۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۲۵۶ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷ دسته: انرژی
۰

حقی‌فام با اشاره به اینکه ۱۰۰ میلیارد کیلووات ساعت برق در بخش خانگی مصرف می‌شود، سهم مشترکین پرمصرف از این میزان را ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت عنوان کرد و گفت: این آمار به معنای پرداخت ۶ هزارمیلیارد تومان یارانه پنهان انرژی به مشترکین پرمصرف برق است.

به گزارش مسیر اقتصاد، محمودرضا حقی‌فام معاون سابق هماهنگی توزیع شرکت توانیر، توزیع یارانه در کشور را نامناسب دانست و افزود: این روند سبب کاهش درآمد صنعت برق و درنتیجه آن کاهش بازدهی شبکه برق می‌شود که ادامه آن نیز تضعیف این صنعت و در نهایت اعمال خاموشی را در پی دارد.

۶ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان برق سهم مشترکین پرمصرف

حقی‌فام با اشاره به اینکه ۱۰۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق در بخش خانگی مصرف می‌شود، سهم مشترکین پرمصرف از این مقدار را ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت عنوان کرد و گفت: این موضوع به معنای دریافت ۶ هزارمیلیارد تومان یارانه پنهان انرژی در این بخش است.

وی با بیان اینکه صنعت برق ایران به صورت یارانه‌ای است، فاصله هزینه تمام شده تولید برق از هزینه دریافتی را بسیار معنادار دانست و گفت: این نوع نظام تعرفه‌ای عادلانه نیست، زیرا در نظام عادلانه، تعرفه پرمصرف‌ها باید برابر با هزینه تمام شده قیمت برق باشد.

حدود ۲۰ درصد از قیمت واقعی برق از مردم دریافت می‌شود

وی هزینه تمام شده هر کیلووات ساعت برق را بدون محاسبه قیمت انرژی برای تولید برق، ۹۶ تومان اعلام کرد و ادامه داد: با درنظر گرفتن هزینه سوخت در تولید برق این رقم به بیش از ۳۰۰ تومان می‌رسد که بطور متوسط فقط ۶۶ تومان آن از مردم دریافت می‌شود.

این کارشناس صنعت برق با اشاره به اینکه تولید صنعت برق کشور درحالت حداکثری قرار دارد، ادامه داد: سالانه بیش از ۵ درصد رشد مصرف در کشور وجود دارد که تامین برق این رشد یعنی احداث ۵ هزارمگاوات نیروگاه با صرف هزینه‌ای معادل ۵ میلیارد دلار که این رقم قابل توجه در وزارت نیرو وجود ندارد و همین موضوع در نهایت سبب خاموشی برای همه اقشار جامعه می‌شود.[۱]

لازم به ذکر است انجام چنین هزینه‌ای برای احداث نیروگاه جدید با توجه به این موضوع که ۵۰ تا ۷۰ درصد نیروگاه‌های کشور بعد از ایام اوج بار، بدون استفاده خواهند ماند[۲]، در صورتی که در منابع وزارت نیرو هم وجود داشته باشد، راه حل عاقلانه‌ای برای صیانت شبکه برق از خاموشی نیست.

بر اساس نظر کارشناسان و با توجه به اقدام قابل تحسین دولت در افزایش تعرفه مشترکین خانگی پرمصرف، بهتر است برای رخ ندادن خاموشی در ایام اوج مصرف برق، مدیریت سمت تقاضا با اصلاح تعرفه‌های برق صورت گیرد. همچنین کاهش تلفات و افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود اقدام ضروری دیگری است که در این رابطه باید اتفاق بیفتد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری صدا و سیما، کد خبر: ۲۴۳۰۱۹۷

[۲] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۸۹۵۵۷

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.