۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۷۰۱ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲ دسته: دولت و حکمرانی
۰

رستمیان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ضمن انتقاد از دلایل موافقان تشکیل وزارت بازرگانی اظهار داشت: در شرایطی که ۸۰ تا ۹۰ درصد از بودجه دولتی صرف امور جاری می‌شود، هیچ دلیلی برای افزایش تعداد وزارتخانه‌ها در شرایط کنونی قابل قبول نیست؛ چراکه تشکیل وزارت بازرگانی هزینه‌های جاری دولت را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

علی رستمیان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از طرح برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر تشکیل مجدد وزارت بازرگانی گفت: وقت دولت و مجلس نباید مدام صرف امور تفکیک و ادغام وزارتخانه ها شود. در مجلس هشتم و نهم جلسات متعددی برای ادغام وزارتخانه ها صرف شد و نمایندگان مجلس در آن زمان به این نتیجه رسیدند که مدل تفکیک برای کشور نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر نیز نباید با تصمیمات مقطعی وقت دولت و مجلس را برای اموری که پیش تر مجلس آن را بررسی کرده و به آن رای منفی داده است، صرف کنیم.

ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی مدل موفق کشورهای توسعه یافته

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به دلایل ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی اظهار داشت: مدیریت تولید و تجارت با ادغام این وزارتخانه ها یکپارچه شد و بوروکراسی های اداری کاهش یافت. از سویی دیگر هزینه های جاری دولت نیز به تناسب شرایط ادغام کاهش پیدا کرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مدل ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته وجود دارد و باید با توجه به تجارب این کشورها، شرایط مناسبی برای توسعه اقتصادی کشور فراهم شود.

وی افزود: مسلما تشکیل مجدد وزارت بازرگانی بازگشت به گذشته محسوب می شود و نتیجه مثبتی برای کشور در پی نخواهد داشت. از سویی دیگر زمان باقیمانده از عمر دولت کفاف تفکیک وزارت بازرگانی را نخواهد داد. تشکیل این وزارتخانه در شرایط کنونی بیش از ۲ سال از عمر دولت را مشغول خود خواهد کرد.

افزایش هزینه‌های جاری دولت با تشکیل وزارت بازرگانی

رستمیان ضمن انتقاد از دلایل موافقان تشکیل وزارت بازرگانی اظهار داشت: در کشوری که ۸۰ تا ۹۰ درصد از بودجه دولتی صرف امور جاری می شود، هیچ دلیلی برای افزایش تعداد وزارتخانه ها قابل قبول نیست و دولت برای اداره امور باید چابک تر شود.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس خاطر نشان کرد: وظایف مرتبط با بخش بازرگانی می تواند در وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی با  انتخاب معاونت قوی، به خوبی مدیریت شود. دولت نیز به جای تغییر ساختارها باید به دنبال انتخاب مدیران جهادی بر این امور باشد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.