۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۴۴۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶ دسته: مسکن
۱

دکتر عبده تبریزی در مورد اینکه مالیات بر عایدی سرمایه باید از چه بازاری آغاز شود گفت: اگر قرار باشد مالیات بر عایدی سرمایه در کشور اجرایی شود، باید این مالیات ابتدا از بخش مسکن و املاک و مستغلات دریافت شود. وی با اشاره به موانع جمع آوری داده ها و اطلاعات مسکن گفت: ذینفعانی وجود دارند که مانع از جمع آوری داده می‌شوند و نمی‌خواهند شفافیت ایجاد شود. اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از جمله درآمدهایی است که به آسانی جمع آوری می‌شود و البته این مالیات به تکمیل داده ها در بخش مسکن هم کمک می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر حسین عبده تبریزی اقتصاددان و مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی در جلسه هم‌اندیشی‌ در خصوص ضرورت پایه‌گذاری قانون «مالیات بر عایدی سرمایه» که در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) برگزار شد به بیان دیدگاه خود پرداخت.

در این نشست که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، دکتر علی نصیری اقدم دبیر کمیسیون اقتصادی دولت و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و دکتر مرتضی زمانیان مدیر گروه اقتصاد اندیشکده حکمرانی شریف و عضو هیئت‌علمی دانشگاه امیرکبیر به بررسی ابعاد مختلف این قانون پرداختند. دکتر محمود شکری رییس کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز علی رغم پذیرش دعوت برگزارکنندگان در این نشست حاضر نشد.

وضع مالیات بر عایدی سرمایه باید از بخش مسکن شروع شود

دکتر حسین عبده تبریزی درباره مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این مالیات بر روی همه انواع دارایی اعم از سرقفلی، حق الثبت، املاک تجاری، عتیقه جات و… وضع می شود و تنها بر روی املاک و مستغلات وضع نمی گردد.

عبده تبریزی در مورد اینکه مالیات بر عایدی سرمایه باید از چه بازاری آغاز شود گفت: اگر قرار باشد مالیات بر عایدی سرمایه در کشور اجرایی شود باید این مالیات ابتدا از بخش مسکن و املاک و مستغلات دریافت شود. البته باید بیشتر تکیه این مالیات بر بخش زمین باشد و ساختمان مشمول نشود.

با وضع CGT می توان از سوداگری جلوگیری کرد

عبده تبریزی در مورد کارکرد مالیات بر عایدی سرمایه برای جلوگیری از سوداگری نیز گفت: با وضع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک و مستغلات می توان جلوی سوداگری را گرفت. چرا که نگه داشتن و حبس سرمایه ها یک فعالیت غیرمولد است. بالا بودن قیمت زمین و افزایش جهشی قیمت آن حتی یک شغل هم ایجاد نمی کند. با اعمال این مالیات و کاهش قیمت، سرمایه ها آزاد می شود و سرمایه گذاری رونق می گیرد.

مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی با طرح این سوال که «آیا با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه و کنترل سوداگری در سال های اخیر امکان کنترل تورم بخش مسکن وجود داشت؟» گفت: بله. مالیات بر عایدی سرمایه این امکان را فراهم می کرد که تورم بخش مسکن کنترل شود. البته باید گفت که بخشی از تورم عمومی کشور هم ناشی از تورم بخش مسکن است.

عده ای نمی خواهند داده های بخش مسکن جمع آوری و شفاف شود

عبده تبریزی با اشاره به اهمیت جمع آوری داده در بخش مسکن و کمبود آن گفت: ما به آمارها و داده های بخش مسکن نیاز داریم. این داده ها در کشورهای خارجی داده عمومی محسوب می شوند و به راحتی در سایت ها در دسترس عموم است.

وی با اشاره به موانع جمع آوری داده ها و اطلاعات مسکن گفت: ذینفعانی وجود دارند که مانع از جمع آوری داده می شوند و نمی خواهند شفافیت ایجاد شود. وی یادآور شد که در دهه ۷۰ عده ای قصد داشتند آمار مربوط به املاک شهر تهران را جمع آوری کنند ولی عده ای وارد کار شده و آن را بهم زدند.

وی افزود: طبیعی است که بخش اصلی سفته بازی و سوداگری مسکن در ۵۰ سال اخیر نگذارند که جمع آوری داده و مالیات بر عایدی سرمایه اجرا شود. البته باید گفت که دولت ها نیز در تصویب مالیات بر عایدی سرمایه کوتاهی کرده اند.

قفل شدگی مشکلی برای اجرای CGT ایجاد نمی کند

عبده تبریزی مشکل قفل شدگی[۱] در اثر اجرای مالیات بر عایدی سرمایه را مشکل حادی ندانست و گفت: این اثر موجب تاخیر در انجام معاملات می شود. اگر این اثر در ایران اتفاق بیفتد، موضوع نامبارکی نیست و اتفاقا موجب جلوگیری و کنترل سوداگری می شود.

دکتر عبده تبریزی در مورد وجه درآمدی مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این مالیات برای دولت درآمد خواهد داشت. دولت باید کاری کند که این درآمد به اقشار ضعیف جامعه برسد. اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از جمله درآمدهایی است که به آسانی جمع آوری می شود و البته این مالیات به تکمیل داده ها در بخش مسکن هم کمک می کند.

۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه در خانه های خالی راکد مانده است

دکتر عبده تبریزی در مورد رواج سوداگری در بازار مسکن گفت: وجود ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور نشان دهنده سوداگری است. ارزش این خانه ها در حدود ۱۲۰ میلیارد دلار است که در شرایط فعلی کشور تزریق این حجم از سرمایه به فضای اقتصادی کشور ضروری است.

وی در مورد برخی نگرانی ها در خصوص احتمال انتقال بار مالیاتی نیز گفت: اگر قانون به درستی اجرا شود و بتواند کمک کند تا قیمت کنترل شود، اثر خالص این مجموعه می تواند بار مالیاتی را منتقل نکند. مشمولیت ها و معافیت ها باید درست باشد و سیاست های تکمیلی به خصوص برای ساخت مسکن های ارزان قیمت برای رفع اثر انتقال بار الزامی است.

پینوشت:

[۱] Lock-in

انتهای پیام/ راه و ساختمان

  1. واقعا ننگ و نفرین خدا بر شما باشد - ایا تا بحال ب ی مطب پزشک بیشعور و بیشرف سر زدین ک با وجود دستگاه pos -مریض مبتلا ب بیماری قلبی و فشار خون رو بیرون میفرسته تا از فروشگاه و بقالی پول ویزبت و نوار قلب بگیره و بیاره بده برمنشی اون پزشک بیشرف - ک مطمینا رابطه نامشروعی هم باهم دارند - تا مبادا اون پزشک بشرف مالیات بده - شما دارین از کدوم خدا و دین و مذهب حرف میزنین -یهود و جهود هم از شما بهتره- تو کشوری زندگی میکنیم ک اختلاس و دزدی افتخار شده- احتکار و گرانفروشی مایه فخر شده - ادمکشی و تهدید شهامت شده- وای بر شما اگر حساب و کتابی تو دنیای دیگری باشد-

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.