۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۸۷۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵ دسته: دولت و حکمرانی
۰

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به کاربرد عمومی ماهواره بومی ظفر، از تغییر و تحول در بخش‌های مهم علمی، فناوری و زیست محیطی و همچنین بهبود زندگی مردم به واسطه کاربردهای این ماهواره خبر داد. پیشتر خبر ساخته شدن ماهواره های پیام دانشگاه امیرکبیر و دوستی دانشگاه علم و صنعت نیز منتشر شده بود. به گفته رئیس سازمان فضایی در سال ۹۸ سه ماهواره از جمله ظفر به فضا پرتاب خواهند شد. جمهوری اسلامی ایران با وجود عقب افتادگی های قرن گذشته، توانسته است به جمع کشورهای دارای چرخه کامل تولید ماهواره راه یابد و در منطقه نیز پیشتاز باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران توضیحاتی را پیرامون ماهواره بومی ظفر که توسط متخصصان این دانشگاه طراحی و ساخته شده ارائه نمود. وی در بخشی از صحبت های خود گفت: ماهواره ظفر کاربرد عمومی دارد و در آینده ای نزدیک همه بخش های مهم علمی ، فناوری ، زیست محیطی و مردم با استفاده از خدمات این محصول ملی شاهد تغییر و تحول می شوند.

همه مردم از ماهواره بهره مند خواهندشد

جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در بیان کاربرد عمومی و مردمی ماهواره ظفر، گفت: یکی از خبرهای خوب کشور بومی سازی شدن ساخت ماهواره توسط نخبگان و جوانان داخل کشور است که در آینده ای نزدیک همه آحاد مردم می توانند از خدمات این محصول کاملا ایرانی استفاده کنند.

وی افزود: ماهواره دارای خدمات مختلف برای حوزه های اقتصادی ، اجتماعی و حتی تا حدودی سیاسی است زیرا یکی از خدمات ماهواره شناسایی محل های حاصل خیز برای گسترش حوزه کشاورزی و تولید محصولات اساسی برای کشور است.

تحول در بخش های مختلف علمی، فناوری و زیست محیطی

ذاکری ادامه داد:  ماهواره ظفر کاربرد عمومی دارد و در آینده ای نزدیک همه بخش های مهم علمی ، فناوری ، زیست محیطی هم با استفاده از خدمات این محصول ملی شاهد تغییر و تحول می شوند.

وی تصریح کرد: بدون شک در حوزه علمی و فناوری در مدت زمان کوتاهی با پیشرفت های متنوعی روبرو خواهیم بود چراکه ماهواره می تواند جواب بسیاری از پرسش ها یا مسائل مربوط به موضوعات مختلف را بدهد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران اضافه کرد: ماهواره ظفر در ابعاد ۷۰ در۷۰ طراحی شده که هدف آن پس از پرتاب ، دیتاگیری و ارسال اطلاعات به زمین است.

وی در پایان گفت: ماهواره ظفر در حال حاضر در مرحله کنترل کیفی قرار دارد و اواخر تابستان در شهریور ماه  پرتاب خواهد شد.[۱]

ماهواره‌های بومی آماده پرتاب در سال ۹۸

پیش تر رئیس سازمان فضایی کشور از پرتاب سه ماهواره از جمله ظفر به فضا در سال ۹۸ خبر داده و گفته بود: تکمیل سه ماهواره و پرتاب آن در سال آینده در دستور کار قرار دارد که شامل ماهواره سنجشی ظفر، سنجشی پارس۱ و مخابراتی ناهید۱ است و امیدواریم سال آینده در مدار قرار گیرند.[۲]

ماهواره های سنجشی نسل پارس دارای کاربردهای گسترده ای در حوزه های مخابرات و شبکه، جمع آوری اطلاعات و تصویربرداری، بررسی شرایط اقلیمی و آب و هوایی، توسعه تولیدات کشاورزی و … بوده و می تواند بسیاری از چالش های صنعتی، اقتصادی و سیاسی کشور را برطرف نماید.

ماهواره پیام صنعتی امیرکبیر و دوستی صنعتی شریف

در ماه های پایانی سال گذشته نیز اخباری در مورد ساخته شدن ماهواره پیام دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دوستی دانشگاه صنعتی شریف و ظفر علم و صنعت منتشر شده بود.[۳]

گفتنی است، این ماهواره ها در شرایط تحریم و تماما توسط متخصصان دانشگاه های برتر کشور ساخته شده اند. مراحل تست ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر با موفقیت انجام شده و این ماهواره به سازمان فضایی ایران منتقل شده است.

خودکفایی در ساخت ماهواره، الگویی برای دیگر صنایع

صنایع هوافضا و به خصوص طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره جزو پیچیده ترین علوم امروز بشر به حساب می آیند. از این رو تا کنون تعداد انگشت شماری از کشورها توانسته اند ماهواره بومی خود را با موفقیت به فضا پرتاب نمایند.

جمهوری اسلامی ایران با وجود عقب افتادگی های قرن گذشته، توانسته است به جمع کشورهای دارای چرخه کامل تولید ماهواره راه یابد و در منطقه نیز پیشتاز باشد. موفقیت دانشمندان و محققان ایرانی در ساخت ماهواره به عنوان یکی از پیشرفته ترین فناوری های امروز بشر بیانگر توان انکارناپذیر متخصصان کشور در بهبود وضعیت سایر صنایع است. قطعا کشوری که توانایی ساخت ماهواره را دارد، می تواند در دیگر صنایع نیز به پیشرفت های بیشتری دست یابد.

پینوشت:

[۱]خبرگزاری فارس، کد مطلب: ۱۳۹۸۰۳۲۶۰۰۰۶۸۰

[۲] خبرگزاری تسنیم، کد مطلب: ۱۹۵۸۰۹۹

[۳] خبرگزاری ایلنا، کد مطلب: ۷۱۲۰۷۸

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.