۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۱۸۴۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴ دسته: کشاورزی
۰

نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران عنوان کرد: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی پیشرفتی نداشته و رشد در این زمینه منفی بود زیرا جاذبه بخش های دیگر بیشتر از کشاورزی بوده و این بخش نیازمند حمایت های ویژه با بسته های سرمایه گذاری و تسهیلات کم بهره است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد وجود دشت‌های حاصلخیز در کردستان به ویژه در شهرستان‌های دهگلان و قروه و بخشی هم در سقز سبب شده که این استان از نظر زراعت و تولید سیب‌زمینی به عنوان یکی از قطب‌های تولید این محصول محسوب شود.

سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیاز به حمایت دولت دارد

محمدرحیم نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد عنوان کرد: استان کردستان با ظرفیتی که دارد در تولید گندم رتبه دوم را کسب کرده و این نشان از تلاش کشاورزان و جهاد کشاورزی برای این استان است. با وجود این سرمایه گذاری در بخش کشاورزی پیشرفتی نداشته و رشد در این زمینه منفی بود زیرا جاذبه بخش های دیگر بیشتر از بخش کشاورزی است و این بخش نیازمند حمایت های ویژه با بسته های سرمایه گذاری و تسهیلات کم بهره است.

وی خواهان تجدید نظر در نرخ تضمینی محصولات کشاورزی شد و گفت: به منظور تامین امنیت شغلی کشاورزان می طلبد نرخ تضمینی محصولات کشاورزی متناسب با نرخ ارز و محصولات جهانی افزایش داشته باشد.

عدم توقف صادرات کالا و محصولات کشاورزی

وی خواستار عدم توقف صادرات کالا و محصولات کشاورزی شد و افزود: این مهم نباید با احکام دستوری متوقف شود. درآمد ناشی از سرمایه گذاری خارجی به عنوان یک پشتیبان و تشویق برای سرمایه گذاران می تواند از استان و کشور خارج شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب‎زمینی ایران با اشاره به اینکه مشوق‎های صادراتی باید به صادرکننده واقعی داده شود، افزود: اگر این مهم محقق شود ثبات صادراتی خواهیم داشت.

ارائه آمار و اطلاعات از نیاز بازار به کشاورزان وظیفه دولت است

نیازی بر لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی در مراکز تولید تاکید کرد و گفت: شناسایی کشاورزان پتانسیل‎دار، تولید بذر سالم، رصد سطح زیرکشت، رصد بازار، ارتباط بازار و تولید، کاهش تولیدصادرات و صنعت باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در استان کردستان سیب زمینی برداشتی مستقیم از مزرعه به صورت فله‌ای صادر می‌شود که این امر باعث لطمه به تولید خواهد شد چراکه بدون بازبینی آفات قرنطینه‌ای و با مشکلات فسادپذیری صادر می‌شود که افت محصول در بازارهای صادراتی را در پی خواهد داشت.

توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی ضروری است

نیازی گفت: یکی از زنجیره‎های تولید که می‏تواند تولید انواع محصولات صنعتی و کشاورزی را از نظر اقتصادی به صرفه و تولید آن را توجیه کند، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری کننده است، خام‌فروشی در هر رشته‌ای در نهایت به ضرر تولیدکنندگان است و موجب هدر رفت منابع می‎شود.

نیازی تصریح کرد: باید بین هزینه تولید و قیمت فروش تناسب و تعادلی وجود داشته باشد تا نه کشاورز و نه مصرف‌کننده ضرر نکنند چون وقتی کشاورز برایش صرف نکند، نمی‌کارد، وقتی هم با کاهش تولید مواجه شویم، قطعا قیمت در بازار افزایش پیدا می‌کند و مردم متضرر می‌شوند در واقع کاهش قیمت سیب‌زمینی به ضرر تولید‌کننده است و می‌تواند در سال آینده کمبود این محصول در کشور را ایجاد کند در واقع هر چه قیمت محصول کاهش پیدا کند، رغبت کاشت در کشاورزان از بین می‌رود.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.