۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۸۳۷ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ دسته: تولید
۳

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر اینکه دولت باید برای مدیریت اقتصاد کشور، افق زمانی بلندمدت را مبنا قرار دهد، گفت: مدیریت متمرکز تولید و تجارت اصلی مهم برای ایجاد ثبات اقتصادی و کنترل قیمت‌ها در بلندمدت است و ضرورت آن با روی کار آمدن دولت جدید تغییر نمی‌کند.

تشکیل مجدد وزارت بازرگانی درحالی بار دیگر در دستورکار دولت قرار گرفته است که نه تنها به مدیریت بهتر قیمت کالاها در کشور منجر نمی‌شود، بلکه مسیر افزایش واردات را تسهیل می‌کند که نتیجه آن تضعیف بیشتر بخش تولید و دامنه دار تر شدن افزایش قیمت‌ها در بلندمدت است. در این راستا علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: تجربه کشور در دهه‌های قبل که وزارت بازرگانی مسئول تنظیم بازار داخلی بود، پیش روی سیاستگذاران کنونی قرار دارد. در آن زمان مدیریت تولید و تجارت به صورت واحد و متمرکز انجام نمیشد و این وزارتخانه برای کاهش مقطعی قیمت‌ها اقدام به واردات ارزان قیمت محصولاتی همچون شکر و مرغ می‌کرد که نتیجه آن ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی، وابستگی بیشتر به واردات و در نهایت افزایش بیشتر قیمت‌ها در افق بلندمدت بود.

در مدیریت اقتصادی باید افق بلندمدت مبنای عمل باشد

وی ضمن تاکید بر اینکه در مدیریت اقتصاد کشور باید تمرکز دولت بر بازه زمانی بلندمدت باشد افزود: دولت نباید تنها افزایش قیمت در یک افق زمانی کوتاه مدت را مبنا قرار دهد. اگر بخواهیم به طور بلندمدت برنامه ریزی کنیم، بهترین اقدام برای کنترل قیمت‌ها، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های تولید و کاهش وابستگی به واردات است؛ بنابراین حتی برای مدیریت بهتر بازار نیز باید برنامه‌ریزی برای تولید و واردات کالاها به صورت متمرکز انجام شود.

خضریان افزایش واردات و کاهش تراز تجاری را نتیجه حتمی تشکیل وزارت بازرگانی دانست و گفت: در بازه زمانی که وزارت بازرگانی در کشور فعالیت داشت، تراز تجاری کشور روندی به شدت نزولی را طی کرد و میزان واردات به شدت افزایش یافت. این درحالی بود که در آن دوران درآمدهای نفتی کشور افزایش یافته بود و میزان صادرات غیرنفتی نیز روندی صعودی داشت؛ اما به دلیل عدم مدیریت متمرکز تولید و تجارت، شدت افزایش صادرات به مراتب بیشتر از صادرات غیرنفتی بود و تراز تجاری کشور منفی و منفی تر میشد.

ضرورت مدیریت واحد تولید و تجارت با تغییر دولت عوض نمی‌شود

وی ادامه داد: ضرورت مدیریت واحد تولید و تجارت در کشور با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید عوض نمیشود و به همین دلیل از نمایندگان مجلس و دست اندرکاران دولت انتظار داریم همانطور که در دولت دوازدهم با تفکیک وزارت صمت و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی مخالفت شد، امروز نیز همان رویه دنبال شود.

خضریان در پایان تصریح کرد: چاره کار وظایف متعدد وزارت صمت این نیست که وظایف بازرگانی از وظایف تولیدی تفکیک شود، بلکه به طور مثال میتوان بخش معدن را مجزا کرد و برای مدیریت واحد تولید و تجارت در صنایع معدنی، یک وزارتخانه جدید ایجاد کرد؛ همانطور که وظایف تجاری بخش کشاورزی باید به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود.

انتهای پیام/ تولید

  1. بله خوبه اگر معدن تفکیک بشه

    ۰۰
  2. وزارت بازرگانی تشکیل نشود وزارت بازرگانی تشکیل نشود

    ۰۰
  3. وزارت بازرگانی تشکیل نشود یک اشتباه محض

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.