۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۳۵۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹ دسته: دولت و حکمرانی
۰

هرمان گِرِف، رئیس بزرگترین بانک روسیه و وزیر اقتصاد این کشور در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی معتقد است فعالیت نهادهای جهانی همچون صندوق بین‌المللی پول باید متوقف شود؛ این نهاد اکنون هیچ کاربردی برای کشورها ندارد و هیچ کشور و یا نهادی نباید وابسته به صندوق بین‌المللی پول باشد. به گفته وی در دوران پس از فروپاشی شوروی، روسیه به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی مجبور به استقراض از IMF شده است، اما به دلیل توصیه‌های سیاستی غیرکاربردی و غیرقابل اجرا، این کشور تصمیم می‌گیرد ۳ سال زودتر از موعد مقرر، بدهی خود به صندوق بین‌المللی پول را تسویه کند و از سال ۲۰۰۵ تا به حال هیچ تعاملی بین روسیه و IMF برقرار نبوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد هرمان گِرِف، رئیس اسبربانک روسیه، معتقد است صندوق بین‌المللی پول یک نهاد بی خاصیت است که نباید به شیوه فعلی به فعالیت خود ادامه بدهد.

اسبر بانک بزرگترین بانک روسیه است که از نظر گردش مالی سومین بانک بزرگ اروپا محسوب می‌شود. آقای گرف از سال ۲۰۰۷ میلادی رئیس اسبربانک بوده است و پیش از آن نیز در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، سابقه وزارت اقتصاد روسیه را در کارنامه دارد.

راهکارهای اقتصادی صندوق بین‌المللی پول کاربردی نیست

وی به تازگی در مصاحبه‌ای درخصوص عملکرد صندوق بین‌المللی پول در نظام پولی جهان گفته است: فعالیت نهادهای جهانی همچون IMF باید متوقف شود. به عقیده من این نهاد اکنون هیچ کاربردی برای کشورها ندارد و هیچ کشور و یا نهادی نباید وابسته به صندوق بین‌المللی پول باشد.

رئیس اسبربانک ادامه داد: ما سال‌هاست که درخصوص ضرورت تغییر ساختاری صندوق بین‌المللی پول صحبت می‌کنیم؛ ولی این سازمان از اصلاح ساختار عاجز است و همچنان راهکارهای اقتصادی قدیمی و غیرکاربردی را به کشورهای جهان پیشنهاد می‌کند.

قطع همکاری سریع روسیه با IMF به دلیل توصیه‌های غیرکاربردی

گرف که در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی وزیر اقتصاد روسیه بوده است، درخصوص سابقه همکاری این کشور و صندوق بین‌المللی پول گفت: بعد از فروپاشی شوروی، روسیه وضعیت اقتصادی مطلوبی نداشت و مجبور شد مبالغی را از IMF استقراض نماید. اما در ادامه این سازمان توصیه‌های اقتصادی غیرکاربردی را برای بهبود وضعیت روسیه مطرح کرد که مورد قبول مقامات روسی قرار نمی‌گرفت. به طور مثال در آن زمان نرخ مالیات در روسیه در حدود ۴۱ درصد بود ولی IMF انتظار داشت روسیه بازهم این میزان را افزایش دهد.

به گفته وی در ادامه روسیه از اجرای دستورات اقتصادی صندوق بین‌المللی پول سرباز می‌زند و به جای آن تصمیم می‌گیرد مبالغی که از این صندوق قرض گرفته را پیش از موعد بازگرداند. بر این اساس روسیه کل مبلغ ۳ میلیارد دلاری که در طول دوران بعد از فروپاشی شوروی از IMF قرض گرفته بود را سه سال زودتر از موعد و در سال ۲۰۰۵ به این صندوق باز می‌گرداند. از آن زمان تا به حال نیز کشور روسیه وارد تعامل مالی با صندوق بین‌المللی پول نشده است.

استقراض از IMF مستلزم اجرای سیاست‌های اقتصادی ناصحیح

از زمان تأسیس صندوق بین‌المللی پول در دوران پس از جنگ جهانی دوم، این نهاد وظیفه تأمین مالی کشورهای بدهکار و برنامه‌های توسعه‌ای کشورهای کمتر توسعه یافته و درحال توسعه را به عهده داشته است.

با وجود این بسیاری از کارشناسان اقتصادی و پولی معتقدند تقریبا در تمامی موارد، استقراض از صندوق بین‌المللی پول در نهایت به سود کشورها تمام نشده است؛ چراکه این صندوق بدون در نظر گرفتن پیش فرض‌های حاکم بر محیط اقتصادی کشورها، سیاست‌های ناصحیحی را به آن‌ها تحمیل کرده که عواقب نامطلوبی را درپی داشته است.‌

از این رو در شرایط کنونی استقراض از صندوق بین‌المللی پول به منظور پوشش نیاز مالی در کوتاه مدت، آخرین گزینه‌ای است که دولتمردان کشورهای درحال توسعه به آن می‌اندیشند. راهکارهایی همچون تلاش برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و یا توسعه تعامل مالی با کشورهای دوست و همسایه، از جمله مسیرهای جایگزینی است که امروزه از سوی کشورهایی همچون پاکستان، برای فرار از تعامل مالی با IMF و بازپرداخت سریعتر بدهی‌ها به این صندوق در دستور کار قرار می‌گیرد.

منبع: راشاتودی yon.ir/HoBWg

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.