۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۲۲۴ ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶ دسته: پول و بانک
۰

به گفته وزیر اقتصاد در سال جاری از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی کشور، تنها ۸ میلیارد دلار آن از طریق روش های قانونی به کشور بازگشت داده شده است. یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود ارز حاصل از صادرات از طریق روش های قانونی و در قالب سامانه نیما به داخل کشور بازنگردد، استفاده از کارت بازرگانی اجاره‌ای و در نتیجه امکان فروش ارز حاصل از صادرات در بازار آزاد است.

به گزارش مسیر اقتصاد فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به تازگی در هشتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با تاکید بر لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور گفت: تا جایی که توان داریم، صادرات را تشویق می‌کنیم.

صادرات غیر نفتی ۴۰ میلیارد دلار، بازگشت ارز به کشور ۸ میلیارد دلار

با اینحال وی از وضعیت نامطلوب بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور خبر داد و گفت: از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی انجام شده، تاکنون ۸ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است که ۶ و نیم میلیارد دلار آن مربوط به فولادی‌ها و پتروشیمی ها بوده است.

دژپسند خطاب به صادرکنندگان اظهار داشت: اگر با وجود تمام مشکلات و سختی هایی که در سال جاری وجود داشته، صادرات در ۱۱ ماه امسال، در حد مدت مشابه حفظ شده است، صادرکنندگان هم اجازه دهند تا با بازگشت ارز حاصل از صادرات طعم شیرین صادرات حفظ شود.

وی همچنین از مشوق هایی برای صادرکنندگان خوش حساب خبر داد و افزود: صادرکنندگانی که ارز  حاصل از صادرات را برگردانند، به میزان برگشت ارز حاصل از صادرات از مشوق‌های ویژه برخوردار می‌شوند.[۱]

لزوم پوشش دادن حفره های ورود ارز به بازار آزاد

این آمار نشان می دهد که میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور در سال جاری در حدود ۲۰ درصد بوده است که به مراتب کمتر از میزان مطلوب است. همین مسئله یکی از دلایل اصلی کاهش توان دولت در زمینه مدیریت بازار ارز محسوب می شود.

یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود ارز حاصل از صادرات از طریق روش های قانونی و در قالب سامانه نیما به داخل کشور بازنگردد، امکان فروش آن در بازار آزاد است.

در واقع چنانچه صادرکنندگان بتوانند با استفاده از «کارت بازرگانی اجاره‌ای» ارز حاصل از صادرات خود را بدون باقی گذاشتن هیچ ردی، در بازار آزاد به فروش برسانند، اهداف مد نظر وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در این زمینه محقق نخواهد شد؛ چراکه در این صورت امکان جریمه و اعمال قانون متخلفان وجود ندارد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس؛ کد خبر: ۱۳۹۷۱۲۱۳۰۰۱۰۳۱

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.