتیجه آن افزایش میزان اعمال محدودیت‌های تجاری علیه دیگر کشورها، خصوصا کشور چین بوده است.

صدور حکم پس از ۶ سال نشانه بی فایده بودن نهاد داوری WTO

نکته مهم درخصوص حکم اخیر WTO در پرونده شکایت چین از آمریکا، طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده‌هاست. این پرونده در سال ۲۰۱۳ از سوی چین تشکیل شده و حکم اولیه آن در سال ۲۰۱۶ از سوی سازمان تجارت جهانی صادر شده است؛ اما به دلیل درخواست بازبینی پرونده از سوی آمریکا باردیگر صدور حکم نهایی به تعویق افتاده و در مجموع بیش از ۶ سال از زمان شروع پرونده تا صدور حکم نهایی به طول انجامیده است.

طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده‌های تجاری، یکی از نقاط ضعف بزرگ سازمان تجارت جهانی است که موجب می‌شود عملا کشورها به جای دل خوش کردن به این سازمان، از ابتدا به اقدام متقابل علیه کشورهای قانون شکن روی بیاورند.

امکان اقدام متقابل دستاورد ۶ سال معطلی چین برای صدور حکم WTO

نکته مهم دیگر اینکه در اینکه در این پرونده در نهایت سازمان تجارت جهانی نتوانسته است آمریکا را به برداشتن محدودیت‌های تجاری و یا پرداخت جریمه محکوم نماید؛ بلکه تنها دستاورد چین از این شکایت، فراهم شدن امکان اقدام متقابل علیه آمریکا بوده است.

درحالیکه اگر کشورها فارغ از سازمان تجارت جهانی اقدام به انعقاد توافقات تجاری دوجانبه نمایند، در صورت تخلف یکی از طرفین از تعهدات خود، کشور مقابل می‌تواند در اولین فرصت به اقدام متقابل مبادرت ورزد.

منبع: بلومبرگ plink.ir/ziefC

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.