۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۰۱۳ ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶ دسته: کشاورزی
۰

هاشمی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران با تایید کاهش میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته، گفت: پائین بودن قیمت اعلامی گندم از سوی دولت، مصرف این محصول در خوراک دام و ذخیره گندم در انبارهای کشاورزان به امید افزایش قیمت طی ماه های آتی از جمله دلایل اصلی کاهش میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری است. کاهش خرید تضمینی گندم درحالیست که در سال جاری به دلیل افزایش بارش‌ها، میزان تولید در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

عطاله هاشمی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم در سال جاری گفت: خوشبختانه میزان تولید گندم در سال جاری با توجه به وضعیت مناسب بارش ها در سال گذشته افزایش پیدا کرده است و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران تصریح کرد: میزان تولید گندم در سال زراعی جاری با توجه به آمارهای اعلامی از سوی مسئولین وزارت جهاد کشاورزی به بیش از ۱۴ میلیون تن هم می رسد. هر چند وضعیت خرید تضمینی گندم در سال جاری به دلیل شرایط موجود در کشور با اشکالاتی مواجه شده است.

وی تصریح کرد: علیرغم تذکرات داده شده از سوی تشکل های کشاورزی برای مدیریت بهتر خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری، اما متاسفانه دولت اعتنایی به این موضوعات نکرد تا میزان خرید تضمینی گندم کاهش پیدا کند.

۳ دلیل اصلی کاهش خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری

هاشمی در خصوص وضعیت خرید تضمینی گندم در سال جاری گفت: بر اساس آمارهای اعلامی از سوی مسئولین وزارت جهاد کشاورزی میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری کاهش یافته به نحوی که تا اوسط تیر ماه سال جاری حدود ۳.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران اظهار داشت: از جمله دلایل کاهش میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری می توان به پائین بودن قیمت اعلامی گندم از سوی دولت، مصرف این محصول در خوراک دام و ذخیره گندم در انبارهای کشاورزان به امید افزایش قیمت طی ماه های آتی اشاره کرد. از سویی دیگر تا کنون گزارشی از وضعیت قاچاق گندم اعلام نشده است و با توجه به وضعیت بازارهای داخلی بعید به نظر می رسد در سال جاری قاچاق گندم انجام شود.

وی افزود: خرید مستقیم گندم از کشاورزان توسط صنایع و کارخانجات آردسازی نیز یکی دیگر از دلایل کاهش میزان خرید تضمینی گندم است. میزان مصارف صنایع، کارخانجات ماکارونی و بیسکوئیت سازی به بیش از ۳ میلیون تن می رسد. به اعتقاد بنده این بخش از گندم مصرفی در صنایع باید به صورت کشت قراردادی پیش از شروع فصل کشت توسط کارخانجات خریداری شود.

لزوم اصلاح قانون خرید تضمینی به منظور تعیین درست قیمت گندم

هاشمی در خصوص روش های ساماندهی وضعیت خرید تضمینی گندم طی سال های آینده نیز گفت: با توجه به بررسی های انجام شده باید قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی به صورت مناسب اصلاح شود تا مشکلات کنونی درسال های آینده وجود نداشته باشد. در اصلاح این قانون باید اختیارات وزیر جهاد کشاورزی برای تعیین نهایی قیمت گندم افزایش یابد و چنانچه قیمت به صورت مناسب توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین نشود، مجلس می تواند به دلیل عدم اجرای صحیح قانون، وزیر را استیضاح کند.

وی در پایان تاکید کرد: قیمت پیشنهادی بنیاد توانمندسازی گندم کاران در سال زراعی جاری حدود ۲۵۰۰ تومان بود و طبق هماهنگی های به عمل آمده، تلاش می شود تشکل های کشاورزی و تولیدکنندگان در روند قیمت گذاری این محصول در سال آینده سهم بیشتری داشته باشند و در جلسات تعیین قیمت حضور پیدا کنند.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.