۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۴۱۳۵ ۰۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ دسته: پیشرفت های کشور، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

ملت شریف ایران مقاومت و جوانمردی خود را در مواقع بحرانی نشان داده و می دهد. این ملت همانطور که در دوران دفاع مقدس از جان و مال خود دریغ نداشته و سخاوتمندانه همه را در راه کمک به جبهه های نبرد حق علیه باطل نثار می کردند، امروز نیز به رغم همه نابسامانی ها و مشکلات اقتصادی، در موقعیت های بحرانی وفاداری و ایستادگی خود بر سر ارزش‌های الهی و انسانی را بار دیگر به تصویر می‌کشند. این هدیه الهی چیزی است که تنها از یک حرکت و جنبش الهی سر می‌زند.

به گزارش مسیر اقتصاد تنها کمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، جنگ تحمیلی یا همان دفاع مقدس آغاز شد. در آن زمان، گرچه نهادهای دولتی و حاکمیتی جمهوری اسلامی کاملا تشکیل نیافته و ساختار منسجمی نداشتند، اما حضور پرشور نیروهای مردمی در بخش های مختلف جنگ، از پشت جبهه ها و تدارکات و پشتیبانی تا خط مقدم، باعث هشت سال مقاومت و در واقع پیروزی نهایی حکومت نوپای جمهوری اسلامی در برابر دشمن تا دندان مسلح شد. دشمنی که توسط کشورهای بسیاری پشتیبانی می شد. در واقع ملت ما یک جنگ جهانی را به بهترین شکل مدیریت کرد و به سرانجام رساند.

مردم در بحران ها به فریاد یکدیگر می رسند

در سال های اخیر شاهد چند بحران طبیعی در کشور بوده ایم؛ بحران هایی نظیر زلزله کرمانشاه و سیل در مناطق شمالی کشور. وقوع چنین بحران هایی، دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد. خصوصا که هموطنان عزیزمان دچار بحران شده باشند.

اما در همین بحران ها، نکته مثبتی به چشم می خورد که مایه امیدواری است. آن چه در زلزله کرمانشاه و سیل مناطق شمالی دیده شد، حضور پرشور و حتی بیش از حد نیاز گروه های مردمی و جهادی بوده و هست. تا آنجا که مسئولین، سایر گروه ها را از اعزام به منطقه منع می کنند.

این میزان نوع دوستی و حس کمک به هم نوع در بین ملت ایران، در حالی است که اغلب همین مردم، با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند. با این حال عده زیادی از مردم حاضر می شوند هر آن چه در توان دارند برای کمک به هم نوعان خود به میدان بیاورند.

حضور کم سابقه گروه های جهادی در مناطق سیل زده شمال کشور

طی روزهای آغازین سال ۱۳۹۸ در پی بارش های بی سابقه  در استان های شمالی کشور، شاهد وقوع سیل در این مناطق بودیم؛ این در حالی است که بسیاری از مردم در سفرهای نوروزی به سر می برند.

با این حال در روزهای جاری، برخی منابع مطلع و حاضر در منطقه، مردم و گروه های جهادی را از حضور بدون هماهنگی در این مناطق بازداشته و یکی از مشکلات جدی این مناطق در حال حاضر را، حضور بیش از اندازه نیروهای جهادی و مردمی می دانند. چرا که مدیریت همه افراد داوطلب حاضر در محل بحران، کار سخت و پیچیده ای است. در حال حاضر نیروی داوطلب به اندازه کافی وجود دارد و شرایط به سرعت در حال بهبود است.

زلزله کرمانشاه و حضور پرشور مردم

در زلزله کرمانشاه نیز شاهد آن بودیم که مردم از گروه های جهادی، سازمان های مردم نهاد، گروه های دانشجویی و طلبه ای و غیره از آغاز بحران در منطقه حضور یافته و مشغول خدمت رسانی به مردم شدند.

علاوه بر افرادی که در این مناطق حضور یافتند، بسیاری نیز در شهرها و استان های خود اقدام به جمع آوری کمک های مردمی کردند که به نظر می رسد شمار آن ها حتی از حاضرین در منطقه نیز بیشتر باشد. همین حضور پرشور مردم بود که توانست بحرانی به این عظمت را به سرعت مدیریت کند.

مردم بیش از پیش پای کار انقلاب اند

سوالی که گهگاه به ذهن می رسد این است که آیا اگر امروز جنگی در کشور رخ دهد، علیرغم مشکلات و نابسامانی ها، آیا بازهم شاهد حضور پرشور مردم در صحنه دفاع از میهن عزیزمان خواهیم بود؟

پاسخ این سوال را باید در ارتباط میان بحران های طبیعی چند سال اخیر و دفاع مقدس جستجو کرد. چنان که اشاره شد، در دفاع مقدس این مردم بودند که توانستند صحنه نبرد را مدیریت کرده و جنگ را به نفع ما تغییر دهند. در بحران های طبیعی اخیر نیز کاملا شاهد حضور بیش از پیش مردم بودیم.

همین وضعیت گواه بی اساس بودن ادعای برخی تحلیلگران و رسانه ها درباره تغییر رویکرد مردم و عقب نشینی آن ها از آرمان های انقلاب در اثر مشکلات اقتصادی است. مردم ایران اسلامی نشان دادند که با وجود اینکه نسبت به وضع موجود گله مندند، اما به هیچ وجه ارزش های الهی و انسانی خود را فراموش نمی کنند.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.