۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۱۵۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱ دسته: مسکن
۰

عبداللهی، کارشناس مسکن در برنامه تیتر امشب ۱۹ مرداد با اشاره به سهم ۷۷ درصدی تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن طی سال‌های ۸۵ تا ۹۵، گفت: مهار سوداگری در بازار مسکن اولویت بیشتری نسبت به تولید مسکن دارد؛ چراکه در غیر اینصورت خانه‌های عرضه شده نیز به دست نیازمندان نمی‌رسد. بنابراین لازم است ابتدا با استفاده از ابزارهای مالیاتی همچون مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی مسکن، با سوداگری در این بخش مقابله شود.

گزارش مسیر اقتصاد مهندس حسین عبداللهی کارشناس مسکن شب گذشته در برنامه تیتر امشب گفت: سال قبل رکود تورمی در بازار مسکن را شاهد بودیم که ناشی از ورود سوداگران به بازار مسکن بود و سوداگران با گرفتن انحصار قیمتی، به صورت خودکار قیمت ها را بالا بردند.

ورود اجباری تقاضای خرید مسکن به تقاضای اجاره

عبداللهی درباره افزایش قیمت مسکن و تبعات آن گفت: افزایش قیمت مسکن موجب شده تا قدرت خرید مردم پایین بیاید و به دنبال آن برخی مردم وارد بازار اجاره شده اند.

او با بیان این که با افزایش قیمت مسکن، فشار تقاضا موجب افزایش اجاره‌بها می شود، افزود: سیاستگذاری درستی در بخش مسکن نداشته ایم و الان با کاهش تقاضا با رکود مواجهیم که سرمایه گذار و تولید کننده را از بازار مسکن خارج می کند؛ لذا بخش مسکن ثبات ندارد و این خوب نیست.

عبداللهی با اشاره به کاهش ۵۶ درصدی ساخت و ساز در بخش مسکن گفت: از سال ۹۰ به قبل هر ساله به طور میانگین ۸۰۰ هزار مسکن ساخته می شد. اما از آن به بعد هر سال به طور میانگین تنها ۳۳۰ هزار واحد ساخته شده است.

مهار سوداگری در بازار مسکن مهم‌تر از تولید آن است

این کارشناس با بیان این که ساخت و افزایش تولید مسکن و افزایش مبلغ تسهیلات، راه حل های موقت و کوتاه مدتند افزود: ۷۷ درصد تقاضاهای مسکن سوداگرانه است، طی سال ۸۵ تا ۹۵ ؛ ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن تولید و عرضه شده است اما فقط ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد از عرضه مسکن به متقاضیان مصرفی رسیده است و این نشان می دهد که تولیدِ تنها کافی نیست. هدف تولید باید اقشار متوسط و پایین باشد و مسکن به دست آنها برسد. بنابراین باید قبل از تولید مسکن، سوداگری را مهار کرد.

بلوکه شدن هزار هزار میلیارد تومان در خانه های خالی

عبداللهی گفت: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن خالی داریم که اگر عرضه شود همین هم از فشار تقاضا کم می کند. هزار هزار میلیارد تومان سرمایه در همین خانه‌های خالی بلوکه شده که اگر آزاد شود بخش مسکن را احیا می کند.

این کارشناس با بیان اینکه باید مالیات بر خانه های خالی از سوداگران گرفته شود، گفت: سوداگران و کسانی که سودشان در این اوضاع و احوال است مردم را از مالیات بر خانه های خالی و گران قیمت می ترسانند و باید این را هم گفت که نرخ مالیات باید آنقدر بالا باشد که هیچ احدی جرات فعالیت سوداگرانه در بخش مسکن نداشته باشد. در انگلستان از خانه های گران‌قیمت مالیات بسیار سنگین می گیرند که خودش درآمد هنگفتی برای دولت است.

عبداللهی در پایان گفت: متاسفانه هیچ عزمی برای سر و سامان داده به اوضاع بازار مسکن و اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه دیده نمی شود.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.