یکی از اتحادیههای تجاری که کشورهای منطقه در آن عضویت دارند، «اتحادیه مدیترانه» است که از سال ۲۰۰۸، با حضور کشورهایی از سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا آ ...
تجارت خارجی با اتحادیه های تجاری و اقتصادی موجود در مناطق مختلف دنیا، بهویژه برای کشورهای درحال پیشرفتی مانند ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. اتح ...
در اواخر نیمه اول قرن بیستم نهادها و سازمانهای بینالمللی به تدریج شروع به پیدایش کردند. ابتدا تصور این بود که آنها با هدف کمک به کشورها و ملتهای ج ...
تجارت با کشورهای همسایه، از یکسو منجر به کاهش هزینههای مربوط به تجارت میشود و از دیگر سو، زمینه همکاری در دیگر ابعاد را برای کشورها فراهم میکند. «س ...
شمار موافقتنامههای تجاری درون منطقهای روز به روز در حال افزایش است. این موافقتنامهها علاوه بر فراهم کردن زمینه تشکیل انواع همگرایی اقتصادی و رشد ت ...
همگرایی ۱۰ کشور جنوب شرق آسیا در قالب «آسهآن»، یکی از موفقترین تجربههای منطقه گرایی در سطح جهان است که نزدیک به ۶ دهه سابقه دارد. کشورهای عضو آسهآ ...
در سالهای پایانی قرن بیستم افزایش تعاملات و وابستگی متقابل اقتصادی و امنیتی در اروپا به عنوان راهکاری مطمئن تجربه شد و نتایج مثبت حاصل از آن دیگر باز ...
تعميق همگرایی اقتصادی در یک منطقه به معنای افزایش وابستگی و یکپارچگی کشورهای آن منطقه است. این مهم به اتخاذ رویکردها و موضعگیریهای سیاسی، اقتصادی و ...
در دوره بعد از جنگ جهانی دوم اتحادیههای اقتصادی گوناگونی در سطوح و مناطق مختلف دنیا شکل گرفتهاند که طی آن کشورهایی با منافع اقتصادی مشترک توانستهان ...