۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۴۶۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشورهای اروپایی اهمیت ویژه‌ای برای روابط خود با قاره آفریقا قائل هستند و توسعه روابط تجاری با کشورهای آفریقای را به عنوان یک راهبرد مهم در بلندمدت در نظر دارند. در این راستا سال گذشته کشور آلمان برنامه ای را با عنوان «طرح مارشال آفریقا» به پارلمان اروپا و کشورهای گروه ۲۰ پیشنهاد داده است. مهمترین بخش این برنامه، جایگزینی کمک های دولتی کشورهای اروپایی با «سرمایه گذاری مشترک» و «حضور گسترده شرکت های بخش خصوصی اروپا در پروژه های توسعه ای کشورهای آفریقایی» است.

به گزارش مسیر اقتصاد همه کارشناسان عرصه بین الملل معتقدند در آینده نزدیک کشورهای آفریقایی سهمی به مراتب بیشتر از سطح فعلی در مناسبات اقتصاد جهان خواهند داشت که دلیل اصلی آن افزایش جمعیت کشورهای آفریقایی در سال های پیش رو است.

به همین دلیل بسیاری از کشورهای پیشرو در تلاش هستند از هم اکنون روابط گسترده ای را از با کشورهای آفریقایی شکل دهند تا در آینده نزدیک بتوانند از این روابط بهترین بهره را ببرند.

طرح مارشال پیشنهادی آلمان برای توسعه حضور کشورهای اروپایی در آفریقا

به طور خاص کشورهای اروپایی به دلیل نزدیکی جغرافیایی، اهمیت ویژه ای برای روابط خود با قاره آفریقا قائل هستند و توسعه روابط تجاری با کشورهای آفریقای را به عنوان یک راهبرد مهم در بلندمدت در نظر دارند.

در این راستا سال گذشته کشور آلمان برنامه ای را با عنوان «طرح مارشال آفریقا» به پارلمان اروپا و فراتر از آن کشورهای گروه ۲۰ پیشنهاد داده است.

طرح مارشال در دوران بعد از جنگ جهانی دوم از سوی آمریکا در کشورهای اروپایی و به طور خاص کشورهای هم مرز با شوروی سابق اجرایی شد، تا ضمن توسعه این کشورها، آن ها را به آمریکا وابسته نماید.

اکنون اروپایی ها به رهبری آلمان در تلاش هستند تا یک برنامه مشابه را در قاره آفریقا عملیاتی نمایند تا این کشورها بیش از گذشته به اروپا وابسته باشند و در آینده نیز توسعه آفریقا تحت نظارت و رهبری اروپایی ها به پیش برود.

حضور گسترده شرکت‌های اروپایی در قاره سیاه با «طرح مارشال آفریقا»

مهم ترین بخش برنامه پیشنهادی آلمان در طرح مارشال آفریقا، جایگزین نمودن کمک های مالی دولت های اروپایی به کشورهای آفریقایی با برنامه های سرمایه گذاری مشترک با همکاری بخش خصوصی دو طرف است.

در حال حاضر بخش قابل توجهی از مداخله کشورهای غربی در کشورهای آفریقایی از طریق ارائه کمک های مالی دولتی صورت می گیرد. اما در طول سال های اخیر این روند به سمت مشارکت شرکت های بخش خصوصی تغییر پیدا کرده است؛ به نحوی که کشورهای غربی ترجیح می دهند به جای پرداخت کمک مالی دولتی، شرایط را برای حضور بیشتر شرکت های بخش خصوصی اروپایی در آفریقا و اجرای پروژه های مختلف در کشورهای این قاره فراهم نمایند.

مهم ترین برنامه های مشترک اروپا و آفریقا در طرح مارشال آفریقایی

پیشنهاد دیگری که از سوی آلمان در این برنامه مطرح شده است، حضور گسترده تر بانک های بزرگ و چندملیتی غربی در روند تأمین مالی پروژه های کشورهای آفریقایی است.

علاوه بر موارد فوق در این برنامه چالش های متعددی لیست شده است که قرار است با همکاری کشورهای غربی و کشورهای آفریقایی، تا سال ۲۰۵۰ برای آن ها به طور مشترک برنامه ریزی شود. مدیریت افزایش جمعیت گسترده آفریقا، امنیت غذایی، حکمرانی خوب، رفع معضلات اجتماعی و بسیاری از موارد مشابه دیگر از جمله این چالش ها هستند.

همچنین در این برنامه بیش از ۱۰۰ برنامه اصلاحی در حوزه هایی همچون فعالیت های اقتصادی، تجارت خارجی، اشتغال، صلح و امنیت، دموکراسی و حاکمیت قانون از سوی آلمان پیشنهاد شده و در هریک از آن ها پیشنهاداتی همراه با جزئیات به کشورهای غربی و دولت های کشورهای آفریقایی ارائه شده است.

برنامه ویژه آلمان برای تقویت حضور خود در آفریقا

به طور خاص دولت آلمان در طول سال های اخیر توجه ویژه ای به حضور گسترده تر در کشورهای آفریقایی داشته است. این کشور علاوه بر ارائه پیشنهاد طرح مارشال آفریقا به کشورهای غربی، برنامه مجزای دیگری با عنوان «نزدیکی با آفریقا» را به طور خاص به منظور تقویت روابط آلمان با کشورهای قاره آفریقا در دستور کار قرار داده است.

در سال ۲۰۱۵ میلادی آلمان بیش از ۱۶ میلیارد یورو صرف کمک های خارجی نموده است که بخش قابل توجهی از آن در کشورهای آفریقایی هزینه شده است. با اینحال هدف اصلی آلمان از برنامه جدید خود، تسهیل حضور شرکت های خصوصی آلمان و دیگر کشورهای اروپایی در آفریقا و اجرای پروژه های زیرساختی از سوی آن هاست.

منبع: پایگاه تحلیلی دِوِکس yon.ir/GQja6

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.