۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۶۰۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴ دسته: دولت و حکمرانی
۰

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با بیان اینکه کاهش شکاف طبقاتی میان مردم و مسئولین، شرط استمرار رشد و توسعه جوامع کنونی است، تصریح کرد: با ایجاد شفافیت و تعریف فرآیندی سیستماتیک، رانت‌های دولتی حذف خواهد شد.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد در طول چهل سال اخیر، جمهوری اسلامی ایران توانسته است دستاوردهای قابل توجهی در عرصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی بدست آورد. بسیاری از کارشناسان داخلی و بین المللی اذعان دارند که «کاهش قابل توجه فقر و بهبود وضعیت نابرابری اقتصادی» یکی از دستاوردهای مهم کشور در طول دهه های اخیر بوده است.

اما در طول سال های اخیر و به دلیل پیروی از سیاست های اقتصادی غلط، این دستاورد مهم با تهدیداتی مواجه شده و لازم است برای تداوم روند کاهش نابرابری اقتصادی، اصلاحاتی در دستور کار قرار بگیرد. یکی از تهدیدهای این مسیر غلط، کاهش اعتماد مردم به تدابیر اقتصادی دولت و ایجاد شکاف طبقاتی میان مردم و مسئولین است.

بروز روحیه مال اندوزی به دلیل چسبندگی برخی مسئولین به مقام

دکتر حامد قادرزاده استاد دانشگاه کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد عنوان کرد: در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، شعار و تلاش اصلی، ایجاد همدلی و هماهنگی و تلاش برای رفع شکاف طبقاتی بود و این مهم حتی در شرایط جنگ تحمیلی رعایت شد و مردم مسئولین را از خود می‌دانستند و شرایط فکری حاکم بر مسئولین نیز در چارچوب خدمت و خدمت‌گذاری تعریف می‌شد.

وی با بیان اینکه به تدریج به دلیل چسبندگی برخی مسئولین به پست و مسئولیت، روحیه قدرت طلبی و مال‌اندوزی ظهور و بروز پیدا کرد، گفت: اگر انسان به طور مرتب مورد هدایت و بعضا سرزنش قرار نگیرد، به تدریج از ریل خارج و به مرور حس برتری طلبی وی جایگزین روح خدمت‌گذاری می‌شود و این تغییر چنان نهادینه می‌گردد که نه فقط تبدیل به حقی ذهنی برای فرد می‌شود بلکه برای حفظ آن به شدت مبارزه می‌کند.

برتری جویی برخی مسئولین عامل شکاف طبقاتی میان مردم و مسئولین

قادرزاده افزود: به عنوان نمونه می‌توان به تلاش‌های فزاینده برخی از مسئولین در رقابت‌های انتخاباتی به منظور حفظ جایگاه خود اشاره نمود، این روند چنان پر رنگ شد که رقابت رنگ باخت و تخریب جایگزین گردید.

وی تاکید کرد:با کمال تاسف شکاف طبقاتی میان مردم و جمعی از مسئولین وجود دارد و حتی برخی از مسئولین به صورت علنی خود را برتر می‌دانند.

شفافیت منجر به حذف رانت‌ها و کاهش شکاف طبقاتی می‌شود

قادر زاده در ادامه در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای کاهش این شکاف طبقاتی وجود دارد، گفت: آن چه مسلم است برابری شرط عدالت نیست بلکه قرار دادن هر چیزی و هر کسی در جای خود عدالت است.

وی یادآور شد: کاهش شکاف طبقاتی شرط استمرار رشد جامعه است و این میسر نیست جز با واگذار کردن مسئولیت ها به افراد توانمندمند و متواضع.

وی در پایان با بیان اینکه برای این مهم لازم است معیارهای قرار گرفتن در مسئولیت و پایبندی به آن‌ها شناسایی و تعریف گردد، گفت: از طرف دیگر بایستی زمینه حذف رانت‌ها در مسئولیت‌های دولتی فراهم گردد و این جز با ایجاد شفافیت و تعریف فرایندی جامع و سیستماتیک میسر نیست.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.