 حضور کشورهای منطقه در اتحادیههای تجاری (۲)
                        
                        حضور کشورهای منطقه در اتحادیههای تجاری (۲)
                        یکی از اتحادیههای تجاری که کشورهای منطقه در آن عضویت دارند، «اتحادیه مدیترانه» است که از سال ۲۰۰۸، با حضور کشورهایی از سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا آ ...
 حضور کشورهای منطقه در اتحادیههای تجاری (۱)
                        
                        حضور کشورهای منطقه در اتحادیههای تجاری (۱)
                        تجارت خارجی با اتحادیه های تجاری و اقتصادی موجود در مناطق مختلف دنیا، بهویژه برای کشورهای درحال پیشرفتی مانند ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. اتح ...
 منطقه گرایی؛ پاسخی به سلطه جویی آمریکا و اروپا
                        
                        منطقه گرایی؛ پاسخی به سلطه جویی آمریکا و اروپا
                        در اواخر نیمه اول قرن بیستم نهادها و سازمانهای بینالمللی به تدریج شروع به پیدایش کردند. ابتدا تصور این بود که آنها با هدف کمک به کشورها و ملتهای ج ...
 در چارچوب الگوی منطقهگرایی
                        
                        در چارچوب الگوی منطقهگرایی
                        تجارت با کشورهای همسایه، از یکسو منجر به کاهش هزینههای مربوط به تجارت میشود و از دیگر سو، زمینه همکاری در دیگر ابعاد را برای کشورها فراهم میکند. «س ...
 نقش موافقتنامهها در افزایش تبادلات منطقهای
                        
                        نقش موافقتنامهها در افزایش تبادلات منطقهای
                        شمار موافقتنامههای تجاری درون منطقهای روز به روز در حال افزایش است. این موافقتنامهها علاوه بر فراهم کردن زمینه تشکیل انواع همگرایی اقتصادی و رشد ت ...
 افزایش تجارتِ درون منطقهای در شرق آسیا
                        
                        افزایش تجارتِ درون منطقهای در شرق آسیا
                        همگرایی ۱۰ کشور جنوب شرق آسیا در قالب «آسهآن»، یکی از موفقترین تجربههای منطقه گرایی در سطح جهان است که نزدیک به ۶ دهه سابقه دارد. کشورهای عضو آسهآ ...
 بررسی سیر تاریخی روابط بینالملل نشان میدهد
                        
                        بررسی سیر تاریخی روابط بینالملل نشان میدهد
                        در سالهای پایانی قرن بیستم افزایش تعاملات و وابستگی متقابل اقتصادی و امنیتی در اروپا به عنوان راهکاری مطمئن تجربه شد و نتایج مثبت حاصل از آن دیگر باز ...
 تجارت خارجی گام به گام توسعه پیدا میکند
                        
                        تجارت خارجی گام به گام توسعه پیدا میکند
                        تعميق همگرایی اقتصادی در یک منطقه به معنای افزایش وابستگی و یکپارچگی کشورهای آن منطقه است. این مهم به اتخاذ رویکردها و موضعگیریهای سیاسی، اقتصادی و ...
 تجارتِ تحریم ناپذیر چگونه امکانپذیر است؟
                        
                        تجارتِ تحریم ناپذیر چگونه امکانپذیر است؟
                        در دوره بعد از جنگ جهانی دوم اتحادیههای اقتصادی گوناگونی در سطوح و مناطق مختلف دنیا شکل گرفتهاند که طی آن کشورهایی با منافع اقتصادی مشترک توانستهان ...