۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۵۵۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

استونی، کشور کوچکی با جمعیت ۱ میلیون نفری در اتحادیه اروپا است که مانند دیگر اعضای این اتحادیه دچار بحران جمعیتی حاصل از کاهش نرخ باروری شده‌است. این کشور با اتخاذ سیاست‌های تشویقی فرزندآوری و افزایش جمعیت، اعم از کمک‌هزینه‌های متنوع اقتصادی، سعی دارد خود را از بحران پیش رو برهاند یا دست کم از شدت آن بکاهد.

به گزارش مسیر اقتصاد استونی کشور کوچکی با جمعیت ۱ میلیون نفری در اتحادیه اروپا است که با وجود جمعیت کم، در بسیاری از شاخصه های جمعیتی به مانند دیگر کشورهای این اتحادیه است. جمعیت این کشور در سال ۱۹۵۵ تنها ۱.۱۵ میلیون نفر بوده که با افزایش ۱۵۰ هزار نفری هم اکنون به ۱.۳ میلیون نفر رسیده است.

نرخ باروری استونی در همین بازه از ۲.۰۶ به ۱.۶ رسیده و میانگین سنی مردم این کشور در این مدت از ۳۰ سال به بیش از ۴۱ سال افزایش یافته است. نرخ مهاجرت به استونی تا سال ۱۹۹۰ مثبت بوده و این کشور، مهاجرپذیر محسوب می شده است؛ اما از آن زمان تاکنون، با منفی شدن نرخ مهاجرت، مهاجرت تاثیر منفی روی جمعیت این کشور داشته است.

تداوم بحران جمعیتی استونی پس از ۲۰۵۰

براساس پیش بینی پایگاه اطلاعاتی worldometers، تا سال ۲۰۵۰ هرسال حدود ۱۰۰۰ نفر از این کشور مهاجرت خواهندنمود. میانگین سنی استونی در ۲۰۵۰ به بیش از ۴۷ سال خواهدرسید و نرخ باروری آن در این بازه افزایش یافته و به ۱.۸۱ می رسد؛ میزانی که بازهم کمتر از حد جانشینی است و موجب تداوم بحران جمعیتی استونی به شکل کاهش تعداد و افزایش میانگین سنی جمعیت پس از ۲۰۵۰ خواهدبود. براساس پیش بینی این پایگاه اطلاعاتی، جمعیت استونی تا ۲۰۵۰ به ۱.۱۴ میلیون نفر کاهش خواهدیافت که حتی از جمعیت سال ۱۹۵۵ نیز کمتر است.

با توجه به بحران جمعیتی که تهدیدی اساسی برای آینده اجتماعی و سیاسی استونی محسوب می شود، مسئولین این کشور در تلاش است با اتخاذ سیاست های مناسب از رشد جمعیت حمایت نموده و در برابر بحران جمعیتی مقاومت نماید.

سه نوع مرخصی فرزندآوری در استونی

در کشور استونی سه نوع مرخصی مربوط به فرزندآوری وجود دارد: مرخصی زایمان (ویژه مادران)، مرخصی پدران و مرخصی ویژه فرزندآوری که به والدین تعلق می گیرد.

  • مرخصی زایمان که بودجه آن با همکاری بیمه سلامت اعطا می شود، ۱۴۰ روز است و در این مدت حقوق کامل به زنان اعطا می شود. به مادرانی که به تازگی شاغل شده و کمتر از یک سال کار کرده باشند، حقوق حداقلی ۳۵۵ یورو در ماه (براساس نرخ ۲۰۱۴) پرداخت می شود.
  • مرخصی پدران که بودجه آن از محل مالیات تامین می شود، تا قبل از سال ۲۰۱۳ شامل ۱۰ روز کاری بوده و در این سال، به ۴۰ روز کاری افزایش یافته است. در این مدت حقوق مردان کامل پرداخت می شود.
  • مرخصی پدرومادرها که به مدت ۳ سال اعطا شده و از این مدت، ۴۳۵ روز با حقوق کامل است. بودجه لازم برای این نوع مرخصی نیز از محل مالیات تامین می شود.

پدر و مادر ها درصورت عدم استفاده از مرخصی، می توانند به جای آن کمک هزینه نقدی دریافت نمایند. این کمک هزینه نقدی برای مادران تا ۱۸ ماهگی کودک و برای پدران تا ۷۰ روزگی او قابل دریافت است.

کمک هزینه های متنوع فرزندآوری برای خانواده ها در استونی

کمک هزینه های فرزندآوری در این کشور هرسال با توجه به برنامه بودجه همان سال تعیین می شود و کمک های هرسال نباید کمتر از سال های قبل باشد. لازم به ذکر است که کمک های فرزندآوری خانواده ها در این کشور مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه نمی شوند.

در سال ۲۰۱۴، چندین نوع مزایا و کمک هزینه های دولتی برای خانواده ها وجود داشته است که شامل موارد زیر است:

  • کمک هزینه تولد فرزند به مبلغ ۳۲۰ یورو یا ۱۰۰۰ یورو برای فرزندان چندقلو؛
  • حق اولاد به مبلغ ۱۹.۸ یورو برای اولین و دومین فرزند و ۷۶.۷۲ یورو برای فرزندان سوم و پس از آن؛
  • کمک هزینه نگهداری از فرزند؛
  • کمک هزینه های فرزندآوری برای پدرومادرهای تنها به مبلغ ۱۹.۱۸ یورو؛
  • کمک هزینه فرزندان سربازان وظیفه به مبلغ ۴۷.۹۵ یورو؛
  • کمک هزینه تکمیلی مراقبت از فرزند به مبلغ ۱۹۱.۸ یورو (این مبلغ از سال ۲۰۰۸ تاکنون تغییر نکرده است)؛
  • کمک هزینه شروع زندگی مستقل به مبلغ ۳۸۳.۶ یورو؛
  • کمک هزینه فرزندخواندگی به مبلغ ۳۲۰ یورو؛
  • کمک های ویژه خانواده های دارای ۷ فرزند یا بیشتر به مبلغ ۱۶۸.۷۴ یورو؛
  • کمک هزینه خانواده های کم درآمد به مبلغ ۹.۵۹ یورو برای خانوارهای تک فرزند و ۱۹.۱۸ یورو برای خانوارهای دارای ۲ یا چند فرزند.

تعویق ازدواج در استونی، عامل تشدید بحران جمعیتی

در طول دهه ۱۹۹۰، در نتیجه سیاست های اتخاذ شده در استونی، بسیاری از مردم ازدواج خود را به تاخیر انداختند و در نتیجه میانگین سن ازدواج در این کشور بیش از ۳ سال افزایش یافت. در سال ۲۰۰۲، میانگین سنی ازدواج مردان به ۲۸.۲ و میانگین سنی زنان به ۲۵.۵ سال رسید. نرخ ازدواج کلی در کشور نیز به ۰.۳۵ کاهش یافت که یکی از کمترین نرخ های ازدواج در اروپا است.

تعویق سن ازدواج استونیایی ها و مهم تر از آن، کاهش نرخ ازدواج را می توان یکی از علل کاهش نرخ باروری در میان مردم این کشور دانست. از آن جا که معمولا فرزندآوری در روابط رسمی در قالب ازدواج انجام می شود، تضعیف ازدواج و تعویق آن می تواند به کاهش فرزندآوری در میان مردم منجر شود.

منابع:

پایگاه اطلاعاتی yon.ir/y8kcq ،worldometers

سایت یابنده و آرشیو منابع جمعیت اروپا، yon.ir/pYDNP

انتهای پیاماقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.