۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۳۵۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

صفاء بندر معاون استاندار بصره در یک بیانیه‌ی مطبوعاتی از اعطای معافیت گمرکی به اردن انتقاد کرد و آن را خطری برای تولیدات داخلی این کشور دانست. وی همچنین افزایش کسری بودجه دولت و امکان واردات گسترده محصولات دیگر کشورها از مسیر اردن به عراق را از دیگر دلایل مخالفت با این اقدام عنوان کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد عراق به تازگی یک توافقنامه تجاری با اردن منعقد کرده است که بر اساس آن واردات کالا از سواحل اردن به عراق تسهیل می‌شود. اما اعطای معافیت هایی در این توفقنامه به کشور اردن، از جمله معافیت گمرکی، انتقاداتی را برانگیخته است.

انتقاد معاون استاندار بصره از اعطای معافیت گمرکی به اردن

در همین راستا صفاء بدر معاون استاندار بصره، طی یک بیانیه مطبوعاتی، معافیت اردن از عوارض گمرکی را خطای بزرگی عنوان نمود و آن را زمینه‌ساز صادرات دیگر کشورها به عراق از مسیر اردن دانست.

اولین دلیلی که صفاء بدر بدان استناد کرده است، لزوم حمایت از تولید داخل است که با معافیت اردن از پرداخت عوارض گمرکی به خطر می‌افتد. وی در ادامه با اشاره به کاهش قیمت نفت و کسری احتمالی در بودجه دولت عراق، چشم‌پوشی از درآمدهای گمرکی را اقدامی اشتباه دانسته است.

معاون استاندار بصره به عنوان سومین دلیل مخالفت با اعطای معافیت گمرکی به اردن گفت: ممکن است افرادی به کشور چین یا جایی دیگر سفارش ساخت کالا بدهند و از آنان بخواهند که عبارت ساخت اردن را بر آن درج کنند و در نهایت کالا را از مرزهای اردن وارد عراق کنند. با این حساب اعطای معافیت گمرکی به اردن به معنی اعطای معافیت گمرکی به همه کشورهای جهان خواهد بود. در این صورت اردن بهره‌ می‌برد و عراق متضرر خواهد شد.

وی در نهایت گفت: بهتر بود قبل از انعقاد این توافقنامه، آن را در مجلس به رای می‌گذاشتند.

منبع: خبرگزاری ملی عراق yon.ir/7yc73

انتهای پیام/تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.