۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۶۸۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی
۰

تولید در عراق می تواند راه حل مناسبی برای اصلاح و افزایش تجارت با این کشور باشد. ایجاد مراکز تولیدی که دارای پیچیدگی کمتر و در عین حال بازار گسترده هستند، نقطه شروع مناسبی در این راستا می باشد.

مسیر اقتصاد/ کشور عراق از جمله کشورهای دارای منابع غنی نفتی بوده که همزمان نیازمند انواع کالاها، خدمات و در عین حال بازسازی گسترده است و از این جهات، به عنوان کشوری جذاب برای تجارت و صادرات شناخته می شود.

دولت عراق همواره سعی داشته که با سایر کشورها روابط مناسبی برقرار کند و هم اکنون از بسیاری از کشورهای جهان، تجارت با این کشور در حال انجام است.

عراق شریک اول تجاری ایران

مطابق با آمار گمرک در شش ماهه ابتدایی سال ۹۷ عراق به شریک اول تجارت خارجی ایران تبدیل شده است. در این مدت این کشور سهم ۲۱ درصدی از صادرات ایران به ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر جدای از محدودیت های ایجاد شده ناشی از تحریم ها، مسائل و مشکلات دیگری در فضای تجاری بین ایران و عراق وجود دارد که نیازمند اصلاح و بازنگری است. ذکر این نکته نیز ضروری است که به علت روابط مناسب این کشور با سایر کشورها، در صورت عدم اصلاح مشکلات موجود، عراق معطّل ایران نخواهد ماند و جایگزینی پیدا خواهد کرد.

افت کیفیت محصولات صادراتی ایران به عراق

حجم عمده ای از کالاهای صادراتی ایران به عراق شامل کالاهای مصرفی است. این کالاها عموما به صورت مستقیم توسط تجار از داخل ایران خریداری شده و صادرات به شکل غیر مستقیم در جریان است.

در فضای کنونی شاهد افت کیفیت محصولات صادراتی و عدم حرکت از کالاهای دارای ارزش افزوده کم به سمت کالاهای دارای ارزش افزوده بالا و سرریز بهره وری هستیم. در این بین سود عمده را تاجر عراقی کرده و پس از مدتی نیز همین صادرات غیر مستقیم شرکت ها نیز با محدودیت مواجه خواهد شد.

عدم تمایل شرکت های ایرانی به حضور مستقیم در بازار عراق به دلایل نامشخص و در مقابل، حضور مناسب تر رقبای ایران در بازار عراق در کنار دشواری های ایجاد شده به علت تحریم ها، به عنوان تهدیدی جدی برای آینده بازار محصولات و خدمات فنی و مهندسی ایرانی محسوب شده و لزوم تغییر رویکرد را گوشزد می کند.

فرصت سرمایه گذاری برای تولید در خاک عراق

با توجه به برقراری امنیت نسبی و مطالبه مردم عراق برای رفع بیکاری و مشکلات دیگر، پیش بینی ها حاکی از تغییر و تحولاتی در این کشور در آینده نزدیک است. از جمله این تغییرات در بخش صنعت و تولید، توجه بیشتر دولت عراق به سرمایه گذاری برای تولید در این کشور است. سعی در فراهم نمودن زیرساخت ها و نظام تعرفه گذاری، از جمله تلاش ها و ابزارهای دولت عراق برای کمک به سرمایه گذاری است.

تولید در عراق می تواند راه حل مناسبی برای اصلاح و افزایش تجارت با این کشور باشد. ایجاد مراکز تولیدی که دارای پیچیدگی خطوط تولید کمتر و در عین حال بازار گسترده هستند، نقطه شروع مناسبی در این راستا است.

این اقدام در کنار ایجاد ارزش افزوده بالا و مزایای مهم دیگر، می تواند این کشور را به پایگاهی برای صادرات محصولات ایرانی نسبت به سایر کشورهای همجوار به خصوص کشورهای عربی تبدیل کند.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.