۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۲۶۵ ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ دسته: دولت و حکمرانی، راه ابریشم چین
۰

ایتالیا در اقدامی که به خوبی تغییر رویکرد این کشور از غرب به سمت شرق را نشان می دهد، عهد نانوشته با متحدین اروپایی و آمریکایی خود را شکست و به طور رسمی به یکی از اعضای همکار با چین در پروژه جاده ابریشم جدید تبدیل شد. ضعف ساختاری اتحادیه اروپا و کاهش میزان «اتحاد» در بین کشورها عضو، افول قدرت اثرگذاری آمریکا بر تحولات عرصه بین الملل و همچنین پیشنهادات جذاب چین به کشورهای همکار در جاده ابریشم، ۳ دلیل اصلی تغییر رویه ایتالیا از غرب به شرق عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول دهه های اخیر آمریکا همواره مدعی بوده است که قدرت اقتصادی عظیم چین یک تهدید بسیار ویرانگر برای کشورهای غربی محسوب می شود و با این استدلال متحدین اروپایی خود را از همکاری گسترده با چین منع نموده است.

از طرف دیگر در این مدت کشور ایتالیا به دلیل جایگاه جغرافیایی خود، در مقایسه با دیگر کشورهای مطرح اروپای غربی، بیشتر در معرض ورود شرکت های چینی قرار داشته است. شرکت هایی که به ادعای مقامات آمریکایی تمامی محصولات موجود در بازار را با قیمتی به مراتب کمتر تولید می‌کنند و اگر فرصت پیدا کنند بسیاری از صنایع اروپا از جمله ماشین سازی، نساجی و داروسازی را در معرض ورشکستگی قرار خواهند داد.

ایتالیا مسیری مخالف آمریکا و اروپا را طی می‌کند

در طول ماه های اخیر تقابل اقتصادی چین با کشورهای غربی به اوج خود رسیده است. آمریکا و چین در این مدت یک جنگ تجاری تمام عیار را علیه یکدیگر به راه انداخته اند و هرچند برای دستیابی به یک توافق تجاری بر سر یک میز نشسته اند، اما اختلافاتی بسیار عمیق و گسترده دارند.

کشورهای اروپایی نیز در آخرین نشست رسمی خود چین را به طور رسمی به عنوان یک تهدید اقتصادی مطرح کردند و از این کشور درخواست نمودند به سیاست های ضد تجاری خود پایان دهد. اما در این میان کشور ایتالیا به عنوان یکی از کشورهای پرقدرت اروپایی، مسیری کاملا متفاوت را طی می‌کند.

ایتالیا اولین قدرت اروپایی همکار با چین در پروژه «جاده ابریشم جدید»

ایتالیا در اقدامی که به خوبی تغییر رویکرد این کشور از غرب به سمت شرق را نشان می دهد، عهد نانوشته با متحدین اروپایی و آمریکایی خود را شکست و به طور رسمی به یکی از اعضای همکار با چین در پروژه جاده ابریشم جدید تبدیل شد.

ماه گذشته و در جریان سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به ایتالیا توافق دو طرف درخصوص همکاری ایتالیا در پروژه جاده ابریشم جدید منعقد شد و این کشور به طور رسمی به اولین کشور عضو گروه G7 تبدیل شد که با چین در این پروژه همکاری می‌کند. اکنون کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و کانادا، در G7 با کشوری هم گروه هستند که برخلاف یکی از مهم ترین فلسفه های شکل گیری G7، به همکاری با دشمن روی آورده است.

ایتالیا رهبر اروپا در زمینه چرخش از غرب به شرق

مقامات دولت ایتالیا در جریان انعقاد توافق همکاری این کشور با چین در پروژه جاده ابریشم جدید اعتراف کردند که این مسیر به هیچ عنوان مورد رضایت کشورهای اروپایی نیست، ولی آن ها قصد دارند رهبری تغییر جهت اروپا از غرب به شرق را به عهده بگیرند.

یکی از مقامات دولت ایتالیا در این خصوص گفته است: «اگر قصد دارید رهبر باشید، باید بپذیرید که در ابتدا حتما تنها خواهید بود. اما این تنهایی زمان زیادی پایدار نخواهد ماند و دیگر کشورها نیز به شما ملحق خواهند شد.»

۳ دلیل تغییر رویه ایتالیا از غرب به شرق

کارشناسان معتقدند تغییر رویکرد ایتالیا در زمینه همکاری نزدیک با کشور چین و افزایش فاصله با دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا ۳ دلیل اصلی دارد. دلیل اول کاهش قدرت کشورهای اروپایی و کم رنگ شدن اتحاد در بین کشورهای این اتحادیه است. ایتالیا در سال های اخیر همواره منتقد سیاست های اقتصادی اتخاذ شده از سوی اتحادیه اروپا بوده است و به مرور زمان فاصله بین این کشور و دیگر کشورهای شمالی افزایش یافته است.

دلیل دوم در این زمینه کاهش قدرت اثرگذاری آمریکا در امور جهانی و به طور خاص در زمینه محدود نمودن حوزه نفوذ کشور چین در طول سال های اخیر است. دولت فعلی آمریکا بیش از آنکه به اثرگذاری بیشتر در عرصه های جهانی بیندیشد، قصد دارد اقتصاد کشور خود را از اثرگذاری نامطلوب فعلی در امان نگهدارد و این مسئله زمینه را برای حضور گسترده تر چین فراهم نموده است.

دلیل سوم نیز به تجربه و تخصص قابل تحسین چین در همراه نمودن اغلب کشورهای جهان با برنامه های اقتصادی خود باز می گردد. کشور چین تا به حال توانسته است با ارائه برنامه های جذاب همکاری، بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی و اروپای شرقی را با پروژه جاده ابریشم جدید همراه نماید. کشور ایتالیا نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

منبع: نیویورک تایمز yon.ir/9aB6p

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.